Fiat Croma (2005 – 2010)

Novodobá Croma na trhu nových vozů úspěch neměla a mezi ojetinami si nevede o nic lépe. Řada motoristů totiž nepřijala pro danou třídu opravdu netradiční řešení karoserie.

RADOSTI
Příznivé ceny ojetin, prostor pro posádku, velký zavazadelník, komfortní naladění podvozku.

STAROSTI
Podprůměrná kvalita dílenského zpracování, nepřesvědčivé jízdní vlastnosti, chatrnější interiér, malá nabídka ojetin.

Původní Fiat Croma vyráběný do roku 1996 byl klasický sedan. Nová Croma uvedená v roce 2005 ale stojí na pomezí kombi a MPV, což prakticky celému motoristickému světu vyrazilo dech. Automobil proto dodnes mnoho řidičů nepřijalo.

Není se tedy čemu divit, že zájem o vůz nikdy nebyl velký. Na trhu s ojetými automobily se ale Croma nabízí za zajímavé ceny a tak může některé motoristy zaujmout. Zejména vezmeme-li v úvahu její prostornost.

Tím se pomalu dostáváme do interiéru, kterému dominuje pohledná palubní deska s opravdu masivním středovým panelem. Použité plasty vypadají hodnotně, řidiči ocení také ergonomii ovládacích prvků.A jak je to s tou prostorností? Interiér automobilu působí opravdu vzdušně a tísnit se zde nebudou ani cestující vyšších postav. To platí nejen pro místa vpředu, ale i pro prostor v oblasti zadních sedadel. Pohodlí si najde ve voze snad každý.


Podíl na něm mají i příjemné sedačky, zajišťující spolu s měkce naladěným podvozkem vynikající cestovní komfort. Sedadla ale zcela postrádají boční vedení těla v zatáčkách, což při náklonu karoserie pocítíte. Naopak kladem je zdařilé odhlučnění interiéru, avšak ani tak si nelze nevšimnout zvýšené hladiny aerodynamického hluku při jízdě vyšší rychlostí.

Zavazadelník je díky rozměrným pátým dveřím dobře přístupný, stydět se Croma nemusí ani za jeho objem, jež činí 500 litrů v základním uspořádání. Sklopením zadních sedadel se dá rozšířit až na 1610 litrů.Jízda s vozem je komfortní. Měkce naladěný podvozek nerovnosti doslova žehlí. Vyšší těžiště ale můžete vnímat v zatáčkách. Zejména pak vozidla s těžším vznětovým pětiválcem působí dost nedotáčivě.

Pod kapotu Fiatu Croma se nastěhovaly dva zážehové čtyřválce, tři čtyřválcové turbodiesely a již zmiňovaný pětiválcový přeplňovaný vznětový motor. Převodovky vůz dostal manuální a automatické pěti a šesti stupňové.

Přitom benzinové agregáty byly kombinovány jenom s pětistupňovými převodovkami, zatímco vznětové jednotky dostaly lepší šestistupňové. To se přirozeně projevuje v nižší hlučnosti ve vyšších rychlostech a příznivější spotřebě paliva.Slabší ze zážehových motorů má objem 1,8 litru a výkon 92 kW. Pro Cromu je dostatečný, avšak na trhu se vyskytuje jen vzácně. Spíše potkáte jednotku 2.2 16V/108 kW, která má ale vyšší spotřebu.


Nejlepší volbou jsou turbodiesely 1.9 JTD,umožňující jízdu s rozumnou spotřebou – i když nějaké zázraky nečekejte. Zcela samostatnou kapitolou je pětiválcový turbodiesel 2.4 JTD.

Ten se chlubí výkonem 147 kW, v praxi vám to ale vůbec nepřijde. Důvodem je automatická převodovka montovaná s touto motorizací. Ta sice řadí naprosto hladce, ale zároveň působí jako dokonalý tlumič výkonu.

Navíc nijak nepomáhá ani se spotřebou, tedy určitě ne s jejím snižováním. Jízda za devět litrů na sto kilometrů tak není ničím výjimečným. Kdo se bude snažit, může jezdit v kombinovaném provozu přibližně o 1,5 litru levněji, ale ve městě je možné při svižné jízdě pokořit i dvanáctilitrovou hranici.Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont říká k turbodieselům více: „Rozhodně nepodceňte stav vznětového motoru. Můžete se setkat s vadným EGR ventilem, vstřikovači nebo turbodmychadlem. Pozor si dejte i na stav dvouhmotového setrvačníku.“


Pokud totiž bude klepat, čeká vás ne zrovna levná výměna. Cena v druhovýrobě začíná přibližně na 13 000 Kč a k tomu je třeba připočítat ještě práci servisu. Známé jsou také vůle v čepech přední nápravy nebo problémy s elektronikou.

Rozhodně tedy prověřte správnou funkčnost veškeré elektrické výbavy a nezapomeňte ani na klimatizaci. Menší odolnost vykazuje zadní náprava, kde se nezřídka objevují vadná ložiska kol či prasklé pružiny. Zástupce Auto Diskont upozorňuje také na občasné potíže s alternátorem.


Ve zpětném zrcátku
2005 – uvedení vozu na trh se zážehovým čtyřválcem 2.2 16V/108 kW a turbodiesely 1.9 JTD/85 a 88 kW, 1.9 JTD/110 kW a 2.4 JTD/147 kW (pětiválec).
2006 – nově benzinový motor 1.8 16V/92 kW.
2007 – facelift modelu.
2010 – ukončení výroby.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Fiat Croma v roce 2005.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných (34 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných (39 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (6 bodů)

Milan Jirouš

13.10.2012 5:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist