dopravni-situace-jizda-krizovatkou-i-reseni.jpg

Dopravní situace – jízda křižovatkou I.: řešení

poradna

Zjistěte správné řešení "kvízové" otázky z minula a proč tomu tak je. Jako bonus přidáváme podobnou variantu ze stejné křižovatky.

Diskuze

33 komentářů

    Jan Schermer

    Teoreticky si C muze jediny najet, takze A blokovat nebude ale B blokovat bude (a muze) a musi tedy jet prvni, potom logicky projede B protoze ma prednost a nakonec A. Zalezelo by na konkretni situaci v krizovatce 🙂 a predevsim na domluve. Rozhodne bych tuto konstrukci neuplatnoval jako pravidlo.

    SP

    Tak tohle už vypadá jako špíček… Vzpomínám si na učebnii, kde se psalo, že v takovém deadlocku se musí řidiči domluvit… Muj hodně selskej názor je, že je na C, jestli se nechá pustit Ačkem, nebo jestli pustí Bčko a pak to bude víc v klidu 🙂

    Nep

    První vjede do křižovatky B, protože má přednost zprava před A. B se zastaví uprostřed křižovatky, dávaje přednost C, zatímco za ním projede A. Jakmile je A pryč, může projet C, maje přednost před B. Když už je C fpyči, B konečně dokončí manévr. Nechtěl bych být B.
    Je to správně?

    Doufám že tohle čtou Budějčáci, protože na parkovišti u Globusu tu přednost zprava neuznává skoro nikdo!

    Nep

    Čili… vjedou do křižovatky v pořadí BAC, ale křižovatku opustí v pořadí ACB.

    Monty CZ

    Jeden z nich se musi vzdat prednosti. Musi se ty ridici domluvit.

    CrazyJoe

    Heh, je to křižovatka, ne letiště… a auta nejsou hmotné body 🙂

    mára

    To je přece jasný vy paka! První pojede ta odbarvená paní v bílém BMW X6 v empaketu s mobilem u ucha.

    CrazyJoe

    Nevím co na to říkají právní předpisy, ale zdravý rozum říká, že se budou muset řidiči domluvit.

    Kdybych já byl B, tak nechám projet A a C, a pak vyjedu.
    Kdybych byl A nebo C, tak pomaloučku najíždím do křižovatky, a koukám, co ostatní. Když by nereagovali, tak holt na ně mávnu, ať jedou.

    jaydeesq

    výhoda toho ale je že když člověk pak potřebuje něco hodit na pojišťovnu nemá problém si najít plátce 😀

    Lukyman

    Řešení stejné jako minule. Projede se v pořadí BAC s tím, že C vjede do křižovatky první, ale projede poslední. Přesně tuhle situaci jsem měl kdysi v testech v autoškole. Takže žádná novinka. C vjede do křižovatky první, B objede auto C a projede první. Následuje A a nakonec C.
    To jak tady někdo uvádí, že se jeden musí vzdát přednosti je nesmysl, leč v praxi to tak bohužel funguje. Ono je to i v praxi rychlejší, než si někteří uvědomí jak se má tato situace řešit. Bohužel

    Nep

    V USA projede první ten, kdo přijel dřív 😉

    milan.cukrar

    Jak jsem psal v minulé křižovatce.
    právně neřešitelné, (dle druhu a velikosti vozidel. Postavte tam tři malá vozidla nebo tři návěsy)
    Proto zde musí nastoupil selský rozum a zkušenost. Laik neví a přemýšlí, profík ukáže rukou a očima, že pojede a vyřešen problém.

    Počkám na vyjádření JUDra. Berana.

    Monty CZ

    B objede auto C? A kudy jako? Kdyz budu uvazovat standardni jizdni pruh o sirce 3 metry, tak tam se dve auta vedle sebe nevejdou. Takze pokud C najede do krizovatky, tak B uz neprojede. C mu totiz ten prujezd bude blokovat.

    Tomáš Beran

    Tato situace v rámci pravidel řešení nemá. Jednotliví účastníci si musí dát přednost navzájem, takže praktické řešení takové situace vyžaduje, aby se domluvili. Pro doplnění upozorním, že najetí C do křižovatky nic nevyřeší, C stejně musí dát přednost A a ten B a ten zase C bez ohledu na to, jak je C najetý do křižovatky.

    Mem

    milan.cukrar: Na velikosti vozidel v \“mém\“ řešení vůbec nezáleží. Přednost zprava dává \“A\“ i \“B\“. \“C\“ jako jediný přednost zprava nedává, měl by dávat jen přednost protijedoucímu \“A\“, ale ten jet nemůže (a \“C\“ to taky s jistotou vidí). \“A\“ by navíc měl zůstat stát na hranici křižovatky, tímpádem zůstává křižovatka volná a \“C\“ ji může projet jako první, následovaný \“B\“ a \“A\“.

    tiBorec

    Hezké, ale přece jen dost učebnicové a profláknuté, jak už psali přede mnou.

    Zajímalo by mě řešení jiné situace, na které jsem kdysi v autoškole odpověď nedostal. Představme si tři souběžné jízdní pruhy ve stejném směru. Jedno auto jede v krajním levém pruhu a druhé v krajním pravém. Oba řidiči se rozhodnou současně přejet do středového pruhu, kde se střetnou, protože v momentě změny směru jízdy kontrolují akorát pruh vedle sebe (prostřední), který se zdá oběma řidičům volný. Moje otázka zní, zda by se oběma řidičům započítala stejná spoluvina (50 na 50), nebo měl jeden z nich větší \“právo\“ (přednost) na daný pruh? A posuzovala by se situace stejně ve městě (souběžná jízda) i na dálnici?
    Díky za odpověď.

    milan.cukrar

    Mem,
    tak jak píše Judr. Beran, není řešení,
    velikost vozidel jsem zmínil, abych naznačil, že právní řešení je jiné, nežli zkušenosti.
    takových křižovatek projedeme za život mnohokrát a nikdy se to neucpalo. Jak byste postupoval vy, když se dostanete do takové situace…
    pomalu jedu, ten druhý zastaví…

    milan.cukrar

    Mem,
    tak jak píše Judr. Beran, není řešení,
    velikost vozidel jsem zmínil, abych naznačil, že právní řešení je jiné, nežli zkušenosti.
    takových křižovatek projedeme za život mnohokrát a nikdy se to neucpalo. Jak byste postupoval vy, když se dostanete do takové situace…
    pomalu jedu, ten druhý zastaví…

    Lukyman

    Přednost má ten co jede v pravém pruhu. Dokonce na to bylo video od besipu. Už jsem to našel od 1:30 http://www.youtube.com/watch?v=TrWZNWJUxMs

    Lukyman

    Přednost má ten co jede v pravém pruhu. Dokonce na to bylo video od besipu. Už jsem to našel od 1:30 http://www.youtube.com/watch?v=TrWZNWJUxMs

    Lukyman

    Měl by ho objet zprava. Ale to je tak specifická situace, že ke správnému řešení nedojde z několika důvodů:1. jeden z nich neví, jak se tato situace má řešit 2. stačí, aby vůz B nebo C byl delší (kamion, vůz s přívěsem) a už ho nelze objet 3. Za vozidlem C bude další vozidlo a opět ho nemůže vůz C objet. Proto jak říkám v praxi k správnému řešení většinou nedojde ať už z jakéhokoli důvodu. Ale v tomto konkrétním případě na obrázku, je to správně tak jak jsem již psal. Měl jsem přesně tuto situaci v testech na závěrečné zkoušce s  tím, že se tam slovíčkařilo – kdo vjede první do křižovatky (C), kdo projede poseldní (C), pořadí (BAC).

    Nep

    Řidič přejíždějící z levého jízdního pruhu do středového (nebo pravého) nesmí ohrozit řidiče jedoucího vpravo.

    Tomáš Beran

    Díky za tip, proberu to v jednom z dalších případů.

    Monty CZ

    No jo, jezne jak sam v podstate pisete – v realnem provozu prakticky neproveditelne. A ty smejdi to daj jeste do testu. Fakt nechapu. Jinak jeste v zakone se pise: Ridic nesmi vjet do krizovatky, nedovoluje-li mu situace pokracovat v jizdě v krizovatce a za krizovatkou. Takze pokud tam C vjede, tak tim tohle usanoveni prece porusi ne?
    V autoskole nas ucili, ze v takto spornem pripade, kde vsichni musi davat prednsot vsem, se musi ridici domluvit a jeden z nich se musi prednosti vzdat (ukaze rukou, zablika nebo tak neco). Me to prijde jako mnohem elegantnejsi a v praxi lepe pouzitelne reseni.

    tiBorec

    Zajímavé, díky. Tady by mne asi nenapadlo aplikovat pravidlo přednosti zprava.

    Mem

    Ještě mě napadla analogie s křižovatkou. Řidič má do ní zakázáno vjet, když tam (za ní) není místo, a v praxi to tak funguje, řidiči na hlavní před křižovatkou zastaví a nechají projet protijedoucí odbočující vlevo nebo dokonce z křižující vedlejší. Tohle se děje běžně a nikdo to nezpochybňuje, a mně se to zdá podobné jako důvod, proč by mohl jet C první, protože A tam vjet nemůže.

    Mem

    Chtělo by to probrat tu přednost zprava zeširoka, viz případ, který jsem navrhoval u minulého článku (kdy člověk objíždí protisměrem překážku nebo dokonce předjíždí a zleva proti němu najede člověk, který měl dávat přednost zprava, ale kašlal na to, protože si \“přece jede jen do svého pruhu\“)

    audis

    projedou v pořadí CBA? přednost zprava aplikovaná u všech. Co plašíte?

    Gofry

    Práve naopak – v praxi v takejto situácii dôjde k správnemu riešeniu takmer vždy (tzn. bez nehody prejdú križovatkou). A to vďaka tomu, že ľudia sa dokážu dohodnúť aj bez tisícich stránok predpisov o tom, čo je správne. Raz prejde prvý A, raz B, raz C, podľa toho, ako sa dohodnú.

    gofry

    Myslím, že je to práve naopak – tj. profík ukáže ostatným, že počká kým prejdu ostatní a že sa tam nebude zbytočne pchať.

    C vjede do křižovatky, B ho objede, A projede a C dojede.

    Daduna

    nevím, co se se změnilo, ale nás učili tohle: První vjede do křižovatky B, protože má přednost zprava před A. B se zastaví uprostřed křižovatky, dávaje přednost C, zatímco za ním projede A. Jakmile je A pryč, může projet C, maje přednost před B. Když už je C pryč, B konečně dokončí manévr….Vy tu pane doktore píšete ale něco jineho…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist