Ford Escort (1990-2000)

V bazaru jsou jich spousty a některé jsou doslova za pár korun. A kupodivu to ani nemusí být past, jen musíte vybrat ten správný.

Čtvrtá generace Escortu se vyráběla od roku 1990 plných deset let. V letech 1992 a 1995 ale prodělala poměrně významné facelifty. Je-li vám vaše peněženka milá a chcete si od nás nechat poradit, hledejte rozhodně až modely po posledním vylepšení, tedy ročníky 1995 a výš. U těch totiž došlo k finálnímu doladění podvozku a ačkoli se pořád nedá označit za ideální na naše silnice (díky tuhému stabilizátoru a měkkým pružinám dost plave). Zatímco první modely čtvrté generace lze doporučit jen pokud potřebujete čistě přepravovadlo z A do B, modely po roce 1995 mohou přinést slušnou porci zábavy – do zatáček jde s nadšením a není ani přetáčivý, ani nedotáčivý. Pozor ale na brzdy, které při razantnější zábavě rychle ztrácí účinek.

Co se týče karosářských variant, můžete vybírat z oblíbeného kombíku, nepříliš tuhého kabrioletu, sedanu s názvem Orion (do 1993, pak se jmenoval opět Escort) a dvou liftbacků – pětidveřového a třídveřového. Nepříliš tuhá karoserie se ovšem netýkala jen kabrioletu, ale všech typů z počátku devadesátých let. Ford se ale dal do práce a většinu podobných neduhů rychle odstranil.

Pokud se týče motorů, nelze doporučit osmiventilové jednotky 1.4i a 1.6i, které byly nadměrně hlasité a měly vysokou spotřebu. Vyhněte se i dieselu s označením 1.8D, kterému praská litinová hlava válců – oprava je nesnadná a nereálně drahá. Jakmile ucítíte z expanzky výfukové plyny, najdete vodu v oleji, motor se přehřívá, nebo jsou po jízdě natlakované hadice chlazení, ruce pryč. Doporučení si naopak zaslouží motor 1.6i 16V, který má dost síly, pěkný zvuk a spotřebu reálně nižší, než zastaralá čtrnáctistovka. Montoval se od roku 1992 a nese označení Zeta. Pokud to jen trochu jde, nenechte se zlákat superlevnými slabými verzemi 1.3i a 1.4i – šestnáctiventilové motory nejsou zas o tolik dražší a jejich výhody vám těch pár korun navíc bohatě vyváží.

V modelové řadě Escortu pochopitelně najdeme i lahůdky – konkrétně modely Escort XR3i, RS2000 a ďábelský RS Cosworth, ale koupě těchto speciálních rarit dalece přesahuje možnosti tohoto článku. Pokud o nich uvažujete, rozhodně se nejdřív seznamte s komunitou, která se kolem nich vytváří, určitě vám z praktického hlediska poradí nejlépe. Pár tipů ale přece jen najdete i u nás.

Od roku 1995 se v autě objevil také přepracovaný a ergonomicky vynikající oblý interiér. Ford nabízel cenově poměrně výhodné položky dodatečné výbavy, takže u mnoha vozů narazíte na airbagy, ABS, posilovač řízení, nebo centrální zamykání.

Žádné auto se ale nevyhne závadám a Escortu už většinou táhne na deset let, takže s občasným servisováním musíte počítat. U starších, méně pevných vozů občas vlivem kroucení praskala čelní skla, na nekvalitních silnicích trpí a odcházejí závěsy předních kol, při zanedbání péče se trhají rozvodové řemeny (= zničení motoru). U motoru 1.4i může být vadný snímač polohy škrtící klapky (projevuje se cukáním v tahu). Stojí přes 10 tisíc, takže se nevyplatí takto porouchané auto vůbec kupovat.

Pokud toužíte po kabrioletu, opět doporučujeme vozy vyrobené po roce 1995, kdy dostaly přídavné výztuhy a přestaly se kroutit. Kromě skvělé šestnáctistovky se vyplatí hledat také motor Zetec 1.8i. Musíme také podotknout, že kabriolety se vyráběly v německé továrně Karmann, takže kvalita karoserie byla mnohdy lepší, než u klasických uzavřených verzí. Také látková střecha byla velkmi dobrá, ale při koupi vždy vyzkoušejte její mechanismus, nejlépe si skládání a natahování nechte několikrát předvést přímo od majitele.

Při hledání Escortu narazíte na velkou spoustu podomácky upravených kusů. Pokud po něčem takovém vysloveně netoužíte a nemáte odvahu jít do rizik s takovýmto tuningem spojených, raději se jim obloukem vyhněte. Hledejte co nejpůvodnější model v udržovaném stavu a můžete najít ideální a zábavné auto.

SHRNUTÍ

Čtvrtá generace se vyráběla od r. 1990 do r. 2000 jako sedan, tří a pětidveřový liftback, kombi a kabriolet

Motorizace:

benzínové motory

1,3i (44 kW/60 koní)

1,4i (52 kW/71 koní)

1,6i
1,6i 16V (66 kW/90 koní)

1,8i 16V (77 kW/105 koní a 96 kW/130 koní)

2,0i 16V (110 kW/150 koní)

dieselové motory

1,8D (44 kW/60 koní)

1,8TD (55/65/66 kW – 75/88/90 koní)

Pro
Modely po 1995 jsou kvalitní, mají ergonomicky zdařilý interiér, prostorná karoserie, dobrá, široká nabídka ojetin, slušné jízdní vlastnosti na dobré silnici, dobré ceny náhradních dílů

Proti
Do roku 1995 horší kvalita, zastaralé a hlučné diesely, slabé brzdy, vyšší spotřeba u benzínových motorů, klíčky od zapalování se opotřebovávají, do r. 1995 horší jízdní vlastnosti

Honza Koubek

5.10.2007 11:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist