Ford B-Max – diesel vs. benzín

Má nahradit oblíbený Fusion, ale staví na základech Fiesty. Nejvíc na něm zaujme chytré řešení bez B sloupku, ale bude mu k pohonu stačit tříválec?

RADOSTI:
Chytré dveře a snadné nastupování; zábavné řízení; s tříválcem slušné výkony

STAROSTI:
Komplikovaná palubní deska a tlačítka na ní; průměrný zavazadlový prostor; pětistupňová převodovka

Chytrou evoluci v rodinných vozech nastartoval Opel Meriva, ale nový B-Max je o kus dál. Spíš o pořádný kusanec. Nejen, že má zadní dveře posuvné, což považuji za obzvlášť praktické, ale chybí mu b-sloupek, který by u tak malého auta byl akorát na obtíž. Dveře lze otevírat nezávisle na sobě a stejně nezávisle je i zavírat. Technicky to určitě nebylo jednoduché, však se podívejte do vnitřku dveří, kde dříve býval onen sloupek. Dveře jsou masivní, hodně vyztužené a při nárazu jej mají simulovat. Nastupování je opravdu hodně snadné, však cílovou skupinou Fordu je buď mladá rodina nebo postarší pár, kterému už se nastupuje trochu hůře.

Zámky se nacházejí v podlaze a ve stropě, jsou zesílené a při nárazu dveře za všech okolností podrží na svém místě. Vývoj prý trval přes pět let, během kterých bylo provedeno na 5000 virtuálních kolizí a na 40 opravdových nárazů. Přinese to úspěch i na půdě nezávislé zkušebny? Ehm, už teď víme, že přineslo. V rámci Euro NCAP si Ford B-Max odnáší plné, pětihvězdičkové hodnocení.


Spousta tlačítek na malém prostoru. Každé má navíc jiný tvar i pozici, ovládání je bez důkladného pohledu složité.

Z hlediska podvozku využívá platformu Fiesty, což mu předurčuje rozvor 2489 mm, ale i další dispozice. Patrné je to nejvíc asi při pohledu zezadu, kdy vám přijde B-Max úzký a vysoký. Ale jinak je to docela pohledný kus auta, který staví na designových základech C-Maxu. Uvnitř je to pak kombinace všech nových Fordů, což zrovna mě moc nepotěšilo. Na interiér Focusu jsem si stále nezvykl, a nezměnil to ani B-Max. Navíc mi tu přijde ovládání klimatizace ještě zhuštěnější, takže mám obavy, zda se to vůbec dá postupem času naučit ovládat poslepu.Unikum je tu multimediální systém SYNC, který vznikl ve spolupráci s Microsoftem. Ale žádný strach, všechno funguje jednoduše a chytře, a to jak pomocí USB vstupu, tak bezdrátově přes bluetooth. Některé funkce můžete navíc ovládat i hlasem, takže umí například přehrát interpreta podle jeho jména, ale na rádio už se musíte přepnout tlačítkem.

DOPORUČUJEME: Kia Cee’d – Diesel versus benzín
České zastoupení značky Kia má ve flotile vyložená dvojčata – stejné auto, stajná barva, totožná výbava.

Ještě letmo ohledně sedadel – jsou opravdu pohodlná, minimálně ta vpředu, ve kterých jsem strávil několik hodin. Vzadu je místa pro kolena ideálně, ale nad hlavou se člověk nad 180 cm bude opravdu tísnit. Kufr dokáže pojmout 318 litrů (s plnou rezervou je to 304 litrů), a přestože by mělo jít o auto pro mladé rodiny, s kočárkem budou mít problémy. Naštěstí to Ford alespoň zachraňuje sklápěcím sedadlem spolujezdce, takže naložíte opravdu hodně dlouhé předměty.


Konstrukce dveří je sice masivní, ale o trvanlivosti kabelu si nedělám iluze. Nejspíš to bude to první, co zaujme zvídavé ruce dítěte.

Základem motorové palety je benzínový 1.4 Duratec o výkonu 90 koní, rozumnější volbou se ale jeví přeplňovaný tříválec, který je k dispozici ve dvou výkonnových variantách – slabší, o výkonu 100 koní, nebo silnější s výkonem 120 koní. Pokud preferujete naftu, je k dispozici buď naftová patnáctistovka o výkonu 75 koní, nebo šestnáctistovka s výkonem 95 koní. Pro všechny zmíněné motory je synonymem pětistupňová manuální převodovka.Jediný motor, který je k dispozici s automatickou převodovkou, je 1.6 Duratec Ti-VCT, který se vyznačuje výkonem 105 koní. Je to vlastně jediná možnost, jak do B-Maxu dostat šestistupňovou převodovku, navíc se dvěma spojkami.

Na mezinárodní prezentaci však byly k dispozici motory jen dva. Litrový EcoBoost s výkonem 120 koní a vznětová šestnáctistovka o výkonu 95 koní. Dělal jsem si zálusk na tříválec, který se jen tak mimochodem pyšní titulem Motor Roku, ale ruce kolegů byly rychlejší. Na první, sedmdesátikilometrovou trasu, tak vyrážím se vznětovým motorem. S autem má podle mě docela dost práce, což se sice při poskakování po městě moc neprojeví, ale jakmile vyrazíte na pověstný Autobahn, začne mu docházet dech.Do otáček ho musíte vysloveně nutit, a máte neustálý pocit, že ho obtěžujete. Nepřispívá tomu ani pětistupňová převodovka, která by na dálnici uvítala šestý stupeň. Otáčky jsou při dálniční stotřicítce poměrně vysoké (~ 2500 ot./min), což nezachrání ani průměrné odhlučnění kabiny. Bohužel, cena a možná i prostorové vlastnosti jsou tím, co malé MPV shazuje. Na okreskách objevíte další nectnost naftového motoru, kterým je hmotnost. V zatáčkách je lehce těžkopádný, jakkoli se to snažili u Fordu maximální měrou potlačit. V rámci třídy bych se nebál jeho podvozek zařadit mezi jeden z nejlepších, je tu ale jeden drobný problém.


Pověstná dýka do zad přichází z vlastních řad. Litrový EcoBoost úspěšně boduje i v podstatně větším B-Maxu. V nižších rychlostech je okamžitě zřetelný zvuk tříválce, který ve vyšších rychlostech spolehlivě zapadne do ostatních ruchů. Ale není to jen zvuk, který je uším libozvučnější než ten naftový. Překvapivý je i výkon, který dokáže tříválec poslat na silnici. Po přesednutí z naftového B-Maxu mám pocit, jako by zhubl čtvrt tuny. Auto vyrazí s ohromným odhodláním kupředu, které nepolevuje ani v zatáčkách. Celé chování je hodně neutrální, a pokud budete počítat s citelným nakláněním karoserie, dá se s autem i příjemně svézt.Finální rozuzlení přichází při pohledu na palubní počítače obou aut. Diesel si rozhodně nevedl špatně, po rychlé jízdě na dálnici i svižné jízdě po okreskách ukázal průměrnou spotřebu 6,3 litru. Benzín na tom, pravda, nebyl lépe. Průměrná spotřeba kolísala v rozmezí 7,1 – 7,3 litru na sto kilometrů, ale dojem z jízdy byl diametrálně odlišný. Nejen, že jsem se za volantem docela bavil, ale rozhodně jsem neměl pocit, že bych byl brzdou provozu. Ba naopak, problémem nebylo ani předjíždění, což u naftového motoru vyžadovalo slušné plánování dopředu.

Při pohledu do ceníku si naftový motor obhájí málokdo. Rozdíl mezi silnějším tříválcem a naftovou šestnáctistovkou totiž dělá rovných 29 000 Kč, za které dostanete horší dynamiku, vyšší hlučnost a to jen za cenu lehce nižší spotřeby.

Nový B-Max koupíte v ceně již od 289 990 Kč se základní čtrnáctistovkou, s litrovým EcoBoostem přijde na 334 990 Kč. A to je hodně lákavá nabídka, pokud se bavíme o tak praktickém autě, jakým B-Max bezesporu je.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uložení10,0 : 1
Zdvihový objem (cm3)999
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,9 x 82,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88/120 v 6000 ot/min
Točivý moment (Nm)170 (200 overboost)
0-100 km/h (s)11,2
Nejvyšší rychlost (km/h)189
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 / 4,2 / 4,9
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4077
Šířka (mm)2067 / 1751 (se zrcátkami/bez)
Výška (mm)1604
Rozvor náprav (mm)2489
Provozní hmotnost (kg)1 279
Celková hmotnost (kg)1760
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)635
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)575
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu289 990
5.9.2012 6:02| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist