elektromobil-jako-dopravni-prostredek-budoucnosti.jpg

Elektromobil jako dopravní prostředek budoucnosti?

elektromobil

Klidně, ale jen pokud si před jízdou koupíte lahev něčeho ostřejšího.

Diskuze

16 komentářů

    Někdy kolem roku 1992 vyvíjel LIAZ celohliníkový elektromobil na zakázku kanadského zákazníka, velkoobchodníka s auty Cutera. Byla postavena podvozková plošina, kompletní hnací ústrojí a maketa karoserie 1:1. Vystaveno to bylo V Hannoveru. Již v tomto projektu ,,Silenzio\“ bylo jasné, že bez spalovacího motoru, jde o slepou uličku. Takže už v tomto projektu figurovala i možnost zástavby elektrocentrály, která byla navíc z vozu jednoduše vyjímatelná, aby mohla sloužit i jinak. Věc skončila nezavedením kalifornského předpisu ,,zero emisí\“, protože tím se tehdy ztratil důvod takovou, velmi přeneseně řečeno ,,dieselelektrickou lokomotivu\“ stavět na kola. Takže stran Vašeho postřehu pane redaktore, že při technické úrovni akumulátorů je elektromobil hobbysmus, se zdá, nic za tu dobu nezměnilo. 🙂

    Bubák

    IMO, správným směrem jde Honda. Elektromotor plus palivový článek. Vodík se dá natankovat stejně rychle jako benzín, dojezdy jsou stejné jako u benzínu. Akorát vyřešit životnost palivového článku a vyrábět vodík hydrolýzou vody nikoli zemního plynu jako dnes.

    A co kryogenní nádrže?

    Otto

    No produktom palivových článkov je aj vodná para a tá narozdiel od CO2 glob. oteplovanie spôsobiť môže(neviem v akých množstvách ju vypúšťajú ale vodná para je daleko najsilnejší skleníkový plyn).
    Každopádne, spalovací motor nie je treba nahrádzať, známe (len známe ,ešte sú aj neobjavené) zásoby ropy sú na cca 110 – 130 rokov. A samozrejme je to aj lacný spôsob dopravy ,keď si odmyslíme 50% ktoré bere štát a ďalších 20-30 % ktoré berú špekulanti na burze.

    MichalJ

    Nedávno jsem se účastnil projektu zástavky vodíkového článku do letadla a tak o tom něcí vím. Dnes se vodík vyrábí z ropy(plynu), rptože je to nejlevnější, skladování, tankování je obrovský bbezpečnosní (hlavně z hlediska papírů) problém. Tankování není na pár minut ale spíš hodin (plyn se musí stlačovat, všechno se přehřívá…)nádrž na 1,25 kg vodíku vážila 45kg a to stačilo na cca 20kW po dobu 3/4 hodiny. zástavbově velmi složitý, takový malý temelín. Ceena vysoká (systém s 20 kW cca 1,5 mega). Jediný plus (a nebo mínus), že to dost topí. Takže ano, funguje to a asi to má i perspektivu, ale zatím je to na úrovni roku 1901 (v porovnání se spalovacím motorem)

    CD

    Myslím, že vodní páry vniklé ve vodíkových automilech jsou mnohem menší nebezpečí, než ty, které vycházejí tepelných, ale především jaderných elektráren.

    Pak si zkuste porovnat, kolik páry vypustí ten článek v autě a kolik páry bylopotřeba k vyrobení jeho obsahu).

    WinDiesel

    A atomovou elektrárnu bys sebou tahat nechtěl? Víš ty, jaká složitá mašinérie je kryogenní systém?

    m2

    Atomová elektrárna to zrovna být být nemusí. Stačí když vyřešíš jak skladovat stlačený vodík při běžných teplotách. Průměrný osobák potřebuje 6 kg vodíku na dojezd cca 500 km. Pokud bude plynný, tak při stlačení na 700 barů bude jeho objem 200 litrů a hmotnost nádrže z kompozitu potaženého kovem cca 140 kg. Nemluvě o tom, že jen na stlačení vodíku na poloviční tlak, tedy 350 barů, se spotřebuje třetinu energie stlačovaného vodíku. Na 700 barů to je prakticky totéž množství energie, jako má stlačený vodík. Přeloženo do češtiny to znamená, že na slačení toho množství energie co si vezeš, bylo vydáno ještě jednou to samé množství energie. Pokud ochladíš vodík na -256`C, stačí ti tlak 5 barů, objem 180 litrů a hmotnost nádrže 100 kg. Energie potřebná ke zkapalnění dosahuje přibližně 40 % energie v palivu. Akorát to musí být kryogenní nádrž, jinak musíš vodík se stoupající teplotou odpouštět přes ventil, abys neroztrhnul nádrž tlakem. Tak co, jak to vyřešíš?

    ppppp

    Problémy tohoto systému už tu popsány jsou. Jen upozorním na jedno vlaštovku ohledně výroby H2. Tuším, že sama Merkelová se zúčastnila spuštění větrné elektrárny, která není jen tupě zapojena do sítě (známe problémy), ale umí i vyrábět a skladovat vodík. Ten je pak možné buď čerpat nebo použít k výrobě elektřiny při vyšší poptávce.

    ppppp

    Autor asi netuší, jak se vyrábí líh. Připravit kvas není samosebou (z bioodpadu by se vytěžila jen vytříděná část) a pak je nutné destilovat a na to je třeba další energie. Přitom na výrobu paliva z bioodpadu existuje přímá cesta, stačí jímat plyn z hnilobného procesu. Technologie zcela běžně používaná.

    Kyle

    je technicky vyřešena , trvá asi 2 minuty a kromě najetí do výměnného koridoru ( rampy) je bez jakékoli fyzické asistence posádky.
    Technologie se vyvíjejí. Mám obavy, že nás \“elektřtina\“ nemine – stejně jako koňské povozy neminul spalovací motor.
    Takže článek = kecy prdy.

    Jas

    Naše česká firma vyrábějící autobusy SOR vyrábí elektrobusy kde problém vytápění vozidla vyřešili klasickým naftovým \“bufíkem\“. Čili v zimě to není uplně \“Zero emision\“ vozidlo, ale nějáké emise to produkuje z toho \“bufíku\“. Mimo jiné najdete tenhle autobus třeba v Tatranské Lomnici na Slovensku, kde jezdí jako skibus. Tam je navíc řešené vytápění ještě přitápěním \“bojleru\“ při nabíjení vozidla, aby autobus nepromrzl při nabíjení mimo garáž.
    V klasickém autě by to šlo řešit třeba vytápěním na líh, nebo na plyn a ani by tam toho vytápěcího média nemusela být tak velká zásoba.

    Bubák

    FYI, vodní pára na rozdíl od CO2 není skleníkovým plynem, protože zvyšuje albedo planety.

    Bubák

    Aha, takže FCX, která natankuje za 5 munit a má dojezd 400 km je jen haluz a neexistuje 😀

    Honza

    Kromě toho myslím, že ani kdybychom vše, co tu vypěstujeme přepálili na líh, tak to jako náhrda nafty a benzínu stačit nebude (taky budeme muset něčím topit v barácích, až dojde plyn)

    Jaromír Vegr

    Popisovaná vozidlase půjčují záměrně, aby to ještě nikdo nechtěl, udržela se závislost na ropě .
    Osobně ujedu přes 500 km a mohu si k tomu pouštět radio i topit jak chci.
    Dejte se k nám, my ukazujeme jak to jde! 7. července máme sraz, přijďte se podívat.
    http://www.elektromobily-os.cz

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist