Ford Cougar (1998 – 2002)

Třídveřové kupé Ford Cougar vyvedené v New Edge designu vypadá velice k světu i dnes. Díky vzhledu a příznivým cenám láká především mladé motoristy.

RADOSTI
Opravdu nadčasový design díky němuž vůz vypadá velice dobře i dnes, vzhledem ke stáří vozu nadprůměrně spolehlivá technika, řada dílů společných s Fordem Mondeo znamená jejich dobrou dostupnost a rozumnou cenu, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI
Velmi omezená nabídka karosářských dílů z druhovýroby, vysoká nakládací hrana zavazadelníku, slabé boční vedení sedadel, slabší antikorozní ochrana karoserie, omezený prostor pro hlavy cestujících na zadních sedadlech.

Velké třídveřové kupé Ford Cougar se vyrábělo v USA, avšak dokončení vozidel pro evropský trh probíhalo v Německu. Cougar používá podvozek Fordu Mondeo první generace, který je ale sportovněji naladěn: přesto není příliš tvrdý, dobře tlumí nerovnosti a přitom stojí za nemalou jistotou v zatáčkách. Do prodeje automobil přišel v roce 1998 a v nabídce vydržel jen do roku 2002.

Dnes jde o zajímavou ojetinu, zejména v očích mladých řidičů, dychtících po vzhledově atraktivním voze s opravdu lákavou cenu. Řada společných dílů s Mondeem první generace je jistotou jejich dobré dostupnosti a příznivé ceny. To však neplatí o karosářských dílech, které v druhovýrobě moc nenajdete. Proto je potřeba vybírat ojetý Ford Cougar s rozvahou a důrazem na zachovalý stav.

Automobil technicky vycházející z Mondea, ale tento fakt na první pohled nevyzrazuje. Karoserie i interiér jsou originálně zpracovány a nějakou příbuznost těchto modelů tak pohledem neodhalíte. Interiér Fordu Cougar je přirozeně sportovnější, i když s nemalou dávkou důrazu na komfort. Cougar zkrátka není typický sporťák, ale spíše sportovněji laděný vůz, umožňující rychlé a pohodlné přesuny.


Výtku lze mít ke slabému bočnímu vedení těla předních sedadel, ta ale pojmou i zavalitější postavy. Pro takové cestující rozhodně není určen prostor vzadu, kde nenajdou pohodlí ani dlouháni, kvůli omezenému prostoru v oblasti hlavy. To je obvyklé slabé místo všech vozidel s karoserií kupé.

Zavazadelník disponuje objemem 428 litrů a díky snadné přístupnosti je dobře využitelný. Smířit se ale musíte s vysokou nákladovou hranou, za níž může vysoké zadní čelo – to však pozitivně ovlivňuje tuhost karoserie.

Na výběr je ze dvou benzinových motorizací: čtyřválcového dvoulitru a dva a půl litrového šestiválce. Ten byl dokonce chvilku k mání i o výkonu 15O kW (204 koní) pro verzi Cougar ST, dnes je ale toto provedení hotovou vzácností. Zbývající provedení jsou ale dobře dostupné.

Jde o motory 2.0 16V/96 kW (130 koní) a 2.5 V6/125 kW (170 koní). Menší čtyřválec podává s velkým kupé pouze dostačující výkon, je však úspornější než objemnější motor, jehož spotřeba se ale dá udržet pod deseti litry na sto kilometrů jízdy. Šestiválec má však  více výhod, než jen vyšší výkon. Na rozdíl od dvoulitru totiž používá odolné řetězové rozvody, což samozřejmě zlevňuje jeho pravidelný (první) servis, navíc je hodnocen jako spolehlivější.

Jde zkrátka o odolný motor ze staré školy. Jeho vyšší hmotnost více zatěžuje přední nápravu, ta ale ani tak nevykazuje vůle častěji, než by bylo obvyklé. „Spojka automobilů se šestiválcem vykazuje kratší životnost, s tím je třeba při pořizování této motorizace počítat,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Šestiválcový motor se kombinoval i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Ta není zrovna spolehlivá a oprava se může značně prodražit.

Řada ojetých Fordů Cougar má nadměrně opotřebené brzdy, a to jak brzdové destičky, tak kotouče. „Známou slabinou jsou opotřebovávající se klíčky a zámky, stejně jako u dalších fordů z této doby,“ pokračuje ve výčtu možných potíží Topol. Výjimkou nejsou úniky oleje, pozor také na průsak vody přes bezrámová okna.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Problémy se mohou vyskytnout s držením otáček při volnoběhu, což bývá zapříčiněno zaneseným volnoběžným ventilem. „Občas zlobí startér, pozor na poruchy termostatu a u vozidel z počátku výroby se někdy objevují poruchy elektrických bočních oken,“ dodává zástupce AAA AUTO.

Častá je koroze prahů, lemů blatníků, výfuku i dalších míst. Proto vyhlédnutý automobil velice dobře zkontrolujte. Pokud pořizujete Cougar s již počínající korozí, což je téměř každý u něhož se již nerozjela nebo nebyla opravena, neotálejte a investujte do opravy dříve, než se koroze rozšíří. Mějte na paměti, že karosářské díly se neshánějí tak snadno jako u tuctovějších modelů.

Ve zpětném zrcátku
1998 – uvedení třídveřového kupé Ford Cougar na trh s benzinovými motory 2.0 16V/96 kW a 2.5 V6/125 kW.
1999 – uvedeny speciální edice Cosmopolitan 16V a Cosmopolitan 24V s rozšířenou výbavou (metalický lak, kontrola trakce atd.).
2000 – decentní facelift, speciální edice Futura s koženým čalouněním, uveden ještě sportovněji laděný Cougar ST s motorem 2.5 V6 naladěným na 150 kW.
2001 – ukončení výroby.
2002 – doprodej vozů vyrobených v roce 2001.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Ford Cougar bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvoval. Pro hodnocení jeho bezpečnosti nelze použít ani výsledky Fordu Mondeo, jehož podvozek a techniku vůz používá. Důvodem je zcela odlišná karoserie, která by se při deformaci způsobené nárazem s největší pravděpodobností chovala zcela jinak, než by tomu bylo u modelu Mondeo.

28.11.2016 5:35| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist