Ford Explorer hlásí úspěch

Zájem o nové SUV dvojnásobně převyšuje očekávání. Ford se bál, že výměna žebřinového rámu za samonosnou konstrukci zákazníky odradí.

Prodejci Fordu hlásí patnáct tisíc objednávek na nový Explorer. To je dvakrát víc než automobilka před zahájením prodeje očekávala. Explorer se představil na konci července, výroba však začne až počátkem příštího roku. Silný zájem o Explorer, stejně jako třeba o Jeep Grand Cherokee, ukazuje na pomalé zotavování amerického trhu s auty.

Nové SUV od Fordu sdílí platformu se sedanem Taurus. Má tedy samonosnou karoserii – všechny předchozí generace používaly žebřinový rám. Ford se obával negativní reakce zákazníků, Američané jsou však vyděšení ropnými šoky posledních let. Sylší na nižší hmotnost a tedy spotřebu, které s sebou nová koncepce nese. „Nová“ smozřejmě jen obrazně, v Evropě se žebřinový rám u osobních aut v podstatě nepoužívá už řadu let. A třeba zmiňovaný Grand Cherokee má samonosnou karoserii také dlouho.Dalším silným argumentem Exploreru je jeho moderní motor. Šestiválec pod kapotou má tři a půl litru a téměř tři stovky koní. Je stejně silný, ale o třicet procent úspornější než osmiválec odcházejícího modelu. Na osm válců mohouzákazníci zapomenout, druhým motorem v nabídce bude dvoulitrový EcoBoost známý z Mondea, dodávaný pouze v kombinaci s pohonem předních kol.

To nebude vleký problém, z přijatých objednávek má pohon všech kol pouze 64 procent. Američané tedy nejen že dokáží žít bez žebřinového rámu, ale překvapivě často nepotřebují ani jezdit do terénu. Jason Mase, který se u Fordu stará o prodej užitkových aut, doslova prohlásil, že většinu zákazníků konstrukce vůbec nezajímá. Chtějí prý jen auto vyhovující jejich specifickým potřebám. Jestli ovšem čísla o něčem vypovídají, tak o tom, že také Američané kupují SUV prostě proto, že se jim líbí.Vraťme se ještě k číslu patnáct tisíc. To se ve čtvrtmiliardové zemi nezdá být moc. Skutečně, koncem devadesátých let tu byl Explorer druhým nejprodávanějším modelem Fordu hned za F-150. Pořizovalo si ho na čtyři sta tisíc lidí každý rok. Vloni byl Ford rád za padesát tisíc zákazníků. Proto mají u Fordu z výsledků takovou radost.

Trh s SUV se v Severní Americe zhroutil s růstem ceny benzínu. Výrobci nedokázali dostatečně pružně reagovat na nové podmínky a zájem o nenažrané modely spadl k bodu mrazu. Explorer je teprve jedním z prvních SUV, která dokázala dělat rozhodný krok do nejistého jednadvacátého století. Další budou následovat. Na púvodní úroveň by však prodeje dostal snad jedině výrazný pokles cen benzínu.

autoweb.cz

2.12.2010 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist