elektricky-kompresor-jiz-brzy.jpg

Elektrický kompresor již brzy

dopravní předpisy v čr

Vývoj elektricky poháněného kompresoru pokročil blíže k sériové produkci.

Diskuze

20 komentářů

    Aleš

    Divný, že zatim výrobci nejeví zájem.. Řekl bych že zádrhel bude asi s kompresnim poměrem, ideálně by to podle mně páslo na motor s proměnnym k.p. Když kompík nezabírá aby to jelo a když zabere aby to vydrželo tlak..

    Co na to technici?

    JOKER

    Dobrý postřeh 🙂

    karel66

    Jestli nebude zádrhelve starém pravidlu – objem ničím nenahradíš . Tento efekt se projevuje u současných maloobjemových motorů s vysokým výkonem . Tyto motory mají nežádoucí vlastnost v tom , že když chcete využít jejich potenciál vyskočí spotřeba tak , ža suveréně překoná spotřebu velkoobjemových atmosferických nebo nízkotlace přeplňovaných motorů . Vím o čem mluvím , sám jezdím se 406kou 2.0hdi110k o 2 litry na 100 km ůsporněji než kámoš s 206kou 1.6hdi110k . K tomuto výsledku jsme došli při společné dovolené kdy jsme najeli asi 3500km ,auta jely společně s přibližně stejným zatížením . A to už neuvažuji o možné výdrži motoru přeplňovaného vyším tlakem .

    McZerro

    neni preplnovani jako preplnovani. Tenhle kompik vypada slusne, rychly nastup, nekrade motoru tolik vykonu (bezne kompresory berou az 30% vykonu motoru) takze nizsi spotreba. Jenze stavajici preplnovani ma pozadovany ucinek zvyseni ucinnosti motoru jen v urcitych otackach, pokud se clovek hybe mezi ne tak preplnovani bud nestiha, nebo se flaka a pak je to jen zatez kterou musime zivit palivem. Takze pokud se tenhle kompresor skloubi s variabilni casovanim ventilu, vychyta se elektronika a casem se pouzije i regulace kompresniho pomeru, tak si myslim ze to bude delat divy. Verim ze potom tu budou male extremne vykone motory ktere malo zerou. Jiste zezacatku to asi nebude buhvi co, kazda nova technologie se musi vychytat, vzdyt atmosfericky motor je tu uz peknych par desitek let takze je dovedeny k dokonalosti, ale dal uz se neni kam dostat. Navic tyhle novy maly motory budou lehky, matrose uz dneska jsou co to vydrzi a aspon se nebude zatezovat zbytek auta vahou motoru. Skoda jen ze velke americke osmivalce asi vymrou…

    traktorista

    budu stourat, co se tyce toho promenneho kompresniho pomeru, tak saab se svc uvadel az o 30% zlepseni spotreby pro otto, nase simulace byly radove jednotky procent zlepseni pro diesel z cehoz vyplyva, ze ta komprese okolo 16 pro nejaky modernejsi je celkem optimalni. U otta to bude prinosnejsi protoze to je relativne vetsi rozdil mezi treba 8 a 14, ale pro diesel to pomalu z jakehokoliv hlediska pozbyva vyznamu. Kazdopadne to odstrani tu prodlevu pneu vazby takze to potahne vopravdu vocpoda

    Josef K.

    Momentálně je rozhodující technologický a výrobní vývoj VW. Ostatní výrobci se přizpůsobují. VW má vyvinutý systém kombinace mechanického kompresoru a turbodmychadla, který prochází testováním na hromadné produkci u motorů 1,4tfsi. Tento systém se dá nasadit na jakýkoli naftový a benzínový motor. Obzvláště to bude výhodné pro naftový motor. K použití se ale musí udělat masivní investice do výrobní technologie. Pakliže tam již VW pouští velké peníze, tak už je na elektrokompresor zatím pozdě a je mimo hru.

    Harry®

    Nezlobte se na mě, ale to si nedovedu představit. Jak může mít menší spotřebu enrgie, když musím z mechanické vytvořit v alternátoru elektřinu a pak znova z elektřiny mechanickou energii? Elektromotor má učinnost slušnou, tuším někde kolem 90%, ale alternátor je na tom opravdu o hodně hůře. Vysvětlí mi někdo, jak tohle může překonat klasický kompresor poháněný řemenem, kde jsou ztráty v převodu v jednotkách procent?

    imfree

    Moc tomu nerozumim, ale rekl bych, ze dost zalezi na tom, kdy motoru ten vykon krades.

    Kompresor proste porad, ale alternator muze byt chytrejsi

    McZerro

    tam jde o to ze alternator pohanis porad, at uz mas na nem zapojeny co chces, cili vyrabi nadbytek proudu ktery se pak vyskratuje do kostry… aspon nas to tak ucili. Takze kdyz odpojis od motoru mechanicky kompresor a napojis ho na alternator ktery vyrabi prebytek proudu, tak tam rozdil bude.

    Jenyk

    Hele to o regulaci zkratováním vás učili kde? Obvykle se reguluje v buzení, regulace zkratováním výstupu je tak inovativní, až mám sklon to označit za naprostou volovinu.

    Míra

    Taky jsem si říkal, že převod energie mechanická->elektro->mechanická musí být co do účinnosti nářez, ale ono jde asi o časové rozložení potřeby energie a v tom má elektrika jasnou výhodu, v době kdy dupnu na plyn dodá energii pro kompresor baterie a až budu za chvilku "brzdit motorem" alternátor mi tu baterku dobije. Jediné co mi stále vrtá hlavou je, že původní význam turba byl ve využití zbytkové energie výfukových plynů k mechanické práci a takto zase tato energie vyletí ven výfukem.

    heh

    no tak teď ti turbo nebude mechanicky tlakovat vzduch pro motor, ale bude vyrádět elektřinu do baterky no…

    Fuzzy_Stone

    tak to zní jako revoluční informace, počkejte za 10 let

    PVi

    posledne implementacie elektrickeho kompresoru v aute ktore som videl mali 100qmm kable a samostatne baterie len pre kompresor!

    Zabudnite na to ze 75A alternator v aute,ktory to stiha ltt bude zivit takyto spotrebic…

    Mirek

    Zivit takovou vec alternatorem znamena velky tezky altik ktery bude schopen dodavat jednotky KW elektricke enenergie! a protoze cele auto je na 12V rozvodu a vic nez 14,5V by siti mit nemelo tak bud budou napajeci kabely od altiku k tomuhle fukaru o obrovskych prurezech nebo se zmeni hladina napeti v celem aute (o tom pochybuji) takze kdyz nekdo mluvi o vaze poveze se se tezky alternator ktery bude pripojen prez tezsi remeny a vetsi remenice pri jeho plnem zatizeni se zatez na motoru projevi zcela zasadne ne jako kdyz jen zapnete klimatizaci pravde podobne na vyrovnavani vykyvu energie s sebou povezete mnohme vetsi akumulator nebo rovnou dva ktere takove vykonnove zarizeni utahnou atd… no nevim nevim jestli tohle je cesta za usporou energie… jen ty napajeci kabely budou v radech kilogramu

    Honza

    Hele nejsem v tomhletom vůbec fundovaný, takže vařím z vody. Ale někdy před rokem, dvěma jsem četl, že se uvažuje právě kvůli velkých změn na autech, udělat napětí z 12V na nějakých, tuším 42V. Že by nebyly např. ani hydraulické brzdy, ale prostě už by byly nějak řešené kabely a tudíž elektrikou. Takže kdoví, co časem bude…

    McZerro

    nevim jak presne funguje alternator v aute, ale urcite podobne jako generatory v elektrarnach, kde z generatoru leze vysoke napeti, tusim 2,2kV a ty se pak postupne meni na vyssi pro rozvod, a v obcich na 230V. Takze si myslim ze z alternatoru auta leze dost vysoky napeti na to aby zivilo rozumne kompresor, urcite bude vyssi nez 12V, to se pak ziskava naslednou upravou. A pokud opravdu alternator dava 12V, neni problem do neho dodelat dalsi okruh ktery bude davat vetsi napeti jen pro alternator. Tim navic bude nezavisly na napajeni palubky a bude se dat regulovat. Samozrejme ze alternator nabere na vaze, a i kdyz je med tezky moc drasticky to imho nebude… za tu vyhodu presne davkovaneho kompresoru to myslim stoji. Ostatne ukaze to cas a testy, nevim proc se tech novinek tak bojite

    Jenyk

    Běžná rozvodná síť je střídavá, měnit napětí s určitými ztrátami jde jednoduše. Síť v autech je stejnosměrná, musela by se nejdřív střídači rozsekat, pak transformovat a usměrňovat. Nicméně změnit napětí by po dohodě šlo, muselo by se ale se všemi spotřebiči přejít na vyšší napětí a to už jednoduché není. Musí to někdo začít, zaplatit počáteční náklady a ostatní se přidají (domino efekt, stejně jako myslím Audi začalo s bezolovnatým benzínem).

    McZerro

    z generatoru leze stridave napeti ktere lze naprosto v pohode transformovat na vetsi ci mensi napeti, u alternatoru sice leze tepave napeti, ktere se nasledne elektronicky vyhlazuje na stejnosmerne, ale i to tepave by slo, ikdyz mene efektivne, prevadet transformatorem. Takze menit napeti hned za alternatorem neni problem, vzdyt i vykonove auto zesilovace se napojuji na 12V, elektronicky si to napeti zvetsi a zmeni na stridave, a pak s nim napaji koncove tranzistory ktere maji vykony az nekolik kW, a kdyz to nevadi hudbe, nebude to vadit ani el. motoru. Takze v pohode. Ale to jsou jen detaily, navic jak jsem psal neni problem do alternatoru pridat sekundarni vynuti o vetsi voltazi, ktera nebude usmernena a bude pouzita jen na kompresor…

    Lojzík

    Já používám kompresor pouze doma k nafukování pneumatik a dál to tedy neřeším. Svůj pístový kompresor jsem kupoval přes https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/ a musím říct, že mi v dílně opravdu skvěle usnadňuje práci.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist