autoweb.cz > elektromobil > Důkaz: Elektromobil škodí víc než benzínové auto
Důkaz: Elektromobil škodí víc než benzínové auto
Dneska je v módě předkládat elektromobil jako spasitele lidstva a zachránce planety. Jenže když se přestanete dívat na zelené samolepky a přestanete poslouchat nalhávání ze strany pí-árů, zjistíte, že na tom nejsou elektromobily zas až tak čistě. Jednu studii teď provedli v Číně a i když to na první pohled může zavánět tendenčností, něco pravdy na ní bude.
Z průzkumu vyplynulo, že elektromobily jsou v Číně ve škodlivosti planetě horší než auta spalující benzín. Nejhůře pak dopadly diesely a hlavně dieselové autobusy (ať žije ekologická MHD!). No, o autobusech jsem už psali a je dokázáno, že obyčejná auta jsou ekologičtější.
Čínská studie vzala v potaz nikoli jen emise vypouštěné autem, ale celý dopad automobilu jako takového, takže se musel brát v úvahu i původ elektrické energie. A ta v Číně (a nejen tam) pochází především z elektráren na tuhá paliva. To víte, elektřinu nevezmete jen v solárních a větrných elektrárnách. Co uděláte, až v noci přestane foukat vítr?Pokud jde jen o emise CO2 a ne o mnohem škodlivější látky, nejhorší elektromobily vypouští v Číně na kilometr 274 gramů CO2. Ale i ta nejlepší auta s elektrickým pohonem se nedostala pod 135 gramů CO2 na km. Auta s benzínovým spalovacím motorem pak mají průměr 150 – 180 gramů CO2 na kilometr.
Vůbec nejlepšího výsledku dosáhly elektrobicykly. Ty teď v Číně zažívají obrovský boom, prý se jich tu za posledních deset let prodalo sto milionů. Elektrokolo má v průměru emise 17 gramů CO2 na ujetý kilometr.
Dalibor Žák
zdroj: National Geographic