Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 k

Nová přeplňovaná šestnáctistovka je konečně tím motorem, který dokáže posunout Focus do vyšší ligy a kterého se musí Golf obávat.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Vynikající kombinace výkonů a provozních nákladů; ochotný podvozek; rychlost z A do B

STAROSTI
Je příliš sterilní, pokud jste zvyklí na minulý „živý“ Focus

Když jsme dávali dohromady srovnávací test Fordu Focus a Volkswagenu Golf s dieselovými šestnáctistovkami, nenechali jsme na novém Fordu nit suchou. Je sice pravda, že velká část zákazníků ze soukromé sféry bude kupovat právě tyto základní motorizace (a v tomto případě jsme doporučili raději dotaženější Volkswagen), ale určitě se najde i dost těch, kteří budou od auta vyžadovat dynamické nadání. A to je přesně to, co táhlo do showroomů Fordu velmi specifickou skupinku zákazníků.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Právě Ford Focus 1.6 EcoBoost je tím autem, které by mělo působit v nabídce jako prestižnější model schopný nikoli jen sloužit, ale především i bavit. Pochybuji totiž, že by se člověk hledající adekvátní rychlosti spokojil s autem, které má problém udržet v kopci rychlost…“Uvidíš, až se tím svezeš. Tohle je úplně jiné auto,“ uklidňuje mě Jirka, který již s novou šestnáctistovkou jezdil a mírní tak moje skeptické poznámky na adresu nového Focusu. Seznámil jsem se s ním totiž jen dvakrát a pokaždé se slabým motorem 1.6 TDCI o výkonu 95 koní, který (a buďme k sobě upřímní) je líný jako průměrný Ital v době okolo oběda.

Jak už zaznělo v dřívějším testu, Ford posunul v kvalitě interiéru nový Focus dál, takže se vedle perfektního Golfu nemusí tvářit sklesle. Určitě se najde plno lidí, kterým bude trochu komplikovaný design připadat zajímavější než strohé linie Golfu, ale sám za sebe musím říci, že mám raději ony volkswagenovské uklizené a jednoduché tvary. Přesto všechno se mi uvnitř Focusu sedí dobře a je to příjemné auto k pobytu kdekoli – na dálnici ve vysokém tempu nebo i v koloně v dopravní zácpě.

Downsizing v té nejryzejší podobě
Motor 1.6 EcoBoost jsme prozatím vyzkoušel v novém Fordu C-Max a také ve faceliftovaném Mondeu Combi. Pokaždé mi přišel trochu jinak nastavený a i tady ve Focusu jsem měl pocit, že se jedná o jinou jednotku. Zatímco v Mondeu byl takový důstojný a klidný, v C-Maxu nenásilný a pohodový, zde ve Focusu je zase posunutý o trošku jinam a snaží se být malinko jadrnější, dravější. Sice ho emisní limity Euro 5 svázaly tolik, že neposkytuje dramatičnost starších jednotek, ale díky bohu se podařilo motoru zachovat jakž takž nějaký charakterní projev.


Pamatuji si na špatné nastavení spojky a plynu u dieselové verze, ale tentokrát je všechno v pořádku. Souhra spojka-plyn je mnohem přirozenější a snad dokonce lepší než třeba v downsizovaných Volkswagenech – takže je to přesně naopak než u dieselových verzí, kde měl zas produkt VW v nastavení jednoznačně navrch. Možná se vám to zdá jako maličkost, ale já osobně považuji konzistentní a přesné reakce na spojku a plyn za velmi důležité. Ono to pak totiž dokáže v křižovatkách pěkně otravovat, když vám jednou motor navalí všechen točivý moment při rozjezdu, a jindy vás zas nechá na holičkách, protože se mu nikam nechce.

V tomto ohledu je tak motor 1.6 EcoBoost o výkonu 150 koní velmi dobře odladěný, když na plyn reaguje velmi přirozeně, skoro jako atmosférická jednotka, což je pro něj asi ta největší pochvala. Samozřejmě, že při prudkém přidání plynu je tu cítit jistá prodleva mezi pohybem vaší nohy a „nadýchnutím“ turbodmychadla, ale musím říci, že třeba proti „twin-chargeru“ od Volkswagenu, který používá doping v podobě kompresoru, je reakce EcoBoostu o snesitelný (tím spíše zanedbatelný) okamžik pomalejší.Život zpříjemňuje i řazení, které je přesné, rychlé a lehké. Pákou se dá ve Focusu hýbat jak joystickem u počítače, přesto jí nechybí mechanická odezva. Asi nejlepší je ale odstupňování rychlostí, protože mezery nejsou velké a motor se nikdy, na rozdíl od dieselu, nedostane do mrtvého bodu, kdy se ještě nic neděje, takže ho nemusíte nesmyslně vytáčet. Možná je to i díky tomu, že jednotka 1.6 EcoBoost přichází k životu mnohem dříve než srovnatelné diesely a už od nějakých 1200 ot./min. je schopná fungovat normálně. Právě tato schopnost pracovat v nízkých otáčkách pak umožňuje Focusu 1.6 EcoBoost být i úsporných autem.

Přeplňovaný motor 1.6 EcoBoost má udávaný nejvyšší točivý moment 240 Nm v rozmezí 1600 až 4000 ot./min. a to je hodně široké spektrum na to, abyste se mohli snadno pohybovat rychle. Vlastně ani nebudete mít potřebu motor točit přes 3000 ot./min., bohatě si vystačíte s vyšším převodovým stupněm. Ford Focus pak funguje báječně a udržuje velmi vysoké tempo. Jakkoli jsou moderní přeplňované downsizované jednotky trochu otupělé, ve srovnání s motorem EcoBoost působí starší atmosférický dvoulitr o podobném výkonu vyloženě ospale.


Focus ale za svou rychlost vděčí i podvozku. Kde se jiná auta kroutí a nedotáčí, Focus jede jako… no, teď se mi dere na mysl to strašné klišé o kolejnicích… Zkrátka je v zatáčkách dokonalý. Tedy, byl by dokonalý, kdyby měl trochu sdílnější řízení s přirozenějším převodem. Musíte si na horlivost auta trochu zvyknout. Důležité ale je, že podvozek s nezávislým zavěšením vzadu dovolí autu skutečně vysoké rychlosti v zatáčkách, což se potvrdilo i na našem testovacím okruhu. Ale o tom až za chvíli.

Ford Focus 1.6 EcoBoost má dostatek trakce a i když se citelně nakloní, všechna kola neustále odvádějí svou práci a zadní se díky nezávislému zavěšení za autem jen netáhnou. Cítíte, jak se auto otáčí více kolem svého středu a nedotáčivost skoro nepoznáte. Ani při výjezdech ze zatáček s plynem na podlaze nemá Focus tendeci ztrácet jistotu a zvolenou stopu drží, jako by byl vyzbrojen samosvorným diferenciálem (ten tu však není).

Už dlouho jsem se tak pěkně nesvezl předokolkou na okresce a to jsem jezdil prakticky ve stejné době i v Mini John Cooper Works. Upřímně, Focus byl snad dokonce rychlejší. Nebyl tak výbušný a dramatický, ale pocitově mnohem preciznější. I toto srovnání svědčí o skutečném dynamickém nadání auta.Nový Focus je ale samozřejmě také propracovanější v oblasti kultivovanosti a při delší cestě po dálnici je vše v naprostém pořádku. Motor neruší posádku nadměrným hlukem a jedinou výtku bych měl k vyššímu valivému hluku vlivem poměrně širokých pneumatik. Pořád je to ale mez únosná. I přes papírový výkon 150 koní je motor velmi živý a nemá problém s akcelerací ani na dálnici v levém pruhu, když se na vás zezadu řítí nervózní náměstek v šestiválcovém Superbu. I v rychlostech za 150 km/h Focus citelně zrychluje a dvoustovka mu není teritoriem zapovězeným.

Kdybych o týden později nejezdil silnějším Focusem o výkonu 182 koní, nemohl bych napsat, že tento papírově slabší motor je lepší. Do dálničních 150 km/h ho o 32 koní silnější jednotka nedokáže zastínit a zatímco výkonnější motor trpí již citelnějším turboefektem a prodlevou, tento slabší je mnohem vyrovnanější a má plynulejší průběh výkonu – a také nižší spotřebu. Více vám ale o silnějším Focusu napíše brzy Martin…

Focus proti stopkám
Když jsme byli s Focusem 1.6 EcoBoost na mosteckém polygonu, bohužel se přihnal déšť a bylo po šancích na objektivní měření. Naštěstí později trať trochu oschla, takže jsme dosáhli lepších výsledků. V kalužích vody tak Focus akceleroval na stovku za 9,26 sekundy, na vlhku to bylo lepší a zvládl to za 8,99 sekundy (Ford slibuje 8,6 s). Rozdíl pak byl cítit na brzdách – ve stojící vodě zastavil ze stovky na 40,11 metru, na vlhku pak potřeboval přesně o tři metry kratší dráhu.


Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku naštěstí počasí moc neovlivňuje a tak můžeme výsledek 3,62 sekundy brát jeko velmi slušný a slibující bezstarostné předjíždění. Kde nás ale Focus 1.6 EcoBoost velmi překvapil, byl okruh. Na vodě potřeboval k objetí kola už tak dost slušných 35,11 sekundy (ten den to bylo evidentně ve znamení jedenáctek…), ale když zmizely louže a okruh byl jen místy mokrý, dokázal čas srazit na fascinujících 34,24 sekundy.

Tím se dostal překvapivě do první desítky a porazil třeba BMW Z4 sDrive23i (sucho, 34,45 s), Škodu Fabii RS (sucho, 34,40 s) a také Hyundai Genesis Coupé (sucho, 34,34 s). Věřím, že na úplně suchém povrchu by se Fordu podařilo ukrojit z času ještě dvě tři desetinky a dostal by se do ligy nejrychlejších – auta, která náš okruh zajedou za méně než 34 sekund, jsou už opravdu rychlá. Velkou měrou se na výtečných výsledcích Focusu podílely i pneumatiky Michelin Pilot Sport.

O přínosu downsizingu pro vaše peněženky jsme už psali a tento druh motorů vyžaduje velmi specifický styl jízdy, jinak vám udělají díru do rozpočtu. Dobře to popsal Martin, když prohlásil: „Focus umí být buď Eco, nebo Boost. Ale nikdy obojí zároveň.“ Když se ale k testovanému Focusu nechováte jako k okruhovému speciálu, dokáže být překvapivě úsporný. I včetně dynamického měření na polygonu měl Focus na konci testování průměrnou spotřebu velmi nadějných 8,2 litru na 100 km.Při klidném cestování s včasným řazením (musíte na slovo poslouchat „ekologický“ indikátor doporučující řazení), kdy se nesnažíte ostatním dokazovat, jak moc rychle vám to jede, se dokáže Focus dostat podle palubního počítače se spotřebou k 6 litrům na 100 km mimo město. Díky výbornému podvozku si pak nemusíte naštěstí moc lámat hlavu s brzděním do zatáček – prostě tam auto pošlete a neztrácíte rychlost, kterou pak zase draze nabíráte zpátky. I na dálnici je auto úsporné a věřím, že se s ním dá reálně jezdit za nějakých 7 až 7,5 litru na 100 km. Ve městě vám totiž pomáhá velký točivý moment a také systém start/stop, který funguje docela dobře.

Asi nepředpokládáte, že bude Ford na Focus dávat podbízivé akční nabídky ve smyslu „zaplať půlku a odvez si tři auta“. Motor 1.6 EcoBoost o výkonu 150 koní stojí podle oficiálního ceníku ve výbavě Trend 503 990 korun, s akční výhodou 65 000 korun ale přijde na mnohem zajímavějších 438 990 korun. Testovaná verze Titanium pak s aktuální výhodou 65 000 korun dorovná cenu verze Trend na 503 990 korun, takže to můžete brát i tak, že věci jako automatickou dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vestavěné Bluetooth, asistent rozjezdu do kopce a další příjemné fíčury dostanete „zadarmo“. Pro srovnání, VW Golf 1.4 TSI (160 k) stojí ve výbavě Highline v akci 536 100 korun.

Za něco málo přes půl milionu za Focus tak máte naprosto kompletní dospělý automobil, který objektivně patří k tomu nejlepšímu v segmentu C a pokud mohu mluvit za sebe, tak mezi nejlepší auta, se kterými jsem za poslední rok jezdil.

Verdikt
Nová šestnáctistovka EcoBoost konečně dává modelu Ford Focus potřebnou dávku dynamiky, aby mohl naplno odkrýt svůj potenciál. Jestli od auta krom funkce vyžadujete i v mezích nákladů odpovídající rychlost, obávám se, že nikde jinde ji nedostanete v tak úplné balení jako právě v tomto konkrétním Fordu. Zdá se, že Volkswagen Golf 1.4 TSI najednou nemá svou pozici vůbec jistou. Že by se nám tu rýsoval další srovnávací test?

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testuvlhko, 17°C
0-100 km/h (s)8,99
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,62
100-0 km/h (s)2,74
100-0 km/h (m)37,11
Spotřeba v testu (l/100km)8,2
Čas na kolo (s)34,24
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1596
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
VzaduNezávislé víceprvkové zavěšení Control Blade, zkrutný stabilizátor
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 300 x 25 mm
Brzdy vzaduKotoučové, 271 x 11 mm
Pneumatiky vpředu235/40 R18
Pneumatiky vzadu235/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 5700 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 1600 - 4000 ot./min. (270 v 1900 - 3500 při overboostu)
Výkon/hmotnost (k/t)112,5
0-100 km/h (s)8,6
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7 / 5,0 / 6,0
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4358
Šířka (mm)1823 (bez zrcátek)
Výška (mm)1484
Rozvor náprav (mm)2648
Provozní hmotnost (kg)1333
Celková hmotnost (kg)1900
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)665
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)277 - 1062 (s plnohodn. rez.) / 363 - 1148 (se sadou pro opravu)
Ceny
Základní cena modelu329 990 Kč (akční pro 1.6 Ti-VCT 85 k Economy)
Základní cena test. verze503 990 Kč (aknčí pro 1.6 EcoBoost 150 k Titanium)
22.8.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist