autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Ford Fiesta ST – generační srovnání
Ford Fiesta ST – generační srovnání
Na ostrou verzi poslední generace Fordu Fiesta jsme si museli počkat dlouhých pět let. Po tu dobu se ozývaly skeptické hlasy, že nové „estéčko“ už možná vůbec nevznikne. Když se do světa roznesla zpráva, že nakonec bude, ale s menším přeplňovaným motorem, skeptici propadli zoufalství znovu. Slýchali jsme, že auto řidičsky vybředne a už to nebude ono. Nicméně nová Fiesta ST je tady a máme-li pochopit, jak se mezigeneračně změnila, není nic snazšího, než vedle nové Fiesty ST postavit tu starou.
Když jsem dělal průzkum mezi služebně staršími kolegy z redakce, do jednoho mi odpovídali formou láskyplných vzpomínek. Nová Fiesta ST to má zkrátka na všech frontách pokud ne předem spočítané, tak rozhodně ztížené, jelikož musí obhajovat svou reputaci hned od počátku. Osobně jsem původní Fiestu ST doposud neřídil, takže mají u mě obě auta ze začátku čistý štít. První je na řadě exteriér. Design auta se mezigeneračně hodně změnil, skoro až zdivočel. Oproti němu si nelze nevšimnout jednoduchých linií starého auta, jemuž větší nárazníky, vytažené blatníky a decentní spoiler skutečně sluší. Vedle něj nové auto působí dost přehnaně.
Není to jen problém Fordu, ale všech moderních malých hatchbacků. V dnešní době vypadají všechny víc jako miniaturní MPV než klasické hatchbacky. Navíc už v základu velmi „předesignovaný“ vzhled je potom složité ve sportovní verzi bez přehnání odlišit. Je to jako s umělým poprsím – „přifouknout“ malá prsa na větší je fajn, ale zvětšení velkých na ještě větší už hrozí estetickými disproporcemi. Obzvláště na štíhlé figuře.Stejné je to podle mne i s designem malých hothatchů. Proto platí zásada „čím nudnější vzhled standardního auta, o to lepší vzhled sportovní verze“. Je to otázka názoru, ale staré auto bych se nebál považovat za krásné. To nové vypadá také dobře, ale působí poněkud komicky. V té signální oranžové barvě s obludně velkým spoilerem připomíná spíš naštvané velikonoční vajíčko, než jednoduše elegantní sporťák.
Uvnitř je to podobné. Srovnávat ergonomii starého auta s novým by bylo nefér, prostota starého interiéru oproti lehce chaotické novotě bude vždy o něco příjemnější. Určitě je však nová Fiesta na poměry malých aut uvnitř kvalitně postavená. Odhlédneme-li od formy, kterou může každý vnímat jinak, z funkčního hlediska tu je všechno správně. Třeba taková přední sedadla Recaro z většího Focusu ST sice opět působí až nemístně, ale ve výsledku fungují báječně. Pevně obepnou tělo a jsou pohodlná.
Interiér je kvalitní, ale spíš vás budou zajímat obrovské sedačky Recaro.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že budou ubírat spoustu prostoru, vzadu zůstává opravdu hodně místa na to, aby si dva pasažéři nejen nestěžovali, ale měli se skutečně pohodlně. Společně se slušným kufrem je to překvapivě prostorné auto. Dobře, možná je přes sedačky obtížnější vystupování z auta.
Nicméně posaz v nich je skvělý. Škoda poněkud vyššího ukotvení, ale to už je prostě daň za sdílení součástek a snižování nákladů. Ve staré Fiestě je to však stejné. Také zbytek ovládacích prvků padne dobře do ruky, hlavně tenký věnec volantu, jehož průměr je možná trochu větší, ale to vykompenzuje extrémně rychlé řízení. To je navíc také velmi hutné na informace od kol, bohužel však velkou část odfiltruje příliš tlustá a měkká výplň volantu.
Dobře rozmístěné hliníkové pedály s pogumovaným povrchem z vás v mžiku udělají přeborníka tanečních parketů, sázet meziplyny lze skvostně. Také odezva na plyn je jednou z lepších, zvláště mezi přeplňovanými motory. Brzdy jsou ostřejší, ale delikátně dávkovatelné, a spojka tužší s ostřejším záběrem. Řadicí páka skvěle padne do dlaně, a ačkoliv nemá syrově mechanický chod předchůdce, je alespoň dostatečně krátký a přesný. Jen zaražení rychlosti doprovází podivně gumový odpor spíše než uspokojivé mechanické cvaknutí.Celkově vzato, nový model oproti starému neztratil nic na autenticitě pracovního prostředí řidiče. Některé části drobně povadly (jako třeba řazení), některé jsou naopak velkým krokem vpřed (např. velká sedadla), ale jako celek je nová Fiesta ST stejně dobře padnoucím odlitkem. Zásadní věci jsou prostě stejně dobré jako byly dřív. A to je jasné ještě předtím, než vůbec vyrazíte.
Tak abychom snad konečně nastartovali. Starou Fiestu ST pohání atmosférický dvoulitrový čtyřválec Duratec o výkonu 150 koní a točivém momentu 190 Nm. Nová generace dostala do vínku turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec EcoBoost o objemu 1,6 litru. Kromě 32 koní navíc přidává dalších 100 Nm točivého momentu. Srdce obou aut tak definují jejich největší vzájemnou rozdílnost. A nejde jen o hrubá čísla, zásadní je pro každého nadšence charakter. Jak je na tom tedy nové auto?
Původní Ford Fiesta ST je i po letech stále skvělé řidičské auto.
To záleží na preferencích. Abych vykreslil ty mé, podle nichž posuzuji, dobře vyladěný atmosférický čtyřválec je pro mne motorem, který bych nechal ze světa odejít jako poslední. Také nutnost neustálé práce s motorem mě vysoce řidičsky uspokojuje. Udržovat se starou Fiestou rychlé tempo je dřina, kterou nejeden může pokládat za největší řidičskou nirvánu.
Ale když ono přeplňování je tak vlezle podmanivé, přestože (aniž bych chtěl kohokoliv soudit) lehce dostupné výkony považuji za projev řidičské nedospělosti. Ale co si budeme nalhávat, Ford Fiesta ST je hlavně o lehce nedospělých, pubertálních zážitcích. Bručivý chrapot od sání (jakkoliv je citelně vyumělkovaný), odfukování od turba (jakkoliv by mohlo být klidně hlasitější) a občasné zaprskání od jinak nevýrazného výfuku (což lze dodatečně vyřešit) při každé prudší akceleraci je tak uspokojivé, zvláště ve chvíli, kdy se proplétáte loudavým provozem jako drzý floutek na skateboardu kolem belhajících se babiček na chodníku.
Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Že to jsou jen pokleslé pohnutky a vyhledáváte hodnotnější zábavu? Pak máte smůlu. Stará Fiesta ST je totiž principiálně úplně stejná. Ano, vyžaduje od řidiče větší nasazení za volantem a blesková odezva na plyn mu pokaždé připomene, jak nervové vedení v pravém kotníku za těch pár let života v ekologicky korektním světě může zkoprnět. Naproti tomu turbomotor v novince nejlépe táhne ve středních otáčkách a nemá smysl jej ždímat až do omezovače, zato dodává autu velmi svižné tempo.Nevýraznost charakteru nelze novému turbomotoru vyčítat, protože původní atmosférický dvoulitr je na tom se svým poněkud mdlým a nepronikavým ozvučením úplně stejně. Obě auta totiž pohánějí vcelku obyčejné motory, minimálně upravené verze toho největšího, co se v regále zrovna našlo – nic, co by patřilo do výlohy motorářského klenotnictví. Navíc, poohlédneme-li se do minulosti kultovních rychlých Fordů, zjistíme, že přeplňování je od určitého období naopak jakýmsi standardem. Vzpomeňte si na Sierru RS Cosworth, převlečený Escort RS Cosworth, obě poslední generace Focusů ST a RS…
Navíc zbytek auta funguje tak, jak by měl. Ovládací prvky jsme už rozebrali, podvozek o nic víc nezaostává za zbytkem. Tradičně je asi tou nejsilnější stránkou rychlých Fordů, a nejinak je tomu i v případě nové Fiesty ST. Podobně jako staré auto, jezdí na totožných kolech s pneumatikami o rozměru 205/40 R17. Na první pohled bychom mohli nabýt dojmu, že na nich bude jízda kodrcavá, ale inženýři opět sestavili podvozek z kouzelných hůlek.
Design nové Fiesty ST je křiklavý. Svědčí o tom třeba obrovský spojler.
Vlivem krátkého rozvoru a tuhého pérování je jízda skutečně velmi kolébavá, ale to už k malým hothatchů tak nějak patří. Pokud ovšem narazíte ve větší rychlosti na nerovnosti a zvlnění, zůstane pevný, překypující spoustou mechanické přilnavosti a neodskakování ani nenaznačí. Je až pozoruhodné, nakolik je podvozek Fiesty ST stabilní při skoro až absurdním namáhání.
Mohlo by se zdát, že tato jistota tedy bude okrádat řidiče o zbytek zábavy vyplývající z vrtošivé zadní nápravy, ale opak je pravdou. Ačkoliv nové auto oproti starému oplývá větším gripem a více odolává neotáčivosti (ačkoliv měl náš testovací kus vpředu evidentně nesprávné obutí – tedy jiné značky než od jaké byl pár originálních gum vzadu), zadní náprava zůstává stále hravá a hezky řiditelná plynem. Ve starém autě je tato radost z ovládání zádě o malinko průzračnější, ale pouze tím, že se tak děje už při nižších rychlostech.
Stačí ale počkat na vydatný déšť a rázem se nová Fiesta ST rozdovádí mnohem víc. Po neuváženém ubrání plynu umí i pořádně kousnout, jak jsem se nedobrovolně přesvědčil na jednom sjezdu z dálnice. Rychlé cuknutí krátkým řízením (pravda, skoro o celou otáčku) však dokáže zachránit i průšvihem vyhlížející situaci. Kdybych jenom na to tlačítko ESC OFF nesahal… tato situace prokázala, že její zásahy jsou i v extrémních stavech… no… žádné. O to lépe!Zajímá někoho praktičnost? Smyslem všech hothatchů bylo odjakživa také uspokojování potřeb racionálního stylu, takže pokud si chcete prodloužit mládí (občas tedy i přiblížit stáří, musím uznat), ale rodinné povinnosti vám nedovolí koupit si jeden dedikovaný vůz pro radost, nemusíte zoufat. Čtyři lidé se svezou pohodlně (a nutno uznat, že bez citelného ovlivnění výkonů) a 276 litrů objemný kufr je celkem dostačující pro mladou rodinu.
Spotřeba? Dvanáct litrů bude těžké překonat, i pokud necháte promluvit svoje pubertální choutky. Městské poskakování, jakož i ustálená dálniční jízda si řekne o 8,5 litrů na sto. Šestistupňová převodovka je také ideálně poskládaná – při dálničním limitu točí motor 3000 ot./min. (oproti pětistupňové převodovce v předchůdci stále o tisíc méně). Hluk od motoru tedy dovnitř prochází (zejména umělý chrapot sání), ale nic dlouhodobě nesnesitelného to není.
Pořizovací cena je také zajímavá. Základní Fiesta ST stojí 502 790,- korun (v akci 459 150,-), Fiesta ST+ s výbavou navíc, která zahrnuje plně automatickou klimatizaci, lepší audiosystém Audio 8 a polokožený potah sedadel, stojí 529 790,- korun (v akci 486 150,-).
Verdikt
Nepochybně by mohlo být nové auto o něco dotaženější, ale jedná se jen o detaily, které lze drobnými úpravami vyřešit. Mám podezření, že byl dokonce záměrně ponechán prostor pro úpravy, podobně jako u původního modelu. Nesmíme zapomínat, že ten byl velmi oblíbeným strojem pro amatérské a začínající profesionální závodníky. Z tohoto hlediska je tedy potenciál přeplňovaného motoru velký.
Potěšující zprávou je, že nová generace Fordu Fiesta ST ze svého charakteru nic neztratila, naopak možná získala trochu rošťácké povahy navíc. Obě auta jsou si natolik povahově podobná, že se rozdíly mezi nimi zdají zanedbatelné. Půvab starého modelu s atmosférickým motorem je stále nezpochybnitelný, ovšem skutečnost, že si nový model i před ním dokázal obhájit svoji existenci, je úspěchem.
Zbývá tedy zodpovědět poslední otázku, která ovšem není na pořadu dne – totiž jak si povede Ford Fiesta ST proti konkurentům. Na letošní úrodu hothatchů si po dlouhé době nemůže žádný nadšenec stěžovat. Renault Clio R.S. nám už něco napovědělo, uvidíme, co k tomu řekne ještě Peugeot 208 GTI. Jedno je ovšem jisté – laťka je položena velmi vysoko.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1596 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 205/40 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/40 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 134 / 182 při 5700 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 290 při 1600 - 5000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 6,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9 / 4,8 / 5,9 |
Objem nádrže (l) | 42 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3975 |
Šířka (mm) | 1709 |
Výška (mm) | 1495 |
Rozvor náprav (mm) | 2489 |
Provozní hmotnost (kg) | 1196 |
Zavazadlový prostor (l) | 276 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 260 790,- (v akci 211 150,-) |
Základní cena test. verze | 529 790,- (v akci 486 150,-) |