EcoJet Concept

Jeho koncepce je odkoukaná částečně od vozů F1 a částečně od stíhaček. Hlavní část hliníkového rámu je z Corvette Z06 a motor od leteckého výrobce Honeywell. Ano, je to turbína...

Jméno Jay Leno znají v americe skoro všichni. Moderátor noční talkshow je slavný se vším všudy, ale kromě toho je to také motoristický nadšenec – a ne jen tak ledajaký. Zapomeňte na poslední modely Bentley, Ferrari a podobné věci, které si celebrity tradičně kupují. Leno miluje historii a nejrůznější rarity, takže v jeho rozsáhlé sbírce najdete třeba i ohromný hot-rod, poháněný motorem z tanku.

Tentokrát je to ale něco jiného. Ne, Jay Leno si tenhle koncept GM nekoupil, on ho nechal postavit.

Historky o náčrtcích na papírových kapesnících zní jako to nejprofláklejší holywoodské klišé, ale tentokrát je to pravda. Leno začal přemýšlet o turbínou poháněném supersportu už před nějakou dobou a pouštěl se do dlouhých debat s šéfmechanikem své sbírky, Bernardem Juchlim.

Bez těch správných kontaktů by to ovšem nebylo tak jednoduché. Jenže Leno má díky své talkshow spoustu známých na zajímavých pozicích – například Eda Welburna, který čirou náhodou pracuje jako viceprezident globálního designu General Motors. Právě s ním si Leno čmáral na papírové kapesníky a když Welburn začínal chápat, o co mu vlastně jde, moderátor nasadil těžký kalibr.

„Řekl jsem mu, že v poslední době velmi obdivuji práci designového studia GM v severním Holywoodu a zeptal jsem se ho, jestli by šéf studia, Frank Saucedo, a jeho parta, nemohli můj nápad dotáhnout do konce.“

Welburn nakonec souhlasil, ale jenom pokud budou jeho zaměstnanci ochotní dělat na projektu po pracovní době. EcoJet začal dostávat jasnější tvary. Jeho karoserie je ovlivněna letectvím, design mírně ustupuje aerodynamickým potřebám, ale nepřehlédnete jasné náznaky současné designové řeči firmy Cadillac.

Hlavní slovo v mechanické konstrukci vozu měl Juchli a jeho Big Dog team. Postavili auto v dílnách, které vlastní přímo Jay Leno. „Nejdřív jsme mysleli, že s GM rozvineme turbínový koncept Toronado z roku 66,“ říká Juchli, „ale tohle monstrum je na úplně jiném stupni komplexnosti.“

Za pohon slouží letecká turbína Honeywell LT-101 o výkonu 650 koní a točivém momentu 540 Nm, která spaluje ekologicky přívětivější bionaftu. Turbína je upevněna v hliníkovém prostorovém rámu, převzatém z Chevroletu Corvette Z06 s magnéziovými prvky. Také nápravy jsou z Vette. Karosérie vozu je vyrobená z karbonových panelů na kevlarovém rámu.

Honza Koubek

7.11.2006 12:27

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist