Fiat Punto (1993 – 1999)

Italský Fiat Punto byl svého času hit. Dnes nemá zrovna nejlepší pověst a fronty se na něj nestojí. Přesto může levný vůz zaujmout.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, příznivá spotřeba, na svou třídu dobrá prostornost, ceny náhradních dílů.

STAROSTI
Vozy bez posilovače s těžkým řízením, hlučnější podvozek, zpočátku špatné dílenské zpracování, později kolísavá kvalita.

Byli časy, kdy byl Fiat u nás nedostupným zbožím, ve své době se nástupce legendárního modelu Uno stal hvězdou. Dnes se ale obvykle krčí někde v rohu bazaru, ve společnosti dalších ojetin patřících mezi ty nejlevnější na trhu.

Čas je zkrátka neúprosný a kdysi oblíbený automobil se dnes největší pozornosti už opravdu netěší. Punto první generace většinou končí v rukou začínajících řidičů nebo opravdu nenáročných motoristů. Ti Punto volí i z důvodu dobré prostornosti.

Fiat Punto fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Fiat Punto fotogalerie

Na svou třídu si totiž nestojí špatně. Třídveřový model potěší snadným odklápěním předního sedadla (jedním tahem), přes nějž se přistupuje k zadním sedačkám. Samotný nástupní otvor je přitom dostatečně velký a nástup výrazně nekomplikuje.


Palubní desku tvoří tvrdý plast, přesto nevypadá špatně. Ani sedadla nejsou zlá, jen výrazné boční vedení těla nečekejte. Celkově interiér působí levně, při dnešních cenách ojetých punt by to ale nikoho nemělo zaskočit.Zavazadelník hatchbacku nabídne objem 275 litrů, což skutečně není špatná hodnota. Později uvedená druhá generace má objem zavazadelníku 295 litrů. To jí řadí k nejlepším ve třídě. První řadu lze v tomto směru označit za lepší průměr.

Kromě hatchbacku se vyráběl i kabriolet s plátěnou střechou. Ta může být poháněna elektricky, ale také manuálně. Kabriolet sice není tak často k vidění, nejde však o vyloženě těžko sehnatelné auto. V současné době představuje jednu z nejlevnějších cest k vozu se sundávací střechou.

Nabídka pohonných jednotek je zcela dostačující, i když dobrý diesel zde nenajdete (to je dáno konstrukčním stářím vozu, tehdy byly vznětové motory na jiné úrovni než dnes). Vznětový motor je ale pro malé a lehké Punto zbytečný, zážehové agregáty umějí jezdit se slušnou spotřebou.Základní pohonná jednotka 1.1/40 kW nepředstavuje zrovna ideální volbu. Po výkonové stránce bude klidnějším řidičům dostačovat, někdy ji ale trápí potíže při startování. To osmiventilová dvanáctistovka o výkonu 44 kW je na tom po všech stránkách lépe. O silnějším motoru s výkonem 55 kW nemluvě.

Častěji se však setkáte s agregátem 1.2/44 kW, přitom právě ten lze považovat za ideální. Šestnáctiventilová dvanáctistovka není tak častá a ve srovnání s osmiventilem si umí říci o větší příděl paliva.

Diesely více zatěžují přední nápravu, což ovlivňuje její životnost. Jsou hlučnější a v porovnání s benzinovými motory u malého vozu jen těžko obstojí.

U všech pohonných jednotek se můžete setkat s únikem oleje. Ten někdy uniká i z převodovek. Často se objevují zvlněné brzdové kotouče nebo koroze výfuku. Výjimkou ale není ani koroze karoserie, zejména pak kapoty, lemů blatníků a dveří. Důkladnou prohlídku si zaslouží také podběhy a prahy.


„Vozidla s motorem o objemu 1,1 litru se mohou potýkat s vadným snímačem tlaku, což má za následek problémy se startováním. U dvanáctistovek se zase objevují vadné zapalovací cívky,“ upozorňuje na možné komplikace Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.

Zatímco snímač tlaku se dá sehnat přibližně za 1300 korun, zapalovací cívku lze koupit už za 750 korun. Odstranění obou závad je přitom rychlé a snadné. Jak je vidět, ceny náhradních dílů z druhovýroby jsou opravdu nízké. I to je argument, na nějž zájemci o Punto slyší.

U dvanáctistovek si však dejte pozor i na nepravidelný běh za studena. Vyhlédnutá ojetina by měla mít před nastartováním zcela studený motor! To je obecné pravidlo, které se vyplatí ctít. Teplý agregát může maskovat závadu, která se projeví jen za studena.

Známé jsou také poruchy dobíjení nebo startéru. Nový přitom není levný, i nejlacinější startér pochybné kvality vyjde dost přes 4000 Kč (pro nejslabší motor asi na 2500 Kč). Oprava původního tedy znamená nemalou úsporu. Totéž platí i v případě problémů s alternátorem.Známé jsou ale i závady vodní a palivové pumpy. Ta první by se měla měnit s rozvody, ušetřit pár korun se nemusí vyplatit. Kvalitní nové palivové čerpadlo přijde přibližně na 3000 korun. Oprava je i zde velice jednoduchá a rychlá.

Výjimkou nejsou vůle na přední nápravě, někdy se objevují i v horním uložení tlumičů. Také zadní náprava může vykazovat vůle. „Před koupí prověřte stav elektrické výbavy, velkou pozornost věnujte převodovce,“ radí zástupce Auto Diskont. Převodovka totiž může být zdrojem problémů. Výjimkou není ani stávkující imobilizér, méně často způsobí potíže nefunkční spínací skříňka.



Ve zpětném zrcátku

1993 – představení vozu ve tří a pětidveřovém provedení se zážehovými motory 1.1/40 kW, 1.2/44 kW, 1.2 MPI/55 kW, a turbodieselem 1.7 TD/51 kW, verze ED s delšími převody a provedení 6Speed s motorem 1.1 a šestistupňovou převodovkou.
1994 – uvedeno provedení GT s přeplňovaným motorem 1.4 T/96 kW, nově motor 1.6/66 kW ve verzi Sporting, příchod atmosférického dieselu 1.7 D/42 kW, nabídka karosářských verzí rozšířena o kabriolet.
1997 – modernizace modelové řady, motory 1.2 MPI a 1.6 nahrazeny jednotkou 1.2 16V/63 kW, atmosférický diesel nahrazen agregátem 1.7 TD/46 kW.
1999 – ukončení výroby a nahrazení modelem Punto druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Fiat Punto první generace v roce 1997. Tehdy se sice udělovaly hvězdičky, body se ale neuváděly.
Za ochranu posádky při nárazu získal 2 hvězdičky z 5 možných
Za ohleduplnost při střetu s chodcem získal 1 hvězdu ze 4 možných

18.12.2011 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist