Fiat Punto II (1999 – 2010)

Druhá generace modelu Punto zaujme stále pohledným designem a velkým zavazadelníkem. I proto má mezi zájemci o malé vozy tolik příznivců.

RADOSTI
Objem zavazadelníku, zdařilý malý turbodiesel 1.3 JTD, úsporné dvanáctistovky, dobrá manévrovatelnost, příznivé ceny ojetin.

STAROSTI
Slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí, omezený výkon agregátů 1.2/44 kW a 1.9 D/44 kW, kolísavá kvalita dílenského zpracování, vyšší poruchovost modelu před modernizací.

První generace Fiatu Punto byla ve své době velice oblíbená, druhá řada si také na nedostatek zájmu motoristů naříkat nemůže, úspěchu předchůdce přesto nedosáhla. Důvodů může být mnoho.

Svou úlohu jistě sehrála pověst značky podpořená četnějším výskytem poruch u první generace. Nejeden motorista navíc vytýká vozu po faceliftu příliš usedlý design. Někdy můžeme slyšet názor, že faceliftovaný model měl přijít jako nástupce první generace a karoserie s ostrými linkami vyráběná od roku 1999 měla být faceliftem provedeným v roce 2003.

Fiat Punto fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Fiat Punto fotogalerie

Zkrátka agresivnější vzhled předfaceliftového Punta druhé generace se mnohým líbí více. Nechme ale design designem a pojďme se podívat do interiéru.Palubní deska z tvrdých plastů neohromí, pozornější ale upoutá tlačítkem na středovém panelu s ikonou volantu. Funkce City zvýší účinek posilovače řízení, vzpomínáte na dobové reklamy v televizi? To by bylo pro parkování ve městě jistě fajn, jenže tady jde jaksi o zbytečnost. I v normálním režimu je posilovač účinný opravdu dost.


Pochvalu si zaslouží pohodlná sedadla, zmínit musíme i přístup dozadu u třídveřového hatchbacku. V porovnání s dalšími třídveřáky totiž není vůbec špatný. Prostoru zde na rozdávání nenajdete, ale ve své době si Punto stálo celkem dobře. Jistě, třetí řada pod názvem Grande Punto je s nabídkou místa pro posádku úplně jinde, ale jde o mladší vůz a jak známo, auta neustále rostou.

Ocenit musíme velký zavazadelník. Mezi malými automobily patří i dnes k těm lepším, v době produkce vozu byl v dané třídě z říše snů. Objem 295 litrů v základním uspořádání je opravdu velice dobrý.K práci podvozku automobilu nemáme zásadní výhrady. Nerovnosti tlumí solidně a zle si nevede ani v zatáčkách. Ne všechna punta mají posilovač řízení. Pokud sáhnete po vozu bez posilovače, počítejte s delším převodem řízení a ne úplně snadným parkováním. Přesto není situace tak zlá jako třeba u Škody Felicia a volant se dá s trochou snahy přeprat.


Nabídka pohonných jednotek začíná osmiventilovou dvanáctistovkou, která nejede špatně a navíc pracuje úsporně. Přesto bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům. Úsporně totiž umí jezdit i svižnější šestnáctiventil o shodném objemu. Proto představuje lepší volbu.

Zlou volbou není ani čtrnáctistovka. Avšak osmnáctistovka si umí říci o 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů jízdy v kombinovaném provozu, a to jistě není spotřeba, po které by majitel malého Punta toužil.Zájemci o vznětovou pohonnou jednotku by se měli vyhnout atmosférickému motoru 1.9 D, který nepatří k nejsnaživějším, ani k nejspolehlivějším. Navíc svou hmotností více zatěžuje předení nápravu, což se projevuje kratší životností zavěšení.

Turbodiesely 1.9 JTD jsou přirozeně lepší volbou, ale pozor na ucpané vstřikovače. Jako ideální ze vznětových motorů vychází maloobjemový agregát 1.3 JTD, jehož 51 kW bez potíží na Punto stačí.

Vůz nezřídka trápí koroze výfuku, někdy poruchy elektroniky. „Komplikace mohou nastat u dieselů JTD se vstřikováním common rail, přesto je za velmi dobrou volbu považována menší třináctistovka, která přišla na trh spolu s faceliftem v roce 2003,“ radí s výběrem dieselu Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.Objevují se vůle na přední nápravě, ale i zvlněné brzdové kotouče či praskání žárovek ve světlometech. „Přední světlomety jsou náchylné k pronikání vlhkosti, následkem toho se zevnitř zamlžují a časem začínají slepnout,“ dodává Topol.


Pozor si dejte také na poruchy nastavení světlometů a závady startéru. Zástupce AAA AUTO upozorňuje i na závažnější problémy: „Častým jevem je opotřebená synchronizace převodovky, nejčastěji na zpátečce a na dvojce. Problémy se nevyhýbají ani automatickým převodovkám, na trhu jich je naštěstí minimum. Vozům vybaveným variátorem Speedgear je nejlepší se preventivně rovnou vyhnout. Robotizovaný manuál Dualogic trpí opotřebením spojky i synchronů a selhávají u něj ovládací mikrospínače, následkem čehož pak odmítá řadit.“

Motor 1.2 někdy trápí nepravidelný běh za studena, vyskytují se závady elektrické výbavy a povrchová koroze podvozkových dílů. „Problém může nastat u elektromechanického posilovače řízení, u nějž hrozí selhání elektromotoru. Oprava je nákladná a vzhledem k běžné pořizovací ceně ojetého Punta se v některých případech už snad ani nevyplatí,“ zakončuje Jindřich Topol z autocentra AAA AUTO.

Ve zpětném zrcátku
1999 – uvedení druhé generace Fiatu Punto ve tří a pětidveřové verzi hatchback se zážehovými motory 1.2/44 kW, 1.2 16V/59 kW, 1.8 16V/96 kW (verze HGT) a diesely 1.9 D/44 kW a 1.9 JTD/59 kW.
2000 – v nabídce nově varianta Sporting s motorem 1.2 16V a šestistupňovou manuální převodovkou, později i ve verzi Speedgear (variátor).
2002 – výkon turbodieselu 1.9 JTD zvýšen na 63 kW.
2003 – facelift, nový zážehový motor 1.4 16V/70 kW a turbodiesel 1.3 JTD/51 kW, z nabídky vyřazen atmosférický diesel 1.9 D, nově možnost pořízení robotizované převodovky Dualogic.
2005 – představena třetí generace modelu pod názvem Grande Punto, druhá řada zůstává ve výrobě s přídomkem Classic a omezenou nabídkou pohonných jednotek na 1.2/44 kW a 1.3 JTD/51 kW, licenci na Punto II zakoupila srbská automobilka Zastava, která jej uvádí pod jménem Zastava 10.
2008 – automobilku Zastava kupuje Fiat.
2010 – ukončení výroby druhé generace Fiatu Punto v Itálii, v Srbsku se ale pro vybrané trhy vyrábí dál.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Fiat Punto II v roce 2000.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (26 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (17 bodů)

Milan Jirouš

23.9.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist