Ford Evos s hlavou v oblacích

Proč modrý ovál tak radikálně změnil designový směr? Je Evos příští Mondeo? Co všechno umí nový koncept Fordu a co chce sdělit světu.

V dobách, kdy Escort sotva stačil na jedno dítě a MPV byla jen písmena, kupovali příslušníci středních tříd s rodinou a náklonností k Fordu sedany a kombi Mondeo. Model, který v roce 1993 nahradil zastaralou Sierru, se rodil sedm let. Jeho vývoj stál miliardy dolarů. Evropský Ford dobře udělané Mondeo zoufale potřeboval, v osmdesátých letech si pokazil pověst nekvalitními lacinými auty. Nový stroj byl naštěstí hotovým zjevením. Supermoderní design našel oporu v citu pro dobře nastavený podvozek, který inženýři Fordu znovuobjevili počátkem devadesátých let.

Přestože bylo Mondeo jako globální model postavené kolem osmiválcového motoru, nosilo nejvýš šestiválce. Stačilo to. Se sto sedmdesáti, dvěma sty a nakonec s 220 koni patřily rodinné Fordy k nejrychlejším a nejzábavnějším strojům své třídy a generace. A jako takové jsem je vnímal i já. Escort Cosworth byl bláznivý, nikoli však lidový. Sportovní vůz na každý den a pro celou rodinu si říkal Ford Mondeo.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Jenže mezitím na scénu dorazil Focus a preference evropských zákazníků se začaly měnit. Když proto ke konci roku 2006 vyrazilo do světa nové Mondeo, mělo ke svým zjevně obratným předchůdcům daleko. Bylo velké. Víc než to, bylo obrovské. Ford nezapomněl na slušný podvozek, ale vyznění se změnilo a podprahové poselství nízké hmotnosti vyklidilo pole prostoru pro celou rodinu.Velká otázka
Nemusíte souhlasit, ale podle mě to u Fordu trochu přehnali. Mají největší auto ve třídě a konkurence se zdráhá jejich příkladu následovat. Zákazníci si rychle zvykli na prostor, jenže nově nabytá velikost zavřela Mondeu dveře k hromadám zábavy, které proslavily starší modely. Není nudné, ale není ani nejzábavnější. A je to vidět na první pohled. Toť můj názor, vy to třeba vidíte jinak. Já jsem však na statickou prezentaci konceptu Evos vyrážel s jedinou velkou otázkou: Co na to vedení automobilky?

Evos jako přítel
Zdánlivě jednoduchou myšlenku není snadné formulovat. A ještě náročnější je vypáčit z dobře školených zaměstnanců modrého oválu cokoli jiného než obecné fráze, zvlášť když ve skutečnosti přijeli do Itálie mluvit o palubní elektronice auta. Snad tedy nejprve o ní. Ford Evos mimo jiné předvádí, co všechno by americký výrobce chtěl v budoucnu své vozy naučit. Je výletem do světa Cloud computingu, kde počítače nežijí vlastním životem, ale jako malé kamínky v moři online služeb.

Jde v podstatě o synchronizaci požíračů a organizérů času majitele. Řečeno velmi neobratně je Evos prototypem rodinného přítele budoucnosti – skvělého sluhy (a špatného pána), který povede v patrnosti váš program a přizpůsobí mu vše od nastavení budíku po plánování trasy do práce. Zbyl vám čas? Ford navrhne malou projížďku do hor. Nebo přepne na elektrický pohon a nechá vás levně doklouzat do práce. Máte zpoždění? Evos o něm zpraví ty, kteří vás čekají. A ještě si zarezervuje místo k parkování.

To všechno jen teoreticky. Ani Ford ani nikdo jiný zatím docela nevyřešil zabezpečení přenosů citlivých dat, k nimž by nutně muselo docházet v reálném čase. Evos vytyčuje cíle, pokládá otázky, na které Ford teprve bude hledat odpovědi.Řeč těla
Studie má ještě jeden úkol. Předvádí světu nový jednotný design, který posune Ford o další krok. A dává první náznak odpovědi, pro níž jsem si přijel. Spárami těsně natažené karoserie se dere na povrch špatně utajená agresivita. Evos se tváří sebevědomě, vyzývavě a rychle. Chce se projet. Ford nijak netají, že stavěl auto co nejkompaktnější – slovo efektivní padalo v souvislosti s designem snad až příliš často. Jak napověděl facelift současného Mondea, který auto nenápadně opticky zmenšil, doba proklamované opulence je pryč.

Že by příští Mondeo bylo menší než to současné, tomu nikdo nevěří. Otázkou zůstává, jestli vyroste, nebo jen zůstane stejné, jako zůstal stejný Focus. Na to nikdo od Fordu neodpoví. Nesmí. Nejspíš se to ale dozvíme už na lednovém autosalonu v Detroitu. Přestože k prodejcům to bude novému Mondeu ještě trvat, Ford pomalu chystá prodlužovanou masáž zákazníků.Řeč ulice
Nabízí se ještě jeden směr uvažování. Evos celou koncepcí příliš připomíná studii Iosis z roku 2005, která se mimochodem představila před šesti lety na stejném autosalonu (ve Frankfurtu). Měla splývavou záď a čtvery nahoru otevírané dveře. Lidé od Fordu dostali přísný zákaz použít v blízkosti Evosu slovo Mondeo a naopak, jenže paralelu s Iosisem ani oni nepopírají. Že je Evos na příští Mondeo malý? No jistě, ale to byl Iosis také.

Co zbyde do sériové produkce? Proč spekulovat, nechme se překvapit. Skromně dimenzovaná přední světla a karoserie s ostrými zlomy těsně ovinutá kolem efektivně navržených vnitřností je na každý pád příštím velkým tématem Fordu, o tu nepřijdeme. Tentokrát bychom se mohli dočkat také splývavých zádí. Výrobce je slibuje postupně nasadit na většinu modelové řady, tříprostorové karoserie neletí už nějakou dobu.Jsou třeba další řeči?
Když jsem se nakonec vnutil skupině produktových plánovačů a designérů, vlastně nebylo nač se ptát. Evos sám je tichou odpovědí na všechny otázky. U Fordu si samozřejmě všimli, že neskrývaná velikost Mondea z roku 2007 vyšla z módy. Facelift byl přesně tím, čím se zdál: Pokusem tuto velikost zamaskovat. Povedlo se, ale úspěšný Kinetic design narazil na hranice svých možností. Evos přichází s odpovědí. Nové Fordy nemohou být menší než ty současné, to by zákazníci neunesli. Musí však menší vypadat.

P.S.: Řídili jste nový Focus? Má podivně umístěnou řadicí páku – je tak o pět centimetrů dál vpravo, než by měla být. Pokud vám to vadí stejně jako mě, mám dobrou zprávu: Vyřídil jsem vaši stížnost. A dozvěděl se příčinu. U Fordu chtěli mít ruční brzdu v dosahu, tedy vpředu. Mechanismus ukrytý pod ní se bohužel neposkládal s táhly řazení, a tak musela páka manuální převodovky uhnout doprava. Inženýři pracují na nápravě. Řadicí páka by se měla nejpozději při faceliftu přestěhovat zpět na své místo. U Fordu však dodávají, že to stejně není důležité. Také rodinné hatchbacky pomalu míří vstříc budoucnosti bez manuálních převodovek.

6.12.2011 9:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist