Evropská komise kárá ČR za příliš mnoho mrtvých na silnicích

Česká republika patří do skupiny států, které mají s bezpečností silničního provozu největší problémy.

Nejnebezpečnější silnice a řidiči se nacházejí na východě a jihu Evropské unie, včetně České republiky. Vyplývá to z bilance Evropské komise, podle níž relativně nejvíce lidí umírá právě na silnicích ve středu, na východě a jihu společenství. „Dosavadní pokrok nestačí, abychom dosáhli cíle snížit do roku 2010 počet obětí nehod na polovinu a zachránit tak na 25.000 životů ročně. Kdybychom pokračovali jako dosud, bylo by v roce 2010 stále 32.500 mrtvých. To je naprosto nepřijatelné,“ uvedl evropský komisař pro dopravu Jacques Barrot, varující, že dopravní nehody patří k hlavním příčinám úmrtí v EU.

Zatímco v roce 2001 zahynulo na silnicích 25 členských zemí 50.396 lidí, loni bylo mrtvých 41.600. Počet obětí klesl jen o 17,5 procenta. Rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími státy vyjadřuje poměr jedna ku třem v přepočtu mrtvých na milion obyvatel a až jedna ku pěti v přepočtu mrtvých na milion vozidel. Komise pochválila Maltu, Británii, Nizozemsko, Švédsko, Německo a Finsko za nadprůměrné zlepšení bezpečnosti. Naopak ukázala prstem na Polsko, Portugalsko, Řecko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Maďarsko, Kypr a Česko jako země, které dělají největší problémy.

Podle EK mezi lety 2001 až 2004 počet obětí na Kypru, Litvě, v Maďarsku, Česku a Polsku dokonce stoupl. Slovenský výsledek je sice také podprůměrný, ale počet mrtvých v těchto letech klesl o dvě procenta. Barrot připustil, že díl viny nesou i mizerné silnice v nových členských zemích, s jejichž modernizací by unie měla napomoci. Ale problém vidí i v neschopnosti řidičů přizpůsobit se hustějšímu provozu a respektování pravidel; pochválil právě Francii za to, že nelítostnými kontrolami a sankcemi dokázala snížit počet mrtvých v posledních letech o třetinu.

Barrota znepokojuje také stoupající počet smrtelných obětí mezi motocyklisty, tragické následky „horeček sobotních nocí“ mezi mladými motoristy (předloni pětina mrtvých byla ve věku od 18 do 25 let) a vysoký podíl starších chodců mezi oběťmi nehod. Ke zlepšení situace by měly přispět i nová opatření jako zkrácení doby jízdy a prodloužení povinného odpočinku řidičů kamionů a autobusů od jara příštího roku. Barrot také hodlá prosadit, aby nejpozději od příštího roku „silniční piráty“ stíhaly pokuty a odebírání řidičáků v celé EU bez ohledu na to, v které zemi přestupek spáchali; zatím „přenositelnost“ sankcí zajišťují jen bilaterální dohody jednotlivých států.

V případě ČR jsou údaje EK vyšší než údaje české policie. EK uvádí pro rok 2001 celkem 1334 obětí a v dalších třech letech 1431, 1447 a 1382 mrtvých, tedy celkem nárůst o čtyři procenta. Mezitím česká policie oznámila, že loni zahynulo na silnicích nejméně lidí za posledních 15 let; 1127 loni, 1215 předloni a 1319 v roce 2003. Rozpor lze podle Barrota vysvětlit například tím, zda se do statistik zahrnou i lidé, kteří podlehli následkům nehod později.

autoweb.cz, ČTK

22.2.2006 3:06

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist