dopravni-situace-c-3-zadani.jpg

Dopravní situace č. 3 – zadání

poradna

Jako další příklad dopravní situace, na kterou se mne ptal jeden čtenář, je následující:

Diskuze

24 komentářů

    bob

    Vzhledem k tomu, že pruh pro řidiče B je připojovací (má na začátku plnou čáru, která jej odděluje od průběžného pruhu), bude řidič B dávat přednost řidiči A, který už je na hlavní…

    Medcin

    I když je to zobrazeno jako jedna křižovatka, ve skutečnosti to jsou křižovatky dvě.
    V té první auto odbočí vlevo jako první, protože žádné druhé auto, kterému by měl dát přednost v křižovatce není. V druhé křižovatce – připojovacím pruhu – dá druhé vozidlo přednost vozidlu jedoucí po hlavní.

    XXX

    Podle mě se vlastně už nejedná o řešení v křižovatce, ale o jízdu v pruzích.

    ppppp

    Každopádně bych jako řidič A nejdříve počkal, až B odbočí doprava. Co, kdyby měl \“zapomenutý\“ blinkr a pokračoval rovně? Pak bych byl viníkem střetu já. V místě souběhu pruhů už budu mít přednost vždy (pokud se zrovna nebude zipovat). Taktéž může být nasněženo a nemusí být značení vidět.

    ppppp

    Každopádně bych jako řidič A nejdříve počkal, až B odbočí doprava. Co, kdyby měl \“zapomenutý\“ blinkr a pokračoval rovně? Pak bych byl viníkem střetu já. V místě souběhu pruhů už budu mít přednost vždy (pokud se zrovna nebude zipovat). Taktéž může být nasněženo a nemusí být značení vidět.

    ppppp

    Tak jsem se ještě jednou podíval na obrázek a musím korigovat vlastní příspěvek. Řidič B totiž jede už ke křižovatce v pruhu, který je vyhražen pro odbočení. Pak tedy jako A čekat na nic nemusím, protože je jasné, že bude odbočovat.

    Martin

    Ahoj, znám jednu křižovatku, která je situována dost podobně, akorát tam není ten připojovací pruh.

    http://mapy.cz/#x=12.340156&y=50.133127&z=18&d=muni_1229_1&t=s&q=franti%25C5%25A1kovy%2520l%25C3%25A1zn%25C4%259B&qp=10.878675_48.366791_20.000714_51.087478_6&l=15

    Představte si, že jedete ze zdola a chcete odbočit vlevo. Jak to udělat? Protože tím, že jste výš, jste už vlastně na hlavní, takže nedáváte přednost protijedoucím, přestože mají teoreticky přednost zprava. Všichni to jezdí tak, že ze zdola se odbočuje vždy první, ti naproti jedou posléze. Jenom pro doplnění hlavní vede horizontálně, ale to jste už asi poznali.

    Fractal

    Tahle situace se uz netyka prujezdu krizovatkou. V okamziku stretu je totiz zcela lhostejne odkud kdo prijel (resp. jestli ridic A jel zespodu nebo zprava po hlavni. Dulezite je, ze v okamziku, kdy se zacne \“resit\“ situace je ridic A v prubeznem pruhu a ridic B v pripojovacim. Ridic B tedy dava prednost ridici A.

    Fractal

    Tahle situace se uz netyka prujezdu krizovatkou. V okamziku stretu je totiz zcela lhostejne odkud kdo prijel (resp. jestli ridic A jel zespodu nebo zprava po hlavni. Dulezite je, ze v okamziku, kdy se zacne \“resit\“ situace je ridic A v prubeznem pruhu a ridic B v pripojovacim. Ridic B tedy dava prednost ridici A.

    lyon

    Stejna situace v Brne, krizovatka Cejl/Koliste, jen na misto znacek semafory.

    http://www.mapy.cz/#x=16.615951&y=49.195889&z=19

    Tomáš Beran

    Jak bylo mnohými z vás správně řečeno, jsou to ve skutečnosti dvě situace na sebe navazující a o řešení už nerozhodují pravidla o jízdě křižovatkou, ale pravidla o povinnosti neohrozit při připojování se do průběžného pruhu. Řidič vozidla B tedy musí \“dát přednost\“ řidiči A, přesněji řečeno jej neohrozit při připojování na hlavní silnici. Faktem ale zůstává, že \“návaznost\“ těchto dvou podsituací může být někde velmi těsná, až nezřetelná, takže je nutné to pak vyhodnocovat v konkrétní situaci.

    Tomáš Beran

    No, tohle je podobné, ale už docela hraniční. Ten \“připojovací\“ pruh tady skoro není zřetelný. Tohle už je opravdu dost na hraně.

    Karel

    Zajímalo by mne, jestli je odpověď stejná i pro totožnou křižovatku, kde jsou navíc semafory a obě auta mají současně zelenou. Pro B je tam samostatný odbočovací semafor. Viz např.: http://www.mapy.cz/#x=16.569482&y=49.193896&z=19.

    veryangryman

    Měl bych dotaz na p. Berana – co když situace není takto jednoznačná a ta přerušovaná čára v dané křižovatce chybí? Celá situace je stejná, nábrž připojovací pruh není připojovací pruh, neboť není oddělen čarou? Přesně taková situace je např. v Praze na křižovatce ulic Ruská a Nad Primaskou.

    veryangryman

    ještě podotýkám, že ta ulice, NA kterou se odbočuje je vedlejší…

    Milan Zadrobílek

    Osobně se domnívám, že se bude postupovat vždy podle místních podmínek, aby se poznalo, zdali jde o jednu křižovatku, nebo o již o přejíždění z pruhu do pruhu. Nesouhlasím s tím, že je tam vudět plná čára. Ta klidně může být zachmelená či jinak nečitelná. Osobně to řeším tak, že si raději pohlídám toho druhého a raději ho pustím, avšak řídil bych se jedině § 21 o odbočování. Ostatním kolegům v okolí maluji stejnou křižovatku jen měním velikost toho trojúhelníku….
    Domnívám se, že A musí dáte přednost vozidlu B.

    ppppp

    Dobrý příklad křižovatky sem dal Krokatikalus. (Pro něco takového jsem psal svůj 1. příspěvek). Tam už by měl řidič B odbočující doleva počkat, až A odbočující doprava skutečně začne odbočovat. Protože má B ještě delší dráhu než A, musel by A být velký brzdič, aby kdekoli nenajel do společného pruhu dříve.
    Ještě bych přidal jednu věc. Řidč odbočující doprava by samozřejmě měl odbočovat s pravým blinkrem a do průběžného pruhu zajíždět s levým. To taky se zkracováním připojovacího prostoru nebude jednoznačné.
    Nakonec není vždy jasné zda tam je či není připojovací pruh. Z připojovacího pruhu můžete vyjet dříve, ale jinak byste měli jet při pravém okraji vozovky.
    Jestli se někde pletu, rád nechám uvést věci na pravou míru.

    Kazi

    Zajímalo by mě, jak je to se značením takového pruhu navíc, stačí vodorovné čáry (co když právě nejsou vidět?) nebo musí být i svislá značka s rozvržením pruhů?

    XXX

    Ano máte pravdu je to mnohdy na hraně. V té souvisloti mě napadá taky jedna situace, kterou si mnozí řidiči vysvětlují špatně. Je to na ulici Tupolevova směrem k Čakovickému Globusu, před kulatákem se to mnohdy ucpe a auta stojí ve dvou řadách vedle sebe, ale pruh je jen jeden i když dost široká sinice, zprava se začne před kruháčem zužovat. Kdo má při nájezdu na kruháč v místě zůžení přednost????
    http://www.mapy.cz/#x=14.505947&y=50.148598&z=19&l=15

    jirkaho

    A zde se podivejte co vymysleli v Brne. Puvodne ten trojuhelnik byl do krizovatky(otocen). Kdyz jsem tam odbocoval z toho smeru, tak jsem ho ani nepostrehl – blbej uhel, provoz, semafor..

    https://maps.google.cz/maps?q=brno&hl=cs&ll=49.196154,16.615719&spn=0.001171,0.003833&sll=49.803763,15.474913&sspn=4.502815,15.699463&brcurrent=5,0,0&hnear=Brno&t=m&z=19&layer=c&cbll=49.196154,16.615719&panoid=QiLDQ8Rt-L7eqGgiF6cbOw&cbp=12,118.25,,2,-1.51

    jirkaho

    to jsem daval dole, nevsim jsem si toho. Tam je to slozitejsi, protoze tam byl trojuhelnik, ten je ted otocen pri odboceni na Cejl a z protismeru je tam oznaceni hlavni.

    ridic

    § 12, odst. 5) Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.

    Ondrej Kozina

    Dobry den pane Berane, zajimalo by me vase posouzeni teto krizovatky http://mapy.cz/#x=16.569646&y=49.193815&z=19 kdy ridic prijizdi z \“jihu\“ a odbocuje doprava, sviti mu zelena sipka(plna, nikoliv doplnkova) doprava a zaroven maji protijedouci vozidla ze severu \“plnou\“ zelenou a odbocuji doleva. Situaci zde komplikuje pruh pro cyklisty. Nicmene se domnivam, ze semaforovou sipkou je jasne definovano, ze se jedna o jednu krizovatku a nikoliv o 2 po sobe jdouci dopravni situace. Dekuji

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist