Fiat navýšil podíl v Chrysleru na 58,5 %

Italové splnili poslední podmínku - zahájit v USA výrobu auta se spotřebou pod 5,88 l/100 km - a získali zbytek podílu, který v Chrysleru držela americká vláda.

Když Fiat domlouval s americkými úřady převzetí Chrysleru, souhlasil s několika podmínkami. Za splnění každé z nich měl dostat k původním dvaceti dalších pět procent podílu v detroitské automobilce. Právě chystá splnění poslední z nich, brzy zahájí v USA výrobu modelu Dodge Dart, který bude mít normovanou spotřebu 5,88 litru na sto kilometrů. Pět procent podílu už změnilo majitele, Fiat tak ovládá 58,5 procenta Chrysleru, vládě USA naopak nezbylo nic. Zbytek podílu patří americkým odborovým svazům, od nichž je Fiat bude muset koupit.

Připomeňme, že Fiat dostal v roce 2009 dvacet procent skupiny Chrysler výměnou za příslib investic do vývoje a zodpovědného vedení automobilky. Prvních pět procent měli Italové dostat za to, že začnou v USA vyrábět některý ze svých malých motorů (splněno 2010). Další pětiprocentní díl byl vázán na roční prodeje značek Chrysleru mimo USA (přes 1,5 milionu kusů) a na otevření trhu v Brazílii pro americké vozy. Obě podmínky Fiat splnil tak, že začal chryslery nabízet pod vlastními značkami (Fiat Freemont a podobně).Převod posledních pěti procent podmínila vláda zahájením výroby úsporného modelu v USA. Stanovila hranici čtyřiceti mil na gallon (ekvivalent našich 5,88 l/100 km) a Fiat této hranice přesně dosáhl s modelem Dodge Dart. Výroba kompaktního vozu začne v nejbližší době. Přestože slíbených pět procent už přešlo na Fiat, široká veřejnost zatím ani nezná podobu Dartu, titulní fotografie a další obrázek v galerii jsou vším, co máme.

Zatímco se Fiat snažil o zkompletování pětatřicetiprocentní sbírky, vykoupil i zbytek podílu, který si vláda USA přivlastnila při záchraně zkrachovalého Chrysleru. Nyní tak drží podíl ve výši 58,5 procenta. Má přednostní právo na pořízení zbytku automobilky – 41,5 procenta, které drží odborové svazy United Auto Workers. Podle analytiků však italský výrobce v současnosti na pořízení podílu ani jeho části nemá.

6.1.2012 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist