Fiat Barchetta (1995 – 2004)

Roadster je snem mnoha řidičů. Zatímco nový je pro ně nezřídka nedostupný, ojetý si může dovolit skoro každý. K levným patří třeba Fiat Barchetta.

RADOSTI
Dobře naladěný podvozek, radost z jízdy, výkon motoru, zdařilý design, příznivé ceny ojetin.

STAROSTI
Menší nabídka ojetin, pouze jedna motorizace, podprůměrné dílenské zpracování, slábnutí brzd vlivem přehřátí.

Dvoumístný automobil s plátěnou ručně skládací střechou Fiat Barchetta byl představen v roce 1995. Po dvou letech výroby se vozidlo začalo nabízet se standardní výbavou rozšířenou o protiblokovací systém brzd ABS.

V roce 2002 prošel model Barchetta drobnou úpravou, kterou si však příznivce zrovna nezískal. Dostal třetí brzdové světlo, jež moc parády nenadělá a především přišel o nádherný sportovní zvuk.

Následující rok přinesl facelift. V praxi to znamená novou příď, úpravu zadních partií ale i interiéru. Zde najdeme nový volant, čalounění sedadel či rámečky budíků. Základní výbava byla rozšířena o audio schopné přehrávat MP3, jehož zvuk vylepšuje dvojice subwooferů. V roce 2004 se Fiat Barchetta přestal vyrábět.

Bariérovým testem Euro NCAP model Barchetta nikdy neprošel. Vzhledem k jeho konstrukčnímu stáří a absenci pevné střechy, lze předpokládat, že by výsledek nebyl nijak lichotivý.Pozice na trhu
Jelikož se vůz nabízel s jediným motorem, může se zdát, že výběr nebude obtížný. Situace je však zcela jiná. Najít vozidlo v dobrém stavu není úplně nejlehčí. Do aut zatéká, mnohdy jsou poznamenána nehodou.

Nejlevnější barchetty se nabízejí přibližně od 60 000 korun. Každý zájemce by ale měl počítat s dalšími investicemi. Kromě běžné údržby jako je výměna rozvodů či motorového oleje totiž mohou nastat komplikace právě se zatékáním do interiéru.Zpracování
Voda v prostoru pro posádku není u ojetých Fiatů Barchetta ničím výjimečným. Bezrámová skla dveří většinou nedoléhají. I to je důvod velkého aerodynamického hluku za jízdy.

Dvoučlenná posádka má místa dostatek, chybějí ale odkládací místa, zejména pak držáky nápojů. Pochvalu si zaslouží pohodlná sedadla poskytující dobrou oporu i v zatáčkách.

Netypické řešení Fiat zvolil pro kliky dveří. Jsou zapuštěné a vyklopí se po stisknutí tlačítka. Střecha automobilu se skládá ručně do samostatného prostoru za zadními sedadly. K rámu předního okna se poutá pomocí dvou pák nad hlavami cestujících. Zavazadelník nabídne objem 165 litrů.Jízda
Barchetta je velice zábavné auto. Ve vyšších rychlostech se může zdát trochu nervozní, ale při běžné jízdě po klikatých okreskách je dobře ovladatelná.

Podvozek se podařilo velice slušně naladit, na citlivé řízení si možná budete chvilku zvykat. Brzdy ale mohou vadnout vlivem přehřátí.Motorizace
Nabídka pohonných jednotek je opravdu strohá – jediný agregát nedává možnost výběru. Na druhou stranu, pro Barchettu se zdá být zcela ideální.

Nezřídka se označuje jako osmnáctistovka. Přesný objem 1747 cm3 ale říká něco jiného: správně označení je tedy 1.7 16V. Agregát nabídne výkon 96 kW, což je pro malý roadster opravdu dostatečné.

Ve vyšších otáčkách je vůz velice živý, do úprav v roce 2002 navíc potěší nádherným sportovním zvukem. Ani řazení není špatné.

Časté závady
„Velký problém představuje zatékání vody do interiéru. Většinou se tak ale neděje v místě, kde se bezrámové sklo dveří stýká se střechou. Příčinu lze často najít v jeho nedoléhání k rámu čelního skla,“ vysvětluje Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont.

To však neznamená, že by se plátěné střeše neměla věnovat pozornost. Dobře prověřte její mechanismus i samotnou látku – zejména v místech, kde jsou klouby konstrukce. Zde potah nejvíce trpí. Pozorně si prohlédněte také zadní plastové okno, zda není zlomené.

Obehranou písničkou je koroze výfuku nebo vlnění předních brzdových kotoučů. „Při testovací jízdě dobře sledujte zvuk a běh motoru, který může být zakarbonovaný a mít nepravidelný běh. V případě zanesení karbonem je hlučný i na volnoběh,“ upozorňuje Žilina.

Výjimkou nejsou ani vůle na silentblocích zadní nápravy, závady elektroinstalace a poruchy dobíjení. „Vůz mohou potkat potíže s imobilizérem, známé jsou i poruchy startéru,“ pokračuje ve výčtu závad zástupce Auto Diskont. Výjimkou není ani únik motorového a převodového oleje.

Milan Jirouš

24.7.2011 3:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist