Dvojitá premiéra Volva

Severská značka právě vrhla na náš trh dva důležité modely: C70 a S80.

Modelem C70 se Volvo zařazuje k výrobcům, kterým v nabídce nechybí model s pevnou skládací střechou. Nebylo by to ale Volvo, kdyby na to nešlo trochu jinak.

Jméno této švédské automobilky je pro mnohé lidi synonymem bezpečnosti a firma nehodlá nic ponechat náhodě a snaží se tento image co nejpádněji podporovat. V případě nového kupé-kabrioletu zužitkovali vývojáři poznatky, které se jim podařilo shromáždit za životní cyklus předešlého C70, který byl ještě čistokrevným kabrioletem. Když vědí, jaké typy nehod kabriolety nejčastěji potkávají, mohou je na to lépe připravit.

Při bočním nárazu například nelze využít B sloupek k roznesení destruktivních sil do střechy, protože tam pochopitelně žádná není. Místo toho je krátký B-sloupek napojen na síť vzpěr a výztuh, které mají za cíl ochránit interiér před poškozením. V podvozku najdete pět nových příčníků s deformačními prvky a laserem svařované prahy jsou pevnější a o poznání silnější, než u sedanů.

Pokud i přes velmi tuhou karoserii a bezpečně laděný podvozek dojde k převrácení vozu, budete skládat své díky především hydraulicky tvarovaným A sloupkům z vysokopevnostní oceli. Vylepšení se dočkaly také vystřelovací ochranné oblouky, které jsou silnější, vysouvají se rychleji a vzhledem k nutnosti projít při zavřené střeše skleněným oknem byly vybaveny malými kovovými hroty.

Zkrátka, na bezpečnost se u Volva myslí. Stranou ovšem nezůstává ani typický severský design. Nová C70 je kratší a nižší, než její předchůdce, ale šířku si zachovala, takže působí dynamičtěji. Střecha se složí za rovnou půlminutu a nabízí úchvatné divadlo pro každého technicky zaměřeného člověka. V nabídce jsou motory 2.4, 2.4i, T5 a mimořáně podařený turbodiesel D5. Cena začíná na 1 099 000 Kč a za diesel v nejvyšší výbavě dáte 1 424 000 Kč.

Přímý útok na prestižní sedany

Možná ještě stěžejnější novinkou je Volvo S80. Nová generace se na první pohled nezdá příliš velká, ale zdání klame. 4851 mm dlouhý sedan bude více než zdatným soupeřem pro pětkové bavoráky, Audi A6 a Mercedesy třídy E. Lze sice poměrně s jistotou odhadovat, že se jim nebude snažit vyrovnat ve sportovní jízdě, ale majitelé Volva se při tomto slovním spojení jen schovívavě pousmějí. Vědí totiž, že ne každý chce riskovat a projíždět zatáčky na hraně přilnavosti. Spousta lidí potřebuje svižně, ale pohodlně a bezpečně odvézt sebe a své nejdraží na místo určení – a k tomu je Volvo jak stvořené.

Sice jsem s tím autem zatím nejel, ale jestli mě u něj něco oslovuje, je to jeho design. Zvenčí se tváří elegantně, ale nikoli zbytečně okázale, interiér vám naopak dává najevo, že vaše pohodlí je tady tím nejdůležitejším. Už od dob prvních „letmo uchycených“ středových konzol v S40 jsem měl pocit, že se Volvo ve svých interiérech přibližuje spíš k nábytkovému designu a u nového S80 ten pocit ještě sílí. Ačkoli dřevo v autech zrovna nemusím, tady na mě nepůsobí nijak nemístně a kombinace s kvalitní a bezchybně zpracovanou kůží ve vás vytváří pocit, že tímhle se bude cestovat skutečně na úrovni. A to jsem se ještě nedostal ke vší možné technice, kterou můžete mít. Za všechny budu jmenovat alespoň systém Clean Zone Interior Package, který automaticky čistí vzduch v interiéru – například hned při dálkovém odemknutí auta. Je natolik výkonný, že vyhovuje přísným požadavkům švédské asociace astmatiků a alergiků.

Pod kapotou najdete obvyklou řadu motorů, od přeplňovaného benzínového pětiválce (200 koní), přes atmosférický šestiválec 3,2 l (238 koní), dva pětiválcové turbodiesely (163 a 185 koní), až po špičkový vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru a výkonu 315 koní.

Jestli mě něco na téhle tiskovce překvapilo, je to ceník právě tohoto modelu. Ano, osmiválcová verze v nejvyšším stupni výbavy stojí bezmála 1,8 milionu, ale to bude víceméně prestižní volba. Nejprodávanějším modelem má podle všeho šanci se stát verze se skvělým 185 koňovým motorem D5 a tu můžete mít už od 1 159 000 Kč. Dokonce i cena za špičkově vybavený model D5 Summum je víc než přijatelná: 1 357 000 Kč za auto se sedmnáctipalcovými koly, bixenony, jemným koženým čalouněním, parkovacími senzory, vyhřívanými křesly, automatickou dvouzónovou klimatizací a spoustou dalších užitečností je totiž opravdu láce. U většiny konkurentů by vaše konto pod tíhou příplatkové výbavy vykrvácelo do sucha.

Asi jste už pochopili, že se na test nové S80 opravdu, ale opravdu těším…

Honza Koubek

22.6.2006 3:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist