Fenomén MX-5: Lekce řízení (2010)

Mazda MX-5 dostala k narozeninám speciální edici 20th Anniversary. Povíme si, proč je nejlepším sportovním autem na jih od Porsche.

Měl by to být normální test. Jenže napsat konstruktivní kritiku Mazdy MX-5 není jednoduché. Koho zajímá, ten o ní ví už dvacet let vše, ostatní nezajímá ani Mazda ani test. Nebo je to naopak jednoduché až příliš? Takový test má upozornit na největší průšvihy a postavit auto do kontextu třídy. Tedy… Mazda MX-5 dělá špatně spoustu věcí, ale co by umět měla, zvládá perfektně. Ve své třídě je suverénně nejlepší, nejúspornější, nejrychlejší a nestojí víc než konkurence. Žádnou konkurenci totiž nemá. Už dvacet let.

A to je celé. Pokud fandíte „objektivnímu“ stylu, právě jste dočetli. Sháníte lehké a skutečně sportovní auto s cenou mezi šesti a devíti sty tisíci? Nic jiného než tunový roadster z Japonska nevymyslíte, zvlášť pokud to s řízením myslíte vážně. Hotovo. Můžeme se snad hádat proč tomu tak je, pojďme to zkusit.

Za půl milionu pořídíte Clio od Renault Sportu – dvě stě koní, výborný podvozek a rychlost, kterou vám mazdisté budou závidět. Tři čtvrtě milionu vám koupí Audi TT s motorem 1.8 TSI a 160 koni. Má čtyři kruhy, T a I, jen za to D se připlácí. Podobně můžeme pokračovat: překvapivě zábavná a do morku moderní Honda CR-Z stojí šest set tisíc, Lancer Ralliart necelých devět set a Octavia RS mezi sedmi a osmi sty tisíci. S žádným z těchto aut neuděláte chybu.

Jenže žádné z nich z vás neudělá lepšího řidiče tak jako Mazda MX-5. Klíčový je dovětek „pokud to s řízením myslíte vážně“ o dva odstavce výš. MX-5 není doopravdy rychlá, daleko levnější Clio ji zajezdí do země kdekoli a kdykoli, od Nordschleife po Sosnovou, na okresce i Autobahnu. A se dvěma potomky na zadních sedadlech, tedy tam, kde si Mazda veze střechu. Jenže tradiční lehký roadster nemá být „rychlý“, ale „sportovní“. To je velký rozdíl.

Mazda MX-5 má čtyřválec z obyčejného auta. Dostala lehčí setrvačník, takže při rozjezdu sportovně snadno zdechne, ale sedmdesáti koni na litr a 125 celkově nikomu dech nevyrazíte. Zato reakce jsou bleskurychlé. Pár úprav navíc motoru usnadnilo dýchání, zůstává proto v celém rozsahu otáček uvolněný a přístupný přáním řidiče. Převodovka s krátkou pákou střídá rychlosti tak přesně, jak jen si dokážete představit. A pokud přeci jen prahnete po rychlosti, 116 koní na tunu je stále hodnota nadprůměrná.

Věřte, nehraje to velkou roli. Sportovní Porsche 356 mělo svého času motor z Brouku a čtyřicet koní, což jistě nebyl nadprůměr. Lotus Elan, ideál tvůrců MX-5, poháněla sto deseti koňskými silami patnáctistovka od Fordu. Jenže Elan vážil 680 kilogramů a zástupy uctívačů si získal jinde než na rovinkách. Zjednodušit a přidat lehkost, říkal zakladatel Lotusu Colin Chapman. Jedině lehké auto může být doopravdy obratné, citlivé a předvídatelné.

Heslem konstruktérů Mazdy MX-5 po dvacet let zůstává spojení Jinba Ittai, volně přeloženo označuje dokonalou symbiózu koně s jezdcem. Co přesně tím v Japonsku mysleli a jak dobře se jim povedlo vtisknout tuto ideu hmotě, pochopíte až za volantem. Kouzlo Mazdy se neopírá o žádné křemíkové ohýbače fyziky (stabilizaci budete vypínat), auto nezápasí s přírodou jako Impreza WRX STI nebo BMW X6. MX-5 ctí fyzikální zákony a pokud budete trpěliví, umožní vám prozkoumat každý jeden z nich a osahat si všechny limity. Až dostanete strach, stabilizační systém auto na povel promění v bezpečné konzumní přibližovadlo.

Nápravy se o dostupnou přilnavost dělí rovným dílem. Šikovnou prací s plynem, brzdami a volantem dosáhnete přetáčivosti stejně jako nedotáčivosti, ale za běžných okolností je auto dokonale neutrální. Běžné okolnosti znamenají sucho – na kluzkém povrchu poruší křehkou rovnováhu už malá chyba. I potom zůstane Mazda MX-5 řiditelná, projevíte-li dostatek duchapřítomnosti. Zazmatkujte a skončíte v závěji. Jenže o to přeci jde – riziko vás naučí opatrnosti, balancování na tenké hraně citu, občasný výlet za hranu zostří vaše reakce. Začnete předvídat a přemýšlet. Tak se z vás stane nejen lepší řidič, ale snad i lepší člověk. Právě to chcete, pokud prahnete po pilování svého řidičského umění.

Rychlá jízda v MX-5 není něco samozřejmého jako v ostrých hatchbacích nebo těžkých čtyřkolkách Audi. V placaté Mazdě si musíte rychlost zasloužit. Budete mít problém vyždímat z auta poslední zbytky potenciálu, ale každá desetinka, kterou pracně naženete v apexu, při řazení nebo na brzdách, s vámi zůstane navždy. Proto má MX-5 zástupy fanoušků, proto zůstala na trhu dvacet let a proto útočí na milion prodaných aut.

Co z toho vyplývá
Takže si máte MX-5 pořídit? Pokud sháníte praktické auto, dobrou službu vám neudělá. Má poměrně velký kufr, ale místa v interiéru je nejvýš akorát a osoby přes metr sedmdesát budou mít problémy. To platí dvojnásob pro modely s plátěnou střechou. Napříč jejich stropem se táhne tlustá vzpěra právě v místech, kde by chtěla být hlava vyššího řidiče. Pozici za volantem nelze vytknout zhola nic. Připravte se na gymnastické cvičení při vystupování, ale stejnou kratochvíli vám přichystá každé sportovní auto.

Skupina lidí, jimž nic z předchozího odstavce nevadí, je velká. Její většina však má strach právě z ovladatelnosti auta. K tomu není nejmenší důvod, Mazda MX-5 je dokonale způsobný stroj. Nemá žádné nebezpečné zlozvyky a poslouchá na slovo. Když se po ní nesmysly nechtějí, nedělá je, a pokud přeci vyrobíte chybu, bude spolupracovat na její nápravě. MX-5 vám dá šanci. Neznamená to nic menšího než totální kontrolu, s níž jde ruku v ruce zodpovědnost. Kdo ji přijme, stane se lepším.

Musíte vědět
Základní cena 644 900 Kč
Motor řadový čtyřválec
Zdvihový objem 1798 cm3
Výkon 126 k v 6500 ot./min.
Točivý moment 167 Nm ve 4500 ot./min.
Maximální rychlost 194 km/h
0-100 km/h 9,9 s
Spotřeba (komb.) 7,1 l/100 km
Převoodovka Pětistupňová manuální
Poháněná kola Zadní
Hmotnost 1075 kg
Výkon/hmotnost 116 kg/t
Délka 4020 mm
Šířka 1720 mm
Výška 1245 mm
Rozvor 2330 mm
Kufr 150 l

31.12.2010 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist