dopravni-situace-c-5-znate-reseni.jpg

Dopravní situace č. 5 – znáte řešení?

poradna

Dnes se podíváme na jeden případ, který se vám může stát jedna dvě a který není vždy ze strany řidičů předjímán.

Diskuze

44 komentářů

    vinikem je ridic A, protoze nedal prednost autu na hlavni. Smula, je to tak..

    David

    nemyslím si že by před křižovatkou měla být na hlavní silnici v takové délce jako je na obrázku,ale jenom v místě kde dochází k odbočování..pokud by to ale bylo tak jak je to nakresleno,tak je viníkem vozidlo A

    měla být na hlavní silnici přerušovaná čára*..nějak mi to vypadlo

    zdenek

    vinikem je vozidlo A, protoze vjizdi na hlavni silnici

    Jan Schermer

    Vinikem je ridic A, ma povinnost dat prednost vsem vozidlum jedoucim po hlavni silnici, i tomu kdo predjizdi.
    V krizovatce se v pripade hlavni silnice (mimo jine) predjizdet smi, je to explicitne napsano v zakonu.

    Divat se jen doleva je velika a casta chyba.

    mára

    Viníkem je řidič B, protože jede jako posranej a všichni okolo ho chtěj za každou cenu předjet, jen aby se za tim smradem nemuseli táhnout.

    mehturt

    Na Slovensku, aspon podla zakona 8/2009 (neviem ci je to posledny) sa v krizovatke nesmie predchadzat, vid paragraf 15, 4g.

    Daniš
    Medcin

    Toto je jeden z příkladů, kdy sice zákon hovoří jasně, ale bude tu spousta výkladů a nálezů. Řekl bych, že se vina rozprostře mezi A a C v závislosti na kvalitě právníků, soudních znalců a na náladě příslušného soudce.

    osobne si myslím že viníkom je vozidlo C pretože v blízkosti križovatky je zákaz predbiehať

    Martin

    Dle nákresu je viníkem A. A často se jedná o nějaký malý nájezd na cestu a opravdu často najíždějícího (vidláka) ani nenapadne se podívat, zda někde nepředjíždí a pak se strašně diví! Pokud se jedná o větší křižovatku je to z 99,99% ošetřeno právě značením křižovatky, často i zákazem předjíždění nebo alespoň zpomalením.

    Ivan

    A vidlákům ze Slovenska – v příkladě není ani značka křižovatka, tak se laskavě při nájezdu na hlavní dívejte na obě strany a dávejte pozor!

    Dalibor

    Viníkem je A, protože nedal přednost. V ČR lze předjíždět i v křižovatce a její těsné blízkosti.
    Něco jiného by bylo, kdyby C začal předjíždět až v okamžiku najetí A do křižovatky, to by se dopustil přestupku C.

    Milan Zadrobílek

    Jednoznačně řidič vyjíždějící z vedlejší silnice..
    vozidlo A

    PepaSFI

    k tomu se připojuju. V křižovatce se sice předjíždět na hlavní smí ale taky platí že předjíždějící nesmí ohrozit a omezit protijedoucí a ohrozit jakéhokoliv dalšího účastníka provozu. Takže C by vůbec neměl předjíždět pokud si není naprosto jistý že se nedostane do konfliktu s jiným vozidlem. naproti tomu A by neměl odbočovat když mu proti něco jede, to dá rozum. Když někam jedu tak se přece tím směrem dívám. Pokud A zahájil odbočování tak předpokládám že ve směru kterým se zcela logicky díval neviděl žádný problém, že vozidlo C začalo předjíždět až ve chvíli kdy bylo A už v pohybu. Takže správné řešení závisí na velice neurčité pozici vozidla C. Z mého pohledu je vina spíš na C protože neměl předjíždět v situaci která je potenciálně nebezpečná. A nemohl nijak předpokládat že C bude předjíždět. Ale jak už bylo napsáno, vina bude záviset na kvalitě právníků, potažmo výši konta účastníků. kamarád kdysi zavinil nehodu tím že při odbočování vpravo zpomalil aby dal přednost chodcům a zezadu do něj najelo auto. Ale viník nebyl ten co nedodržel vzdálenost ale ten co při odbočování ohrozil vozidlo za sebou. Ale jak jinak si měl počínat mu příslušníci jaksi nedokázali vysvětlit.

    Rejpal

    Tu situaci i vymezení zavinění nelze řešit obecně.
    Nejdůležitější pravidlo, které nebylo dorženo, bylo dání přednosti všem vozidlům na hlavní silnici. Tato povinnost padá na hlavu vozidla A a bylo by možné z něj ubrat pouze v případě, že vozidlo A nemohlo dát přdnost vozidlu C (tedy vozidlo C jelo takovým způsobem, že mu nebylo možné dát přednost – schované, příliš vysokou rychlostí, ….).
    Míra zavinění vozidlem C může být dána například umístěním křižovatky (zda je to v ČR, nebo v nějaké jiné zemi), způsobem jízdy vozidla C (co mohl řidič vozidla C udělat proto, aby ke střetu nedošlo, kdy započal předjíždění, jakým způsobem signalizoval přejetí do pruhu), a také tím, zda řidič vozidla předjížděl v případě, kdy to není zakázané.

    Steve

    No ale tady jsme v čechách a jasným viníkem je vozidlo A. U nás se předjíždět na hlavní smí.

    Steve

    No mě se něco podobného stalo. Předjížděl jsem na hlavní a vozidlo \“A\“ mi tam vysloveně vletělo až když jsem byl na stejné úrovni jako předjížděný, A před tou křižovatkou pořádně ani nezastavil, takže se nemohl stihnout ani pořádně rozhlédnout. Naštěstí jsme se na tu silnici nějak vměstnali všichni 3 hlavně díky dobré reakci předjížděného.

    Známému vyřiď, že je vysloveně hlupák, pokud si nechal v této situaci přišít vinu. A nebo některé skutečnosti ve vyprávění zamlčel.

    Steve

    Ne neni. Nejsi na Slovensku.

    Dusty Hill

    De iure je nepochybně viníkem řidič A, nedal přednost vozidlu C přijíždějícímu pohlavní.
    Řidič C v daném místě směl předjíždět, jak již bylo zmíněno v diskusi. Toto vědomí jej následně může hřát po celou dobu, co bude pozorovat nafukování airbagu, až do té doby, než jej, případně i jeho rodinu ze zbytků auta vystříhají hasiči, pakliže bude tou dobou ještě žít.
    V takových situacích v pozici řidiče C platí kromě lidských zákonů také zásada \“každý strůjcem svého štěstí\“, a je na každém, jak moc ve svém chování uplatní znalost práva, a do jaké míry opatrnost a předvídavost.

    Iva

    Musí dát přednost všem vozidlům jedoucím po hlavní silnici. Bohužel denně vidím, kolik oslů na to kašle.

    Lukáš

    Já myslím, že se většina shoduje na tom, že viníkem je A. Řidič A tedy dostane pokutu, ALE pak tady máme ještě odpovědnost za způsobenou škodu, kde se nehledá viník, ale při střetu provozů se posuzujue míra účasti jednotlivých účastníků na střetu (§ 431 ObčZ). Zde bych to viděl na 70% A, 30% C.

    Bludevil

    A hlavně by se oslům mělo zdůraznit, že dát přednost neznamená vjet do silnice tak, že auto na hlavní, kterému dává přednost, musí zpomalit na 1/3 původní rychlost. Dát přednost znamená dle zákona nejen neohrozit, ale taky NEOMEZIT. A na to mi přijde že zapomíná každej druhej…

    mehturt

    Jasne, ale mozno ti to pomoze ked pojdes na dovolenku do Tater.

    Brouk

    Souhlasím s většinou, že viníkem je nejspíš A. Akorát z nákresu není jasný jeden bod, který by ale mohl velmi situaci ovlivnit a to, jestli C předjížděcí manévr započal před nebo po výjezdu A. TO je podle mě to co hlavně rozhodne o viníkovi.

    iWarp

    Tomu bych rozuměl, kdyby Céčko předjíždělo na plné čáře, nebo výrazně překročilo rychlost, ale pokud jel naprosto ve shodě s předpisy, tak nevidím jediný důvod, proč by měl mít účast na škodě.

    iWarp

    Dát přednost dle zákona znamená \“Nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.\“ V první větě máte pravdu, ale s tím NEOMEZIT se už mýlíte.

    Yossarian

    Vinikem je ridic A. Byl jsem ve stejne situaci, zprava me prevalcoval autobus ktery se rozhodl projet krizovatku protismerem, ac nikde nic nejelo, a ja si blahove myslel, ze se tam vedle nej vejdu. Body a pokuta sla na muj ucet.

    Lukáš

    Protože odpovědnost za škodu způsobenou provozem je objektivní, tedy odpovědnost za následek, kde není vyžadováno porušení zákona (když ti prdne pneu, dostaneš smyk a do někoho narazíš, tak jsi taky nic neporušil, ale poškozenému škodu uhradí pojišťovna z tvého povinného ručení). V tomto případě by se posuzovalo podle konkrétních okolností případu, co mohl C udělat, aby střetu zabránil nebo mu předešel (míra účasti by tak záležela na celé řadě faktorů).

    Ady

    B může klidně uhýbat sanitce nebo hasičům, kteří letí v levém pruhu. Pak tam může být stokrát plná a vinen je A. Co z toho plyne – nespoléhám na svoje \“právo\“ a nechvávám si prostor, kdyby se něco pos*alo.

    Tak s tímhle mám přesně nedávnou zkušenost. Skončilo to ťukancem a plněním od pojišťovny. Mám povinné i havarijko u Slávky, naštěstí to dopadlo všechno nad mé očekávání.

    Ady

    B může klidně uhýbat sanitce nebo hasičům, kteří letí v levém pruhu. Pak tam může být stokrát plná a vinen je A. Co z toho plyne – nespoléhám na svoje \“právo\“ a nechvávám si prostor, kdyby se něco pos*alo.

    Tomáš Beran

    Jak většina správně uvedla, viníkem této typové situace bude řidič A vyjíždějící z vedlejší silnice. Na co ale upozorním, je fakt, že tato situace se bude lámat s \“délkou doby\“, po kterou je A již na hlavní a okamžikem zahájení předjíždění vozidla C. Přesný okamžik, kdy už to bude porušení povinnosti C, určit nelze, bude se to posuzovat případ od případu.

    Steve

    Jsem u vás každou chvíli služebně tak vím

    Honza

    Viníkem nehody bude vždy řidič vozu A, bez ohledu jestli je v křižovatce přerušovaná, plná, nebo dvojitá čára s vertikální značkou \“zákaz předjíždění\“. Maximálně se předjíždějící vůz dopustí dorpavního přestupku, ale viníkem nehody bude ten, kdo nedal přednost. Tak nas to učili ne?:D

    Hans

    že se ensmí předjizdet je jedna vec, kdyz porusis – dopoustis se dopravniho prestupku,ale nehodu nezavinis… Je to stejny jako kdyz budu odbocovat vlevo na polní cestu , a nekdo rychlejsi me bude predjizdet zleva. On porusi treba rychlost, nebo prerusovanou caru, ale ja budu vinik nehody protoze sem mu nedal prednost.

    Vynikem nehody bude vozidlo B protoze predjizdet v krizovatce je zakazano.

    Bludevil

    Máte pravdu, v tomhle jsem si dovolil zjednodušení, protože jsem slovo neomezit použil ne přesně v dikci daného zákona. Nicméně, pokud donutím vozidlo na hlavní silnici náhle změnit rychlost jízdy, tak jsem ho zcela dle definice v zákoně omezil ne? Protože kdybych mu tam nevjel, tak by tu rychlost náhle sám od sebe neměnil. Dokonce bych řekl, že zde byl legislativní úmysl rozepsání dané definice toho, co znamená dát přednost, aby to pochopil skutečně každý. Tj. vjet před auto, které jede 90 na hlavní cca 40 m před něj a akcelerovat co nejméně to jde (\“palivo je přeci mámo drahý…\“), aby vozidlo na hlavní za a) muselo předjíždět- tj. náhle měnit směr jízdy, nebo za b) muselo brzdit, tj. náhle měnit rychlost, prostě není dání přednosti. Je nedání přednosti, které jen díky reakci řidiči na hlavní nemělo za následek nehodu.

    Bludevil

    Máte pravdu, v tomhle jsem si dovolil zjednodušení, protože jsem slovo neomezit použil ne přesně v dikci daného zákona. Nicméně, pokud donutím vozidlo na hlavní silnici náhle změnit rychlost jízdy, tak jsem ho zcela dle definice v zákoně omezil ne? Protože kdybych mu tam nevjel, tak by tu rychlost náhle sám od sebe neměnil. Dokonce bych řekl, že zde byl legislativní úmysl rozepsání dané definice toho, co znamená dát přednost, aby to pochopil skutečně každý. Tj. vjet před auto, které jede 90 na hlavní cca 40 m před něj a akcelerovat co nejméně to jde (\“palivo je přeci mámo drahý…\“), aby vozidlo na hlavní za a) muselo předjíždět- tj. náhle měnit směr jízdy, nebo za b) muselo brzdit, tj. náhle měnit rychlost, prostě není dání přednosti. Je nedání přednosti, které jen díky reakci řidiči na hlavní nemělo za následek nehodu.

    iWarp

    Ano. Proto jsem taky psal, že v první větě máte pravdu. V zásadě pokud musí někdo na můj jízdní úkon jakkoliv reagovat, tak jsem ho omezil. Ale co se týče dání přednosti, tam je přijatelné, pokud kvůli mě bude muset třeba sundat nohu z plynu.

    PepaSFI

    čili jak už jsem napsal výše, ještě s jedním kolegou, vina bude záviset na vlivu a kontu účastníků. Ale jako řidič vycházím z toho že když budu někam odbočovat tak tam taky koukám. Že se někdo neohlídne vlevo, to se stává. je to sice blbý ale stává se to. Ale směrem kterým jedu se většinou jaksi dívám normálně, takže předpokládám že pokud A vjel do křižovatky tak tam nejspíš nic nejelo, že C začal předjíždět až potom.

    ppppp

    Z Bagru 90 nevytlačíš, kdyby ses posral.

    ppppp

    To vůbec nemusí být křižovatka.

    jindřich

    Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, § 17 Předjíždění, odst. (5) Řidič nesmí předjíždět:

    f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
    1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
    2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
    3. * na hlavní pozemní komunikaci,*
    4. na křižovatce s řízeným provozem.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist