Ford Escort (vyráběný v letech 1990 – 2000)

Poslední generace Fordu Escort je dnes typickým zástupcem nejelvnějších ojetin. Z tohoto důvodu jej volí především začínající řidiči, i když o kombi mají zájem i zkušenější nenároční motoristé.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, dostatek vozidel na trhu, množství karosářských variant, odolné zážehové motory, nízké ceny náhradních dílů, výborné a dnes už na ceně nabívající sportovně laděné provedení RS2000, famózní a sběratelsky ceněná sportovní verze s pohonem všech kol RS Cosworth.

STAROSTI
Chabá antikorozní ochrana, malá tuhost karoserie a od toho se odvíjející slabá bezpečnost, podprůměrné jízdní vlastnosti běžných verzí, mnoho ojetin v nevyhovujícím stavu, krátké počítadlo ujeté vzdálenosti (číselník zobrazuje max. desítky tisíc, takže při 100 000 km se vynuluje a počítá opět od začátku).

Na silnici Ford Escort už nepotkáte tak často, jako tomu bylo ve druhé polovině devadesátých let, kdy byl prodejním hitem. Vystřídaly jej modernější a mladší automobily. Přesto je na trhu ojetin stále početně zastoupen, i když dnes již spadá mezi nejlevnější vozy vůbec.

Popravdě, Escort byl zpracováním vždy levným autem a podprůměrné jízdní vlastnosti tomu nepřidaly. Razantní snížení jeho ceny ve druhé polovině devadesátých let ale přilákalo řadu motoristů toužících po novém voze.

Ti mohli volit hned z několika variant. Nyní na trhu potkáte nejčastěji liftback, který vyjel jak tří, tak pětidveřový a také kombi (na některých trzích pojmenované Turnier). Méně častými verzemi jsou kabriolet, jenž je vybaven klasickou plátěnou střechou a sedan.


Nabídka místa pro posádku odpovídá době vzniku vozu. Roztahovat se tak uvnitř zrovna nemůžete, vyloženě zle ale není. Z hlediska komfortu nečekejte žádné zázraky. Sedadla jsou měkká, na nějaké boční vedení těla v zatáčkách ale klidně můžete zapomenout – pokud náhodou nesedíte ve sportovně laděné verzi RS2000 či přímo v RS Cosworth.

Největší objem zavazadelníku v základním uspořádání má sedan (490 litrů), nejvíce však odveze kombi, jehož zavazadlový prostor nabízí objem 460 litrů, další litry navíc ale lze získat naložením až po střechu. Hatchback disponuje zavazadelníkem o objemu 380 litrů a kabriolet odveze náklad o objemu 322 litrů.

Palubní deska z tvrdých plastů dnes již také mnoho parády nenadělá. V době svého vzniku platila za moderní a dnes vzhledem k cenám ojetých escortů není na místě, na něco takového naříkat. Od levného a už letitého vozu zkrátka nelze čekat zázraky. To platí i pro jízdní vlastnosti. Ostatně ty nebyly nikdy nijak oslnivé. Narážíme tím jak na schopnosti podvozku, který solidně tlumí nerovnosti, avšak v zatáčkách nezáří, tak na nepřesné řazení a brzdy vadnoucí vlivem přehřátí.

Nabídka motorizací začíná benzinovou třinácti a čtrnáctistovkou. Výkony těchto osmiventilových motorů jsou 44 a 52 či později 55 kW. Rozšířený a oblíbený je agregát 1.6 16V/66 kW, který je vyhlášený držák, potkat můžete i silnější 1.8 16V/77, 85 nebo 96 kW. Šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 110 kW se dostal pod kapotu sportovněji střiženého modelu RS2000.

Lahůdka v podobě sportovní verze RS Cosworth má pod kapotou trurbem osazený dvoulitr, jehož 162 kW (později 169 kW) přes přímo řazenou převodovku roztáčí všechna čtyři kola. V několika exemplářích se objevila i verze RS2000 4×4 s dvoulitrem o výkonu 110 kW – dnes je velkou vzácností.

V nabídce byly také dva naftové agregáty. Atmosférický 1.8 D o výkonu 44 kW a z něho vycházející 1.8 TD/66 kW. Ani jeden z těchto naftových motorů ale není dobrou volbou. Úsporou nevynikají, za to problémy jsou vyhlášeny.

U naftových motorizací pozor na stav řemenů pomocných agregátů. Pokud řemen praskne či spadne, padá do rozvodů, což přirozeně způsobí velkou paseku. Kromě toho u dieselů nejsou výjimkou úniky oleje či problematické starty v zimním období. Známé jsou i případy prasklé hlavy válců, ztráta kompresních tlaků nebo přetržení rozvodového řemene.

„Benzinové motorizace nezřídka trápí ventil volnoběžných otáček,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Čtrnáctistovky mají často hlučné vršky, známé jsou vůle na přední i zadní nápravě. Nepotěší ani častá koroze výfuku. „Korozi podléhá i karoserie, zejména prahy, lemy blatníků a oblast okolo víčka nádrže,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Vzhledem ke stáří vozu ji však nevylučuje ani na dalších místech, jako je podlaha či dveře zavazadelníku, kde se s ní potýkají hlavně vozidla s karoserií typu kombi.

Fotogalerie Ford Escort (vyráběný v letech 1990 – 2000)

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Mnoho ojetin má tlumiče pérování za hranicí životnosti a také s brzdami jsou nezřídka potíže. „Výjimku nepředstavují zvlněné brzdové kotouče nebo nerovnoměrný brzdný účinek. Stejně tak parkovací brzda u většiny escortů nezabírá rovnoměrně na obě kola. Obehranou písničku pak představují problémy s nadměrně opotřebenými klíčky a zámky,“ zakončuje Topol.

Ještě dodejme, že u kabrioletu nezřídka nefunguje elektrické ovládání střechy následkem ztráty olejové náplně. Střecha mnohdy netěsní a u řady vozidel má i drobné trhlinky ve švech. Poruchovost escortů odpovídá stáří modelu a stavu těchto ojetin. O něco hůře jsou na tom naftové verze s nepříliš vydařenou osmnáctistovkou. Za ty peníze, co dnes Ford Escort stojí, zkrátka nemůžete čekat zázraky.

Ve zpětném zrcátku
1990 – uvedení modelu Escort nové generace pod kódovým označením GAL ve tří a pětidveřovém provedení a ve verzích sedan, kombi a kabriolet se zážehovými motory 1.3/44 kW, 1.4/52 kW, 1.6 16V/66 kW a atmosférickým dieselem 1.8 D/44 kW.
1991 – uvedeno užitkové provedení Escort Express, nově také sportovně laděný model RS2000 s motorem 2.0 16V/110 kW.
1992 – nově zážehové motory 1.8 16V/77 kW a 1.8 16V/96 kW pro variantu XR3i, v září facelift, následně uveden špičkový sportovní model RS Cosworth s pohonem všech kol a přeplňovaným zážehovým motorem 2.0 T/162 kW (později i 169 kW).
1993 – příchod sportovně laděné verze RS2000 4×4 s pohonem všech kol a motorem 2.0 16V/110 kW, varianta XR3i s motorem 1.8 16V/96 kW nyní taktéž v provedení 4×4, nově turbodiesel 1.8 TD/66 kW vycházející z původního atmosférického vznětového motoru.
1994 – motor 1.4 nyní i o výkonu 55 kW.
1995 – na začátku roku modernizace a facelift, vylepšeny jízdní vlastnosti, staženy motory 1.4/52 kW, 1.8 16V o výkonech 77 a 96 kW v XR3i (tento model končí, nově 1.8 16V/85 kW pro běžné provedení, uveden slabší turbodiesel 1.8 TD/51 kW.
1996 – ukončena výroba kabrioletu.
1998 – ukončena výroba třídveřového modelu a sedanu (vč. RS2000, RS2000 4×4 a RS Cosworth.
2000 – definitivní ukončení výroby modelu Escort.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Ford Escort v roce 1999, kdy za ochranu posádky při nárazu získal 2 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.

14.10.2016 11:12| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist