Ford Fiesta 1,3i

Fiesta páté generace sice nebyla ani ve své době žádným výkřikem moderny, ale za poměrně málo peněz nabízí velmi příjemné svezení.

Která jména se vám vybaví, pokud byste museli bez přemýšlení a co nejrychleji vyslovit pár evropských modelů Fordu? Možností je habaděj, ale pravděpodobně by mezi nimi nechyběly Focus, Mondeo, Escort, Sierra, Scorpio, Fiesta, Granada, Taunus nebo Capri. Zatímco éra některých z nich dávno skončila a jiní jsou naopak na počátku slibné kariéry, je mezi těmito modely jedno jméno, které má Ford v nabídce nepřetržitě již 30 let. Ano, je to Fiesta, která je jedním z nejúspěšnějších Fordů a dosud vznikla ve více než 10 milionech exemplářů. První generace Fiesty, která byla prvním Fordem s předním pohonem, obohatila segment malých aut již v roce 1976. Faceliftovaná druhá generace přišla v roce 1983. V roce 1989 uvedl Ford třetí generaci, která byla poprvé k mání i s pětidveřovou karoserií. Toto auto již není na rozdíl od předchůdců vzácností ani na našich silnicích. V roce 1995 vyjíždí modernizovaná čtvrtá generace, která dostala motor Zetec, novou příď i záď a lepší interiér. Znovu faceliftovaná pátá generace, kterou jsme otestovali, se vyráběla v letech 1999 až 2002. Teprve aktuální šestá generace Fiesty, vyráběná od roku 2002, je zcela nové auto, které má se svými předchůdci společné pouze jméno.

Ford Fiesta páté generace byl nabízen ve tří- i pětidveřovém provedení. Nabídka benzínových motorů zahrnovala moderní čtyřválec 1,25 Zetec o výkonu 75 koní, postarší dvouventil 1,3 Endura-E s výkonem 60 koní, 1,4 Zetec (90 k) a 1,6 (100 k). Dieselové motory zastupoval hlučný atmosférický 1,8 D o výkonu 60 koní a turbodiesel 1,8 TD se 77 koňmi.

Zevnějšek a interiér

V AAA AUTO jsme si vypůjčili červený Ford Fiesta páté generace se 72 tisíci najetými kilometry, vyrobený v roce 2000. Průběžným změnám přídě a zádě se Ford věnoval dostatečně, je však zarážející, že při bočním pohledu se díváte na auto z první poloviny 90. let. Po nahlédnutí do interiéru je to sice lepší, ale přístrojová deska také nezapře svá léta. Alespoň je prostorově úsporná. Slabou stránkou testované Fiesty byla velmi chudá výbava, jejíž výčet je velmi stručný: jeden airbag a rádio. Absence centrálního zamykání, el. ovládání oken, výškového nastavení sedadla a možnosti jakkoliv seřídit volant mi připomněla dobu Favoritů a Felicií. Radost mi naopak udělala výborná sedadla a vynikající volant s tlustým věncem, použitý i ve Fordu Puma, který je radost držet. Cestující na zadních sedadlech si vzhledem k nedlouhému rozvoru 2446 mm příliš nepohoví, kufr objemu 250 litrů je pouze průměrný. Víko kufru bohužel nemá jinou možnost otevření než klíčem (stejně jako u Favoritů do roku 1992), což je poněkud nepraktické.

Jízda

Pokud jste náhodou nabyli dojmu, že je Fiesta špatné auto, rychle na to zapomeňte. Při jízdě vám ukáže úplně jinou tvář. Parádu na monackém bulváru s ní sice neuděláte, ale pro řidiče je jízda s Fiestou potěšením. Podvozky a převodovky Ford zkrátka umí, to je známá věc. Přesné řazení ve spolupráci s příjemně komunikativním řízením, které poskytuje dostatek informací o tom, co se děje s předními koly, dokáže zpříjemnit život. Podvozek vycházející ze čtvrté generace Fiesty byl natolik dobrý, že posloužil i sportovní Pumě. Karoserie se v zatáčkách příliš nenaklání a Fiesta výborně drží i na pneumatikách 165/70 R13. Pokud jde o motor, testovanou Fiestu poháněla stará dvouventilová Endura 1,3 s rozvodem OHV, která nabízí výkon 60 koní. Pokud chcete svižnější svezení, zvolte raději šestnáctiventilový Zetec 1,25 litru. Výhodou dvouventilové Endury je ale dostupnější točivý moment, vrcholící již ve 2500 otáčkách. Na Zetec sice nemá, ale pro běžnou jízdu je Endura naprosto dostatečná. Pouze na dálnici už to není úplně ono. Ani ve 140 km/h sice nehrozí díky dobře odhlučněnému interiéru ohluchnutí, ale v obávaných kopcích na D1 už je občas třeba i s nezatíženým autem podřazovat na čtyřku. Spotřeba se při testu orientačně pohybovala lehce nad 7 l/100 km, což vzhledem k nádrži objemu 40 litrů nezaručuje příliš dlouhý dojezd.

Zkušenosti bazaru

Podle Petra Suchánka, manažera prodeje AAA AUTO, jsou nejčastějšími zájemci o Ford Fiesta mladí lidé, kteří si kupují své první auto, nebo bezdětné páry. „Mezi klady Fiesty patří nízké provozní náklady, velmi dobře dostupné náhradní díly na aftermarketu a velmi výhodný poměr ceny a užitné hodnoty. Zápory jsou naopak lacině působící plastové přístrojové desky, málo prostoru na zadních sedadlech pro hlavu i nohy, podprůměrný zavazadlový prostor, tužší chod brzd, vyžadujících větší sílu při ovládání a nepříliš líbivý design,“ říká Petr Suchánek z AAA AUTO.

Testovaný model: Ford Fiesta, 1.3i, rok výroby 2000, najeto 72500 km, cena 119 000 Kč

Výbava testovaného auta: 1 airbag, rádio

Orientační ceny srovnatelných konkurentů stejného stáří:

Citroen Saxo: 119 000 Kč

Fiat Punto: 119 000 Kč

Opel Corsa: 119 000 Kč (nový model)

Renault Clio: 125 000 Kč

VW Polo: 129 000 Kč (facelift)

Obvyklá cena Fordu Fiesta 1,3i podle Eurotax:

2002: 135 000 Kč

2001: 115 000 Kč

2000: 99 000 Kč

1999: 87 000 Kč

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)1299
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)60 koní při 5000 ot/min
Točivý moment (Nm)105 Nm při 2500 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)155 km/h
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)948
Zavazadlový prostor (l)250
10.8.2006 8:24

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist