Ford Escort (výroba 1990 – 2000)

U nás kdysi velmi populární Ford Escort už patří mezi nejlevnější ojeté vozy. Zájem o něj mají především ti, co hledají levného sluhu.

RADOSTI
Množství karosářských verzí, nízké pořizovací ceny, odolné zážehové motory, povedené sportovně laděné modely.

STAROSTI
Řada ojetin ve špatném stavu, podprůměrné jízdní vlastnosti, horší diesely.

Zatímco před několika lety byl Ford Escort prodejní trhák, po kterém téměř každý motorista toužil, dnes už tomu tak dávno není. Větší autobazary tento model vykupují většinou jen protiúčtem, protože opravdu zachovalých vozidel je na silnicích málo.

Důvody jsou minimálně dva. Jeden představuje skutečně mizerná antikorozní ochrana a druhý údržba. Na levném automobilu totiž většina majitelů šetří, kde se dá a používá ty nejlevnější náhradní díly, jež lze na trhu sehnat. Životnost takových součástek je přitom ve většině případů citelně kratší než u jen o několik desítek korun dražších dílů.

Najít zachovalý automobil tedy není úplně snadné. Zájem motoristů hledajících levný vůz směřuje především k provedení kombi. Důvod? Výborný poměr cena-užitná hodnota. Na trhu najdete ale i tří a pětidveřové provedení, sedan či kabriolet.


Interiér mají všechna karosářská provedení stejný. Palubní deska doznala v průběhu výroby dvou změn, přesto je z dnešního pohledu už nemoderní. Nelze ale říci, že by vypadala vyloženě špatně. Svého času se jí dalo jen těžko něco vytknout.Od sedadel můžete čekat při nejlepším jen průměrné pohodlí, avšak s nějakým bočním vedením těla v zatáčkách nepočítejte (neplatí pro sedadla ve sportovně pojatých modelech RS2000 a RS Cosworth). Z hlediska prostornosti interiéru Escort ničím nepřekvapí. Nabídka místa pro zavazadla je dle našeho názoru dobrá.

Tří a pětidveřový model totiž disponují zavazadelníkem o objemu 380 litrů, sedan odveze 490 litrů. Kombi má objem zavazadelníku 460 litrů. Tato hodnota je naměřena po krycí roletku, takže v praxi jde do vozu naložit více. Nejméně přepraví kabriolet s 322 litry prostoru.


Pokud se budeme bavit o jízdě, je třeba stejně jako u jiných modelů rozlišovat běžná provedení od sportovně laděných s lepšími vlastnostmi. Escort v klasické verzi díky měkce nastavenému odpružení dobře tlumí nerovnosti, ale na druhou stranu se v zatáčkách více naklání a vzorné zdržení jízdní stopy od něj nelze očekávat.

Minus představuje nepřesné řazení a brzdy, které se při častějším intenzivním brzdění přehřívají, a následně jejich účinek slábne. Tyto neduhy z výroby bývají často ještě posíleny skutečným stavem vozu.Pod kapotou automobilu se objevilo několik zážehových pohonných jednotek a také diesely. Ty však neplatí za povedené z důvodu častějšího výskytu poruch a nevelkého výkonu. Pro atmosférický vznětový agregát to platí dvojnásob.

Naopak zážehové pohonné jednotky mají pověst nesmrtelnosti, i když většinou vykazují o něco vyšší spotřebu paliva, než bývá v dané objemové třídě obvyklé. Motory o objemu 1,3 a 1,4 litru sice mohou nenáročným motoristům stačit, daleko lepší volbu ale představuje šestnáctistovka.

Ta se obecně považuje za ideální pohonnou jednotku Fordu Escort, i z toho důvodu, že vykazuje nižší spotřebu než osmnáctistovky. Samostatnou kapitolu pak představují agregáty ve sportovně laděných modelech.Ford Escort RS2000 pohání povedený dvoulitr o výkonu 110 kW, vrcholem nabídky je ale přeplňovaný dvoulitr ve špičkovém provedení RS Cosworth s pohonem všech kol. Nejprve se nabízel s výkonem 162 kW, později byl posílen na 169 kW. Oba tyto modely se prosadily i v motorsportu. RS Cosworth se dokonce stal základem pro vůz specifikace WRC.

Ale vraťme se k běžným verzím. Jejich velkým nepřítelem je v první řadě koroze, jež postihuje především lemy blatníků, prahy a okolí víčka nádrže. „Vyskytuje se také pod těsněním na sloupcích karoserie, pátých dveřích či podlaze“ varuje Radek Špulka, cenový specialista Auto ESA.


Známé jsou vůle na přední i zadní nápravě (zde zejména u kombi). Vadné zadní silentbloky pak způsobují tzv. plavání vozu na horizontech či výjezdech ze zatáček. Za vibrace volantu mohou buď špatně vyvážená kola, nebo špatné silentbloky uložení stabilizátoru.„Nezřídka se objevuje nerovnoměrný brzdný účinek a často odcházejí zadní tlumiče pérování,“ pokračuje ve výčtu závad Špulka. Dodejme, že výjimkou nejsou problémy s parkovací brzdou či opotřebenými klíčky a zámky.


„U naftových motorů jsou časté potíže se starty v zimě,“ začíná výčet potíží pohonných jednotek zástupce Auto ESA. Diesely nezřídka trápí také únik oleje. Známé jsou i vážné problémy jako je prasklá hlava válců, ztráta kompresních tlaků nebo přetržený rozvodový řemen. Zážehové jednotky 1.4 a 1.6 16V zase někdy zlobí vadný snímač polohy škrticí klapky.

Ještě dodejme, že u kabrioletu nezřídka nefunguje elektrické ovládání střechy následkem ztráty olejové náplně. Střecha mnohdy špatně těsní a většinou je celkově v horším stavu.

Ve zpětném zrcátku
1990 – uvedení modelu Escort nové generace pod kódovým označením GAL ve tří a pětidveřovém provedení a ve verzích sedan, kombi a kabriolet se zážehovými motory 1.3/44 kW, 1.4/52 kW, 1.6 16V/66 kW a atmosférickým dieselem 1.8 D/44 kW.
1991 – uvedeno užitkové provedení Escort Express, nově také sportovně laděný model RS2000 s motorem 2.0 16V/110 kW.
1992 – nově zážehové motory 1.8 16V/77 kW a 1.8 16V/96 kW pro variantu XR3i, v září facelift, následně uveden špičkový sportovní model RS Cosworth s pohonem všech kol a přeplňovaným zážehovým motorem 2.0 T/162 kW (později i 169 kW).
1993 – příchod sportovně laděné verze RS2000 4×4 s pohonem všech kol a motorem 2.0 16V/110 kW, varianta XR3i s motorem 1.8 16V/96 kW nyní taktéž v provedení 4×4, nově turbodiesel 1.8 TD/66 kW vycházející z původního atmosférického vznětového motoru.
1994 – motor 1.4 nyní i o výkonu 55 kW.
1995 – na začátku roku modernizace a facelift, vylepšeny jízdní vlastnosti, staženy motory 1.4/52 kW, 1.8 16V o výkonech 77 a 96 kW v XR3i (tento model končí, nově 1.8 16V/85 kW pro běžné provedení, uveden slabší turbodiesel 1.8 TD/51 kW.
1996 – ukončena výroba kabrioletu.
1998 – ukončena výroba třídveřového modelu a sedanu (vč. RS2000, RS2000 4×4 a RS Cosworth.
2000 – definitivní ukončení výroby modelu Escort.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Ford Escort v roce 1999.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 2 hvězdičky z 5 možných (14 bodů).
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (18 bodů).

Milan Jirouš

14.4.2013 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist