Dynamický kurz učil mladé řidiče zvládat nenadálé situace. Poradíme, co (ne)dělat v krizi

Motoristé se dělí na dvě základní skupiny – řidiče a majitele řidičského oprávnění. Těch druhých je stále valná většina, proto se v rámci kurzu „Za volantem v bezpečí“ sjeli na hradecký výcvikový polygon S-Drive mladí lidé, aby si vyzkoušeli krizové situace v praxi. My se k nim přidali a osedlali ostrý Hyundai i30 N Fastback.
kurz-besip-polygon-s-drive-hradec-kralove-hyundai-i30-n-fastback-hothatch-bezpecnost-autoweb-9-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: Autoweb.cz

Dotovaný kurz organizovaný Ministerstvem dopravy uvítal necelou padesátku převážně mladých lidí na výcvikovém polygonu S-Drive v Hradci Králové. Moderní centrum lákalo účastníky na kluzné plochy, odtrhovou desku, hladký asfalt a profesionální instruktory. Slavnostní zahájení vystřídala zajímavá teoretická část, kde se mluvilo o jednom z hlavních problémů mladých řidičů – příliš vysoké sebejistotě. Není vůbec hanba přiznat, že si za volantem nejste v něčem jistí nebo nevíte, jak zvládnout danou situaci.

Základní edukaci by měla všem začátečníkům dát autoškola, jenže ta mnohdy funguje jen jako pračka na peníze a skutečně znalých instruktorů, kteří si prošli nadstandardním výcvikem, je asi jen pětina. Škody napáchané výcvikovou institucí se pak těžko odbourávají a na tvářích některých účastníků bylo vidět překvapení, když vedoucí lektor Martin Trpkoš bořil některé zajeté mýty.

Jednou z nejnebezpečnějších nepříjemností, která vás může na cestě potkat, je bezesporu smyk, ať už lépe zvladatelný nedotáčivý nebo horší přetáčivý. V obou případech jde o krizovou situaci, na jejíž řešení máte v průměru asi jednu vteřinu. Teoretická část byla obohacena o videosnímky dopravních nehod z palubních kamer profesionálních řidičů složek integrovaného záchraného systému, kteří (někdy pod vlivem syndromu modrého majáku) také chybovali. Nejde o dehonestaci jejich povolání, videa pouze poukazují na fakt, že i šoféři, kteří mají odjeto několik set tisíc kilometrů, mohou snadno skončit v příkopě – a netýká se to jen záchranářů.

Jak se vypořádat s nedotáčivostí? Martin Trpkoš radí směrovat volant tam, kam chcete jet, a vyvarovat se „nadměrnému řízení“ – při smyku máme tendenci víc a víc stáčet pneumatiky a vnutit jim vůli zatočit, což je přirozenou, ale špatnou reakcí. Správnou reakcí je sundat z nohu z plynu, což je i prvním řešením při smyku předních kol. Sešlápnutí spojky může být lepší variantou na velmi nízkých adhezích (led, velké množství vody), kde hrozí, že velký točivý moment motoru přiblokuje kola a dojde ke ztrátě přenosu sil do strany.

Pokud manévry nefungují, je třeba začít intenzivně brzdit. V moderních vozidlech se systémy ABS a ESP se poslední varianta ukazuje jako nejlepší, a navíc jde o přirozenou reakci na vzniklou situaci. Zkuste se zamyslet, kam šlape vaše pravá noha, když se za volantem bojíte. Doporučujeme také sledovat očima požadovaný směr jízdy, protože zrak častokrát intuitivně vede ruce – podívejte se například na jezdce z Moto GP, kam se v zatáčce dívají.

Přetáčivý smyk je radostí, ale i velkým strašákem všech řidičů aut nejen se zadním pohonem. Pokud vám náprava nečekaně „ustřelí“, sešlápněte spojku, točte volantem proti směru smyku a vozidlo postupně rovnejte. Pozor na druhé nebo třetí rozhození nápravy způsobené pozdním srovnáním volantu – rozhoupané auto má největší kyvnou energii právě na konci,

proto můžete nechtěný drift skoro ustát, ale v závěru stejně nabourat v nějaké komické rychlosti. Pokud začnete brzdit, čímž zatížíte předek a odlehčíte zadek, máte asi 30procentní šanci, že váš manévr dopadne dobře. Přidání plynu je z pohledu fyziky skvělým řešením u předokolky nebo čtyřkolky, ale přidáte plyn ve smyku, kterým jste nechtěli jet? Pravděpodobně ne. Pokud smyk po přidání plynu nezvládnete, bouráte ve vyšší rychlostí, než kterou jste jeli před vznikem smyku.

Zásadní roli při zvládání krizových situací hraje správný posez, ve kterém by řidičovo sedadlo mělo být sklopeno v úhlu asi 95 stupňů a úchop volantu, který simuluje čas tři čtvrtě na tři u analogových hodin. Všechna ostatní držení volantu jsou chybná a některá (při nehodě) potenciálně nebezpečná. Nikdy nezapomínejte, že je před vámi smotaný airbag, který se nafukuje rychlostí kolem 250 kilometrů za hodinu, takže je venku dřív, než řeknete „borůvkovej koláč“. Bezpečnostní prvek se pak může snadno proměnit v zabijáka, který vám vašimi hodinkami prorazí lebku či jen na dvakrát zlomí ruku.

Teorii vystřídala praxe a my se řadili na první stanoviště, kde se trénovalo krizové brzdění na suchu z rychlosti 80 kilometrů za hodinu na nulu. Hyundai i30 N s velkými kotoučovými brzdami dokázal pravidelně zastavovat na několika metrech, proto se nájezdové rychlosti postupně zvětšovaly. Dosáhnout pomyslné stovky za hodinu nebyl pro přeplňovaný benzinový dvoulitr problém a brzdiče se postaraly a kompletní zastavení za necelých třicet metrů.

Výjimkou nebylo ani nouzové brzdění s vyhýbacím manévrem, kde nastoupila do akce elektronika, která „třicítku“ N držela stabilní. Tady nás vůz vysloveně překvapil, jak dobře funguje. Při náhlém zastavování uvidíte u většiny moderních aut blikat brzdové světlomety, tehdy zbystřete a brzděte také, protože řidič před vámi nejede na diskotéku, nýbrž aktivoval asistenta pro plný brzdný účinek. Zpravidla se pak po definitivním zastavení zapnou ještě všechny blikače.

Druhá část nás bavila nejvíce, protože odtrhová deska rozhodila autu zadní nápravu a uvedla ho do přetáčivého smyku na kluzné ploše. Výhodu tady měli šoféři vozů s dlouhým rozvorem, naopak „angličáky“ typu Mini Cooper se většinou točily jako žetony v kasinu. Hlavním hrdinou byl opět náš ostrý hyundai, respektive jeho elektronika a prémiové obutí. Ani jednou jsme se nepřetočili a spíše si se smykáním jen hráli. Klíčem k úspěchu je totiž ihned vyšlápnout spojku, co nejrychleji natočit volant kontra směru smyku a poté zavčas a plynule věnec otočit zpět do roviny.

Třetí stanoviště bylo ve znamení slalomu na mokru a krizového brzdění na suchém i mokrém podkladu. Výsledky praktických zkoušek byly celkem alarmující, protože na mokru se brzdná dráha prodloužila při stejné rychlosti téměř na dvojnásobek. Ještě větší zážitek měli řidiči aut bez ABS, kteří zažili několik horkých chvilek zdánlivé bezmoci. Při blokaci zadních kol byla jejich vozidla nestabilní okolo svislé osy a na adhezi blízké uježděnému sněhu se jejich brzdná dráha z rychlosti 60 kilometrů za hodinu prodlužovala o 15 až 20 metrů – oproti podobným vozům s ABS.

Když jde o nouzovou situaci (nedostanete přednost, auto v protisměru), vždy brzděte (spojka, brzda) naplno a nasměrujte auto tam, kam je třeba. Pokud ABS nemáte, brzděte naplno, ale před překážkou prostřední pedál uvolněte a po kratičké prodlevě se snažte nebezpečí vyhnout. Ovšem zcela upřímně, dát nohu z brzdy v krizi zvládne jen málokdo.

Poslední workshop nás učil zvládání nedotáčivého smyku, což byl v případně i30 N trochu problém, protože k jeho vyvolání bylo nutné na mokré okruhové dráze jet nesmyslně rychle a přidat plyn naplno. Elektronický samosvorný diferenciál tady pracoval v plném nasazení a neustále držel auto na vnitřním okruhu, takže nás nakonec „zradily“ jen fyzikální limity pneumatik.

Dopravně bezpečnostní akce ukázala, že asistenční systémy pro stabilizaci podvozku mají smysl, stejně jako ABS, které najdete i u závodních vozů. Tak trochu nechápeme motoristy, kteří jsou rádi, že podobné systémy nemají. Elektronika za vás vše nevyřeší, nicméně poskytne důležitou podporu při zvládání nechtěných smyků nebo potřebě naplno brzdit.

Hyundai i30 N Fastback zase dokázal, že není jen rychlým a zábavným sporťákem, ale také bezpečným autem, na které se můžete v případě krize spolehnout. Kurz absolvovali především mladé tváře, a tak akce prokázala, že naplňuje opodstatnění v boření mýtů a správné edukaci nezkušených řidičů. Na druhou stranu, jedni z největších expertů (internetoví mistři volantu) na dotovaném kurzu chyběli – asi se báli ukázat, co v nich je. My jsme za tyto akce rádi a vidíme v nich daleko větší bezpečnostně-preventivní přínos, než jaký nabízí státní policie s tajnými auty, radary a věčně hladovou peněženkou.

30.5.2019 7:00| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist