Fiat Brava (1995 – 2001)

Italská auta jsou pověstná svým temperamentem, ne však spolehlivostí. To platí i pro nepřehlédnutelný Fiat Brava.

Na jaře roku 1995 byl uveden na trh pětidveřový Fiat Brava. Liftback dostal bratříčka v provedení třídveřový hatchback, který vstoupil do prodeje pod názvem Bravo. Jelikož jsou oba vozy na stejné platformě a využívají shodnou techniku, to co platí pro jeden, lze přenést i na druhý. Sdílejí tedy klady, zápory, ale i nejčastější závady.

V roce 1998 byly automobily modernizovány a nabídku pohonných jednotek rozšířil turbodiesel 1.9 JTD/77 kW se vstřikováním common-rail. Po dalších třech letech byla výroba modelů Bravo/Brava ukončena. Nahradil je Fiat Stilo.

Bariérovým testem Euro NCAP prošla Brava v roce 1998. Za bezpečnost posádky při nárazu si odnesla pouze dvě hvězdičky z pěti možných, což byl už tehdy slabý výsledek.

Za volantem

Originální tvary nenajdeme jenom na karoserii, také interiér zaujme neotřelým designem. Na středovém panelu palubní desky se nachází autorádio nevšedních tvarů, které odrazovalo zloděje – nedá se totiž v jiných vozech použít. Dnes je ale spíše na obtíž, protože nejde jednoduše nahradit přehrávačem CD disků.

Sedadla Fiatu Brava jsou pohodlná, interiér nabídne velmi slušný prostor, takže i cestující vzadu budou mít místa dostatek. Zavazadelník o objemu 380 litrů v základním uspořádání ale už nenadchne. Sklopením zadních sedadel jej lze rozšířit na 1165 litrů.

Z pohonných jednotek můžeme doporučit zážehovou šestnáctistovku o výkonu 76 kW. Více jak sto koní už dokáže s vozem zahýbat. Bravě propůjčují neobyčejný temperament, navíc jde při rozumné jízdě zachovat nízkou spotřebu. Dejte však pozor na hladký běh agregátu a jeho případné přehřívání. Mnoho vozů s tímto motorem má po čase problémy s mazáním.

Z nabízených pohonných jednotek jde ale i tak o nejlepší volbu. Pokud patříte mezi příznivce nafty, hledejte turbodiesel 1.9 JTD/77 kW, který představuje lepší volbu než starší vznětové motory. Nejméně povedeným agregátem je zážehová čtrnáctistovka, která se zanáší karbonem.

Jízdní vlastnosti modelu Bravo nejsou špatné, posilovač řízení u vozů vyrobených do modernizace v roce 1998 je však až příliš účinný. Ve vyšších rychlostech tak prakticky nepoznáte, že držíte volant. Výtku máme k řazení, jež se vyznačuje vůlemi a především ke slabým brzdám. Ty se snadno přehřejí, následkem čehož klesá jejich účinek.

Časté závady

Italské automobily nemají mezi motoristy dobrou pověst. Mnoho řidičů jim vytýká problémy s elektronikou a v případě starších vozů i s motory. Fiat Brava není výjimkou.

Kromě zmiňovaných problémů s agregáty můžete čekat i poruchy spojky, závady zapalování u pohonné jednotky 1.6 či vyšší spotřebu oleje u turbodieselů. Obehranou písničkou je únik motorového oleje a koroze výfuku. Kliky dveří výrobce potahoval gumou, která už při prvních mrazech praská a loupe se. Není drahá, ale dlouho nevydrží.

Nepříjemné jsou závady motorku větráku ventilace, ale také ovladačů topení. Podle statistik spolehlivosti TÜV je Brava značně podprůměrný automobil, což potvrzují i zástupci českých autobazarů.

Motorizace

Benzinové motory: 1.2/59 kW, 1.4/55 kW, 1.6/68 kW, 1.6 16V/76 kW, 1.8/83 kW, 2.0/108 kW.
Dieselové motory: 1.9 D/48 kW, 1.9 TD/55 a 74 kW, 1.9 JTD/77 kW.

KLADY
nadčasový design
prostorný interiér
živý a úsporný motor 1.6 16V
mnohdy bohatá výbava

ZÁPORY
nízká úroveň dílenského zpracování
malý zavazadelník
vyšší poruchovost
nízká úroveň bezpečnosti

Milan Jirouš

25.7.2008 5:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist