Fiat Multipla

Snažit se, to je dobrá věc. Ale nic se nesmí přehnat.

Když se Multipla objevila na trhu, byl z toho slušný poprask. Jistě, automobilky se snaží své modely co nejvíc odlišit od ostatních, aby svým zákazníkům nabídly individualitu, ale tohle? To bylo vážně moc.

I když, jak se to vezme. Jak se říká, krása je v očích pozorovatele, takže se jeden kus Multiply dokonce dostal na výstavní místo v Newyorském muzeu moderního umění, jakožto příklad inovativního řešení auta.

Kontroverzi způsobuje karoserie, která vypadá, jako kdyby na spodní polovinu běžného auta někdo připlácnul horní část auta úplně jiného. Místo ultumení tohoto dojmu ho Multipla ještě zvýrazňuje kolmým zlomem pod čelním oknem, kde jsou umístěny i samostatné dálkové reflektory. Lze poměrně bezpečně tvrdit, že kdyby Multipla už od začátku vypadala tak, jako po faceliftu z roku 2004, který jí implantoval „běžnou“ příď, mohla být prodejně stejně úspěšná, jako její soupeři, např. Zafira a Scénic. Přestože však byla spolehlivá a praktická, kvůli vzhledu zrovna na dračku nešla.

Inovace se však nesoustředily jen na vnější vzhled, tou největší novinkou byl jednoznačně interiér. Uspořádání sedaček ve dvou řadách po třech bylo ve své době naprosto ojedinělé. Podlaha je naprosto plochá v celé délce vozu, sedadla lze samostatně sklápět, či zcela vyndat. Přestože vnitřní šířka je maximalizována téměř dokonale svislými bočními skly, místo pro tři ramenaté lidi uvnitř přece jen není. Prostřední sedačky v obou řadách jsou tedy chytře posunuty o kousek vzad, takže se cestující vejdou. O nějakém velkorysém osobním prostoru ovšem rozhodně mluvit nelze.

Interiér působí velmi útulně, což je mimo jiné zásluha bohatého prosklení a látkového čalounění palubní desky. Veškeré ovladače, výdechy klimatizace a také řadicí páka jsou soustředěné v trochu podivné „hroudě“ na palubní desce. Na první pohled to vypadá jako pořádný zmatek, při používání ale záhy zjistíte, že je to logické, přehledné a ergonomicky za jedna.

Vnitřní prostor prostě trochu připomíná obývák a cestuje se v něm příjemně. Také samotná jízda je velmi příjemná, alespoň za předpokladu, že máte pod kapotou motor 1,9 JTD. Při prvním natočení se sice ozve hlasitý dieselový klapot, ale po zahřátí a při jízdě hluk ustane. Navíc platí pravidlo čím novější, tím lepší. V průběhu doby se zvyšoval jeho výkon z původních 77 na 81 a nakonec na 85 kW. Bohužel je Common Rail náchylný k poruchám vstřikovačů, zejména pokud majitel tankuje nekvalitní naftu. Potom mohou vstřiky odejít už po 100 tisících a cena nových je bohužel stále ještě dost vysoká. Pokud ale motor jede nepravidelně, nebo se zdá být slabý, nezoufejte. Nejpravděpodobnější příčinou bude senzor váhy nasávaného vzduchu – tedy stejná porucha, kterou trpí známá „tédéíčka“ od Volkswagenu. Výjimečně se ovšem objevuje i nákladnější příčina a sice vadná regulace turba, která většinou znamená výměnu celého dmychadla. Na tuto závadu promě poklesu výkonu upozorní také kontrolka diagnostiky.

Benzínový motor měl sice méně problémů, ale malá šestnáctistovka ve velké a těžké Multiple zažívá doslova galeje. Krátké převody jí nutí jít do vysokých otáček, což ústí ve zvýšenou hlučnost, s jako jinak Fiaty nemívají problém.

Podvozek lze naopak hodnotit kladně. Na výrazných nerovnostech sice přenese do interiéru nepříjemné rázy, ale je velmi odolný a netrpí nadměrným opotřebením. Jen v prvních letech výroby se objevovalo nepravidelné sjetí předních pneumatik, ale jinak lze Multiplu v kolonce spolehlivosti označit za nadprůměrnou. Takže bernou mincí při rozhodování bude jen ten vzhled.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: pětidveřové MPV. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,6i 16V (76 kW), 1,6i 16V (70 kW), verze Bipower – v ČR nenabízena, vznětové řadové čtyřválce 1,9JTD (77,81 nebo 85 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 3994x1871x1695 mm. Rozvor: 2666 mm. Zavazadlový prostor: 430 litrů. Palivová nádrž: 63 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

šestimístné uspořádání, variabilita, příjemně obyvatelný interiér, úspornost a pružnost motoru 1,9 JTD, odolná mechanika, praktické řešení vnitřního prostoru, bohaté čalounění, výlučnost, skvělý výhled

MÍNUSY

jen pětistupňová převodovka, rázy při přejezdu nerovností, podceněná elastokinematika zadní nápravy (pomalé reakce při rychlých změnách směru), málo účinné brzdy s vysokou ovládací silou, absence omývací automatiky stíračů, aerodynamický hluk, hlučný chod a vysoká spotřeba motoru 1,6i 16V, nedostatek intimity uvnitř vozu, přenos hluků z vnějšku vinou kolmých skel, malé sedačky, ta řidičova nedostatečně posuvná vzad

HISTORIE

1999: Představení modelu s motory 1,6i 16V a 1,9 JTD.

2000: Speciální verze Bipower, schopná provozu na benzín i zemní plyn, Blupower pouze na zemní plyn. S ním výkon motoru 1,6i 16V snížen na 70 kW.

2002: Výkon motoru 1,9 JTD zvýšen na 85 kW, boční airbagy ve standardu.

2004: Facelift modelu, plynulá příd ve stylu běžných MPV, za příplatek stabilizační systém ESP.

ČASTÉ ZÁVADY

závady vstřikovačů Common Rail (nadměrný přepad nafty) • vadný senzor hmotnosti nasávaného vzduchu • problémy s regulací turbodmychadla (při vyšším stavu najetých km) • předčasně opotřebené brzdy • zkroucené brzdové kotouče • zatuhlý naviják rezervního kola umístěného pod podlahou • závady palubní elektroniky (žhnoucí kontrolky) • nepravidelné sjíždění předních pneumatik (do r. v. 2000) • vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru • opotřebený tlumič torzních kmitů v řemenici pohonu pomocných agregátů (výsledkem kovový rachot, jako kdyby byl motor zadřený)

DOPORUČENO

1,9 JTD (77 až 85 kW)

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva Common Rail. Důvod: První diesel Common Rail koncernu Fiatu má slušný zátah už z nízkých otáček, takže příliš necítíte vyšší hmotnost vozu. Překvapivě razantně však zatahuje ještě nad čtyřtisícovou hranicí, takže ani předjíždění není problém

NEBRAT!

1,6i 16V(76kW)Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, vícebodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: V lehké Bravě je to skvělý, pružný, tichý a úsporný motor. V multiple se však trápí, navíc velký vnitřní prostor zesiluje hluk, takže opravdu dost slyšitelně duní a unavuje posádku na dlouhých cestách. Spotřebu paliva jen stěží srazíte pod devět litrů na 100 km.

autoweb.cz

1.2.2007 5:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist