Fiat Panda

Vedle ikonického Fiatu 500 působí spřízněná Panda jako popelka – za její krabicovou karoserií se ale schovává lepší auto...

Pokud jde o malé Fiaty, veškerou pozornost na sebe strhává retro model Fiat 500 – a to navzdory faktu, že není tak dobrým autem, jak jsme doufali. Dokonce neváháme prohlásit, že prestižní titul Auto roku 2008 získal neprávem. Mazda2, jež skončila v hlasování porotců druhá, je ve většině ohledů lepší malý vůz.

Naštěstí tomu tak nebylo vždy. Fiat Panda, Auto roku 2004, plní úlohu malého vozu mnohem věrohodněji než 500 – mimo jiné díky tomu, že nemá žádné sportovní ambice. Jen na okraj, obě auta sdílejí stejnou podlahovou plošinu a vyrábí je stejná továrna v polském městě Tychy.

Kvůli svému krabicovému vzhledu, utilitární kabině a slabé dynamice je Fiat Panda v našich podmínkách vyhledáván převážně penzisty nebo ženami, jež hledají co nejdostupnější malé auto na krátké pojížďky. To je ale škoda – repertoár Pandy je daleko širší.

Stručná historie
Asi jste už pochopili, že předmětem našeho zájmu je současná Panda, vyráběná od roku 2003, a nikoliv stejnojmenný malý Fiat z 80. let. (To není úplně přesné – původní Panda se ve skutečnosti vyráběla až do roku 2003, s jedinou větší modernizací v roce 1986). Nástupnický model se měl původně jmenovat Gingo, ale tento záměr se nezamlouval Renaultu, jenž ve stejné kategorii nabízí velmi podobně znějící Twingo. Fiat se proto na poslední chvíli rozhodl zůstat u názvu Panda.

Pro nový vůz byla vyvinuta nejen zcela nová podlahová plošina, ale taká nová výrobní linka v Tychy. Z hlediska původu je Panda polským autem, nikde jinde v Evropě se nevyrábí. Naštěstí pro Fiat zaznamenala obrovský úspěch – už 5. září 2007 mohla automobilka slavit kulatý jeden milion vyrobených pand.

Panda je relativně oblíbená také mezi českými zákazníky: v roce 2007 jich zde Fiat zaregistroval 1296, což znamená že na trhu s ojetinami je z čeho vybírat. Nesmí vám ovšem vadit, že většinou jde o nejlevnější auta se základní výbavou a nejslabšími motory.

Jak se s tím jezdí?
Báječně. Panda je svým založením striktně nesportovní automobil. Má dlouhé zdvihy pérování, lehoučké řízení a vysokou stavbu karoserie. Její přednosti je tedy nutné hledat jinde než v rychle projížděných zatáčkách.

Co třeba ve městě? Proplétat se s Pandou hustým městským provozem je nefalšovaná radost. Kromě ostrého převodu řízení a maličkého poloměru otáčení (4,75 m) se na tom podílí také fakt, že díky hranaté karoserii máte za všech okolností velmi dobrý přehled o jejích rozích. Výborný je rovněž výhled, a to jak dopředu, tak do stran. Žádný z nabízených motorů (kromě 1.4i 100 k v Pandě 100HP) sice nevyniká dynamikou, ale typicky italský temperament jim nechybí.

Jízda s Pandou zkrátka přináší zřídka vídaný druh nekomplikované, prosté radosti z řízení auta – ano, máme na mysli právě ten druh potěšení, který vám Fiat 500 neposkytne. Přitom je velmi kultivovaná (snad až na hlučný diesel 1.3 JTD Multijet) a po českých silnicích pluje s nezvyklou grácií. To samozřejmě neplatí o verzi 100HP, jejíž podvozek je tvrdý jako kámen.

Hravost Pandy a komfort jejího odpružení mají nicméně i svou odvrácenou stranu – stabilita ve vyšších rychlost nebo při bočním větru není nadvakrát. Počítat musíte také se silnými náklony, které však nejsou spojeny s nadměrnou nedotáčivostí, takže je zřídka vnímáte jako problém.

Fiat Panda je k mání i ve verzi Panda 4×4, respektive Panda Cross s připínatelným pohonem všech kol. V terénu zvládne daleko víc, než byste do ní kdy řekli, má tuhou karoserii a nezávislé zadní zavěšení. Kvůli vyšší hmotnosti je ale ještě línější než ostatní Pandy, stojí dost peněz a připadá nám tak trochu zbytečná.

Na trhu je celá řada Pand s motorem 1.1. Ten byl až do roku 2005 v základu nabízen bez posilovače řízení, bez nějž Panda přichází o velkou část svojí agility. Této verzi se raději vyhněte.

Co se může pokazit?
Fiat, a ještě vyráběný v Polsku, to zní jako recept na pořádný průšvih, že ano? Ehm, ne. Panda je velmi spolehlivý vůz. U některých kusů se mohou ozývat různé pazvuky, jež vycházejí buď z klimatizace, nebo od přední nápravy. Ani v jednom případě však nejde o signál funkční poruchy. Případná netěsnost vstřikovačů na sebe upozorní charakteristickým zápachem benzínu.

U dieselu 1.3 JTD Multijet zlobívá „váha vzduchu“, ale tato motorizace stejně nedává z hlediska nákladů mnoho smyslu. Oproti benzínovým verzím je výrazně dražší (318 900 Kč oproti 264 900 Kč za Pandu 1.2 Dynamic) a spotřebou se příliš neliší.

Už v roce 2005 svolával Fiat Pandy do servisu kvůli možné závadě konektorů airbagů. Zkontrolujte v dokumentaci, zda vámi vybraný kus akci absolvoval. Jinak platí, že s pracovníky autorizovaných servisů se příliš nespřátelíte – uvidíte je pouze při pravidelných prohlídkách. A to je dobře, náhradní díly na Pandu totiž patří k snad nejdražším mezi všemi malými auty.

SHRNUTÍ
My Češi máme ve zvyku používat i ta nejmenší auta jako rodinná. Pro takovou roli se Fiat Panda příliš nehodí. Víc mu sedí úloha čiperného příměstského auta pro jednoho či dva lidi, kterou zvládá naprosto virtuózně. Pohyb po městě, kratší dojíždění do práce, venkovské silnice, to je její parketa.

Zdá se neuvěřitelné, že takto obdařené malé auto je také velmi spolehlivé a dá se sehnat za legračně nízké částky. Chápeme, že toužíte po pětistovce, ale Panda je mnohem smysluplnější volbou.

KLADY
Skvělá manévrovatelnost, komfortní odpružení, kultivovanost (na malé auto), znamenitý výhled, prakticky řešená karoserie, levný provoz

ZÁPORY
Nestabilita ve vysokých rychlostech, skrovné dynamické parametry, aerodynamicky problémový tvar (pocítíte na dálnici při čelním větru…)

Varianty
Pětidveřový hatchback, pohon předních nebo všech (Panda Cross) kol

Benzínové motory
Fiat Panda 1.1i 8v, řadový čtyřválec, 40 kW / 54 koní, 88 Nm
Fiat Panda 1.2i 8v, řadový čtyřválec, 44 kW / 60 koní, 102 Nm
Fiat Panda 100 HP 1.4 16v, řadový čtyřválec, 74 kW/100 koní, 131 Nm

Naftové motory
Fiat Panda 1.3 Multijet 16v, řadový čtyřválec, 51 kW / 70 koní, 145 Nm

autoweb.cz

2.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist