Fisker Karma: cíl je na dohled

Výrobu elektrických limuzín z Kalifornie rozjede už příští rok finský Valmet. U nás bude auta prodávat švýcarská skupina Emil Frey AG.

Společnost Fisker Automotive finišuje s vývojem svého prvního modelu, hybridního sedanu Karma. Podle agentury Reuters uzavřeli Američané dohodu se společností Valmet. Ta ještě letos postaví sto předprodukčních vozů. Fisker je použije k intenzivnímu testování auta, které by se mělo objevit na trhu už počátkem příštího roku.
Karosárna Valmet staví ve Finsku Porsche Boxster a Cayman nebo elektromobily Think City. Její zkušenosti a zdroje jsou tedy dostatečné i pro výrobu větších sérií aut, například Karmy, která by tu měla vznikat v počtu až patnácti tisíc kusů ročně. V souvislosti se zahájením sériové produkce se mluví o únoru 2011, datum však bylo už dvakrát posunuto.Na rozdíl od konkurenční Tesly, která s Modelem S sází na čistě elektrický pohon, je Fisker Karma hybrid. Spíš než Toyotu Prius připomíná uspořádáním Chevrolet Volt. Její dva elektromotory o souhrnném výkonu 408 koní (300 kW) pohání zadní kola a po osmdesát kilometrů si vystačí jen s energií z li-ion baterií. Ty jsou umístěny ve vysokém tunelu, který dělí interiér na dvě poloviny, a lze je dobíjet z běžné zásuvky (110 i 220 V). Pod přední kapotou se ukrývá přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec připojený na generátor. Společně dokáží přeměnit benzín v nádrži na další čtyři stovky ujetých kilometrů.Auto bude s cenou 78 780 eur bez DPH (dva miliony korun) konkurovat podobně silným mercedesům třídy S či Lexusu LS. Fisker proto potřebuje zajistit výjimečnou kvalitu výroby i sestavení, pokud chce vůbec doufat v úspěch. Zda budou zkušenosti Valmetu dostatečnou zárukou, uvidíme. Bez šancí Karma není díky silně ekologické image a zákazníky by mohla nachytat také na čísla – výkon je vyšší než u srovnatelných konkurentů a 1300 newtonmetrů točivého momentu nenabízí ani dvakrát dražší Mercedes S 65 AMG.Společnost Fisker Automotive pro sebe vloni na podzim vybojovala místo na seznamu firem podporovaných vládou USA. Ministerstvo pro životní prostředí poskytlo firmě půjčku 528,7 milionu dolarů (11 miliard korun). Karma je téměř hotová, takže většina financí jde do vývoje dalšího, menšího modelu. Sedan, pojmenovaný prozatím Project NINA, bude veliký asi jako BMW řady 5 a Fisker plánuje prodávat více než sto tisíc aut ročně. Výroba začne v roce 2012 v továrně v americkém Delaware. Fisker ji koupil od General Motors, které tu donedávna vyráběly Pontiac Solstice, Sturn Sky či Opel GT.

Smluvu na prodej obou modelů už má celá řada společností nejen v Americe. Pro region střední Evropy bude dovozcem vozů Fisker švýcarská skupina Emil Frey AG, která u nás provozuje siť dealerů mnoha značek včetně Subaru a Toyoty.​

autoweb.cz

31.5.2010 3:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist