Externí boční airbagy dorazí už na konci této dekády

Nárazy zboku by mohly být už brzy méně nebezpečné. Nové boční airbagy řízené kamerami a radary se zpod dveří nafouknou během pár milisekund.

Že se airbag nafukuje i zvnějšku auta a nikoli pouze v interiéru, jsme už sice viděli, za obvyklý prvek výbavy osobních automobilů jej ale pořád považovat nelze. Prvenství mezi sériově vyráběnými vozy bere Volvo, které airbag nafukující se před předními sloupky a pod zadní hranou kapoty použilo k ochraně chodců, s pasivní bezpečností má však toto řešení společného jen velmi málo (teoreticky lze uvažovat nad tím, že tato technologie brání průniku chodce či zvířete do kabiny při čelném střetu). Jak se ale nyní zdá, podobně koncipovaný nápad by v blízké budoucnosti skutečně mohl sloužit i k ochraně posádky.


Říkají to alespoň inženýři nadnárodní společnosti TRW Automotive, která je dodavatelem bezpečnostních systémů pro automobilový průmysl a rovnou nabízejí východisko. Už více než tři roky probíhají ve Španělsku prototypové zkoušky, které vedly k vývoji nového typu airbagu chránícího cestující při nárazu zboku. „Boční srážky nadále patří k nejfrekventovanějším nehodám, tvoří 37 až 40 procent všech haváriím,“ řekl viceprezident TRW Norbert Kagerer v návaznosti na typ a zaměření nové ochrany.

Zástupce firmy nespecifikoval, jestli se jedná o finální produkt anebo jej budou dále upravovat, v současnosti však mají hotový airbag integrovaný do bočních prahů. K jeho přesně načasované aktivaci dochází na základě vyhodnocení několika impulzů přebíraných z kamer a radarových senzorů, přičemž nafouknutí pomocí dvou pyrotechnických patron proběhne za 20 až 30 milisekund.

Samotný airbag má na délku 2000 mm, na výšku měří 700 mm a jeho hloubka, respektive tloušťka činí 150 až 200 mm. TRW si nechalo celou strukturu patentovat a tvrdí, že materiál „vaku“ je dostatečně pevný, aby odolal i proražení ostřejšími částmi auta, zatímco tlak uvnitř bude nastavitelný podle přání automobilky.

Volvo V40 má airbag pro chodce

Jak dlouho potrvá, než se externí boční airbagy objeví v provozu? Zdá se, že ne moc dlouho. Podle TRW bude prvním voze blíže nespecifikovaný „německý sedan“ a to ještě před koncem tohoto desetiletí.

zdroj: Autoexpress

2.10.2013 4:44| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist