Exige S: na 160 km/h pod 10 sekund!

Nestačí vám rychlost sériového Lotusu Exige, ale nechcete se probírat nabídkami všemožných tunerů? Lotus myslí i na vás...

Lotus Exige S je totiž dosud nejhbitějším vozem, který kdy sjel ze sériové linky v Hethelu. Na stovku totiž zrychlí za bleskové 4,3 sekundy. Je to zásluha dvou hlavních faktorů: extrémně pevné, ale zároveň vělmi lehké konstrukce a výkonného motoru.

Karoserie a šasi s hliníku mají pouhých 935 kg, srdcem vozu je pak prověřený čtyřválec 2ZZ-GE VVTL-i o objemu 1,8 litru od Toyoty, přeplňovaný kompresorem Roots s chladičem stlačeného vzduchu. Kompresor i mezichladič byly původně vyvinuty pro Sport Exige 240R, který se už stačil stát legendou a tomuto motoru pomáhají k maximálnímu výkonu 221 koní v 7800 otáčkách a k točivému momentu 215 Nm při 5500 ot./min. Motor má červené pole v 8000 otáčkách, ale na dvě sekundy vám dovolí zajít ještě o 500 otáček dál.

Krátká chvilka s kalkulačkou vám stačí, abyste objevili dvě velmi zajímavé hodnoty: litrový výkon je 123 koní a poměr výkon/hmotnost činí 236,4 koně na tunu. Kromě zmíněného sprintu na stovku automobilka zveřejnila ještě odhadovaný čas zrychlení na 160 km/h, který činí necelých 10 sekund. Dech Lotusu Exige S dojde ve 238 km/h.

Asi málokterý zájemce se u takového sporťáku bude zajímat o spotřebu, ale udávaná kombinovaná hodnota 9,1 litru je opravdu zajímavá. V mimoměstském cyklu si podle firmy Exige S vystačí dokonce s neuvěřitelnými 7,2 litry.

Více než zrychlení, nebo maximální rychlost je ale pro Lotus důležité chování v běžném provozu a na závodním okruhu. V kombinaci těchto schopností se dnes Lotusu vyrovná málokdo. Motor Exige S táhne pěkně odspodu a podvozek má – jak je u Lotusu zvykem – měkké pružiny v kombinaci s nastavitelnými tuhými tlumiči. Jízdní komfort je tudíž přijatelný, ale jízdní vlastnosti a schopnost projíždět zatáčkami na nejjemnější pokyn volantem hraničí s telepatií.

Boční přetížení v zatáčkách může snadno vyskočit přes 1g, k čemuž Lotusu kromě podvozku pomáhá také aerodynamika karoserie, která v rychlosti 160 km/h vytváří přítlak 41,2 kg.

A ještě něco – pokud zatoužíte po samosvorném diferenciálu, můžete ho mít. Ovšem pouze v kombinaci s vyspělý trakčním systémem LTC (Lotus Traction Control), který ovšem není příliš restriktivní a navíc se dá úplně vypnout.

Honza Koubek

13.2.2006 8:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist