Ford Focus 1.6 EcoBoost

Třetí generace Focusu přináší spoustu chytré techniky, prvotřídní kultivovanost a futuristický interiér, ale nezapomněla přitom na řidiče?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
Velký pokrok v kultuře jízdy; skvělý motor EcoBoost; zajímavý interiér; nabídka asistenčních systémů

STAROSTI
Pocitová stísněnost kabiny; nepřesvědčivé jízdní vlastnosti dieselu; řidiči příliš spoléhající na asistenční systémy

Nový Ford Focus znamená pro Ford hodně – má úplně novou platformu, na které vznikne celkem deset modelů s ročním objemem výroby přes dva miliony aut; poprvé se bude prodávat celosvětově, na více než 120 trzích včetně Spojených států; jeho design exteriéru a zejména interiéru znamená výrazný odklon od stávajících dvou generací. Ford nepochybně očekává první recenze nového Focusu se značným napětím. Ale snad ještě napjatější jsou lidé jako vy nebo já – lidé, kteří milují řízení a Focus pro ně byl řidičsky nejpodmanivějším autem v nižší střední třídě. Povedlo se konstruktérům Fordu přenést toto kouzlo také do nového modelu?

Majitelé a příznivci stávajícího Focusu si ale budou muset zvykat na novoty ještě předtím, než poprvé otočí klíčkem ve spínací skříňce. Při výšce 1484 mm, délce 4358 mm a šířce 1823 mm je nový model s pětidveřovou karoserií o 16 mm nižší, o 21mm delší a o 16 mm užší než současný Focus v evropské verzi. Rozvor náprav ovšem o 8 mm narostl, nyní činí 2648 mm. Ačkoliv to nikdo výslovně neřekl, je zřejmé, že Ford cíleně navrhl novou generaci svého bestselleru tak, aby zaujal klientelu, která se necítí být oslovena úhlavním nepřítelem v podobně Volkswagenu Golf. Tam, kde je Golf uměřeně střízlivý, je Focus nepokrytě výstřední. Promítá se to v detailech exteriéru (trojúhelníkové vstupy vzduchu vpředu, masivní zadní lampy zabíhající hluboko do boků) a zejména v interiéru, který by mnozí označili div ne za futuristický. Hluboko zapuštěné přístroje s velkým barevným displejem uprostřed, masivní středová konzola a výrazně prostorové tvarování palubní desky obklopují řidiče způsobem, který Ford v oficiálních materiálech přirovnává ke kokpitu letadla. My bychom prostě řekli, že je záměrně stísněný a že středová konzola podivuhodně překáží kolenům nejen u řidiče, ale dokonce i u spolujezdce. Ani vzadu nepůsobí Focus právě vzdušným dojmem. Místo sice objektivně nechybí ani dospělým, ale úzká okna v kombinaci s nízkou střechou vytvářejí poněkud klaustrofobický pocit, nikoliv nepodobný tomu v novém Opelu Astra.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie


Mladším lidem a mužům to nejspíš bude sympatické, protože si budou připadat jako v kupé, ale ženy a děti tento přístup patrně neocení. (Původní Focus z roku 1998 byl přitom objektivně i subjektivně nejprostornějším autem ve své kategorii.) Další „zpronevěření se tradici“ je naproti tomu zcela vítané. Nová přední sedadla jsou o něco níž než ve stávajícím Focusu a výborně vedou tělo – křivolaké silničky v okolí jihošpanělského Jerezu, kam Ford svezl evropské novináře k prvním testovacím jízdám s novým Focusem, nám daly dostatek příležitostí se o tom přesvědčit.

Množství ostrých hran a samoúčelných záhybů na palubní desce je nepochybně úlitbou americkému vkusu, stejně jako třeba modrozelené střelky přístrojů a tlačítky posetý panel audiosystému Sony. Focus se totiž musí líbit na třech kontinentech, přestože ho vyvíjeli v Evropě a převážně podle evropských zvyklostí.

Naštěstí. Původní Focus byl v nižší střední třídě už od roku 1998 první volbou nadšených řidičů a nový model je připraven na tuto tradici navázat. Konstruktéři převzali koncepci podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením s plochým vodicím ramenem Control Blade vzadu, ale zaměřili se na zvýšení kultivovanosti – nový Focus se měl po této stránce přinejmenším vyrovnat Golfu. Větších či menších úprav proto doznala pouzdra náprav, tlumiče pérování, uchycení stabilizátorů i akustická izolace. Vyčerpávající nabídka asistenčních systémů obsahuje kromě jiného systém sledování mrtvých úhlů, monitorování pozornosti řidiče nebo protikolizní systém, který podobně jako ve Volvu S60 začne sám brzdit, pokud nereagujete na stojící překážku a momentální rychlost vašeho Focusu není vyšší než 30 km/h. V takovém případě Ford hovoří o „zmírnění následků kolize“. Zcela zastavit dokáže auto před překážkou jen tehdy, když jedete pomaleji než 15 km/h. I to ovšem může ušetřit nejeden drahý ťukanec při popojíždění v koloně…

Dále můžete dostat systém varování před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu, který vás upozorní jemnými vibracemi volantu, systém pro udržení v jízdním pruhu, který podle naší krátké zkušenosti nefunguje vůbec, nebo systém rozpoznávání dopravních značek, který naopak ve Španělsku fungoval se stoprocentní spolehlivostí. Ford tvrdí, že za tak rozsáhlou nabídku technologií aktivní bezpečnosti vděčíme úsporám z rozsahu, pramenícím z globálních ambicí (a tudíž velkého objemu výroby) nové platformy. Rád věřím, ale přece jenom si myslím, že i v dnešní době by měl řidič zvládnout udržet se v jízdním pruhu a všimnout si dopravní značky sám. Protože čtete autoweb, s největší pravděpodobností jste na tom stejně a ze všeho nejvíc vás zajímá, jak se nový Ford Focus řídí.Ford bude nabízet nový Focus s atmosférickou benzínovou šestnáctistovkou i turbodiesely Duratorq TDCi poslední generace, ale pro nadšené řidiče je nejzajímavější horká novinka – benzínový motor 1,6 l EcoBoost s proměnným časováním ventilů, přímým vstřikováním paliva a turbodmychadlem. Správně, EcoBoost je odpovědí Fordu na volkswagenovské TSI. Ze dvou nabízených verzí (150 a 182 k) jsem ve Španělsku jezdil s tou výkonnější, ale při běžném používání nebude rozdíl nejspíš podstatný. Obě varianty totiž mají shodnou hodnotu nejvyššího točivého momentu – 240 Nm, a to už v 1600 ot./min. Při plné akceleraci pak řídicí jednotka až na patnáct sekund zvýší plnicí tlak turbodmychadla, což zvedne točivý moment dokonce na 270 Nm.

Nebudeme chodit okolo horké kaše, EcoBoost je vynikající motor. Na přidání plynu reaguje prakticky bez prodlevy a v celém rozsahu má ohromnou sílu, takže konstruktéři mohli použít „grand tourismo“ zpřevodování – šestistupňová převodovka je odstupňovaná přesně po 50 km/h. To mimo jiné znamená, že tohle pětimístné pětidveřové rodinné auto jede ne čtyřku 200 km/h. A dostane se tam velice rychle. Trojka pak zvládne cokoliv od výjezdu z nejužších vraceček až po sto padesát kilometrů v hodině. Na silnicích, kam se člověk vyrazí svézt pro radost (jako jsou ty ve Španělsku), se řazení díky tomu stává volitelnou, a popravdě docela zbytečnou, disciplínou. Ještě před pěti šesti lety by se auto s takovou dynamikou bez problémů kvalifikovalo jako schopný hot hatch, jimž ostatně Focus chce tak trochu být. Vždyť konstruktéři mu dali do sání i rezonanční komoru „sound symposer“, kterou poprvé použili v modelech Focus STFocus RS a jejímž úkolem je přenášet chropot ze sacího traktu do prostoru pro cestující. Možná je to tak trochu podfuk, ale funguje to.


A zjevně fungují také úsporné technologie od přímého vstřikování až po aktivní kryt chladiče, který otevírá přívod vzduchu k chladiči jen podle potřeby a zmenšuje tak aerodynamický odpor auta. V závěru testovacího dne, kdy jsme s kolegou Mihálikem z Autocaru dávali Focusu co proto na neuvěřitelně náročných silnicích s mnoha ostrými zatáčkami, výjezdy, sjezdy a rychlými rovinkami, ukazoval palubní počítač spotřebu 9,7 l/100 km, což je vzhledem k okolnostem víc než přijatelné.

Motor byl ale ve Focusu vždy jen prostředkem, jak vytěžit potenciál podvozku. A oficiální materiály plné zmínek o kultivovanosti, komfortu odpružení a nízké spotřebě nevěstí pro nadšeného řidiče mnoho dobrého. Nemá smysl zapírat, nový Ford Focus je na poměry nižší střední třídy skutečně velmi kultivovaný. Účinně izoluje posádku, dobře tlumí nerovnosti a pokud zrovna nestojíte na plynu, je také velice tichý. To ale neznamená, že přestal být zábavným autem. Jistě, oproti svému předchůdci ztratil jistý stupeň interaktivity, jenže to byste mohli říci o každé nové generaci každého nového auta, Porsche 911 nevyjímaje. Elektrický posilovač sice obírá řízení o zpětnou vazbu v první osmině otáčky, než přenos váhy dostatečně zatíží vnější kola, ale ty opravdu podstatné informace se k vašim dlaním vždycky dostanou. Kdokoliv vám bude tvrdit něco jiného, buď žije v zajetí vlastních romantických představ o tom, jak to bylo úžasné, když neexistovaly posilovače řízení ani ABS, nebo nechápe rozdíl mezi velkosériovým hatchbackem pro nejširší klientelu a Lotusem Elise.

Nový Focus se na silnici projevuje podobně jako nový Golf, to znamená nanejvýš kompetentně, ale přece jen o kousek zábavněji. Je přesný, pohotový a nechá se intuitivně vést závratným tempem. V zatáčce napřed „po fordovsku“ zaklekne na vnější stranu, ale dál se nenaklání a nerozhoupe se, ani když uprostřed oblouku trefíte bouli zvlněného asfaltu. Všechny focusy jsou sériově vybaveny elektrickou simulací uzávěrky diferenciálu TVC. Jedná se o podobný systém, jaký montuje Volkswagen do svých rychlých modelů pod zkratkou XDS a jeho úkolem je přibrzďovat v zatáčkách vnitřní kolo, aby se točivý moment dostal na vnější pneumatiku Michelin Premacy HP. Nebudeme říkat, že to nefunguje, protože nový Focus je vzhledem ke své velikosti pozoruhodně agilní. Typické aroma uhřátých brzd, které nás provázelo celou naší jízdou španělskými horami, ale nevěstí nic dobrého pro životnost brzdového obložení, alespoň při takto dravém způsobu jízdy na takto náročných silnicích.

Zatímco s motorem EcoBoost se nový Focus ukázal být přesvědčivým řidičským autem, krátké svezení s dieselem těsně před odletem ve mě nechalo nečekaně rozpačitý pocit. Focus 2.0 TDCI s převodovkou PowerShift působil mnohem těžkopádněji – a není se co divit. Takto nakonfigurovaný váží o celých 128 kg víc než EcoBoost s manuální převodovkou. Ani zvukem a odezvou velký diesel příliš nenadchl. Doufejme, že šestnáctistovka TDCi, která na prezentaci chyběla, udělá lepší dojem než velký diesel.

Verdikt
Nový Ford Focus představuje oproti prvním dvěma generacím zásadní posun ve všem, na čem záleží normálním zákazníkům, od designu interiéru přes nabídku asistenčních systémů až po celkovou kulturu jízdy. Naštěstí přitom neztratil zcela ze zřetele to, co učinilo Focus slavným – totiž schopnost odměnit řidiče podmanivým zážitkem z jízdy. Ale to jste přece museli čekat. Jediná otázka, kterou zatím nedokážeme odpovědět s definitivní platností, zní: je nový Ford Focus momentálně nejlepším, nebo až druhým nejlepším autem v nižší střední třídě? Doufám, že odpověď ve formě srovnávacího testu vám budeme moci dát co nejdříve.

Jirka Červenka

Ford Focus 1.6 EcoBoost 180

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1596
Kompresní poměr10,0:1
Vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Vzaduvíceprvkové zavěšení Control Blade, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Brzdy vpředuchlazené kotoučové, 278 x 25 mm
Brzdy vzadukotoučové, 300 x 35 mm
Pneumatiky vpředuMichelin Premacy HP, 215/50 R 17
Pneumatiky vzaduMichelin Premacy HP, 215/50 R 17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)134 kW / 182 koní v 5700 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 Nm v 1600 ot.min. (s overboostem 270 Nm v 1900 ot./min.)
Výkon/hmotnost (k/t)137
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)222
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7/5,0/6,0 l/100 km
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4358
Šířka (mm)2010/1823 (včetně/bez zrcátek)
Výška (mm)1484
Rozvor náprav (mm)2648
Provozní hmotnost (kg)1333
Celková hmotnost (kg)1900
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)665
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)277 až 1148 l
Ceny
Základní cena modelu424 990 Kč
Základní cena test. verze604 990 Kč
28.2.2011 7:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist