Dopravní situace č. 13 – znáte její řešení?
poradna
Podívejme se na situaci typickou pro jakékoli město, kde se na semaforu setká cyklista s motoristou. Kdo bude mít přednost?
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
Nové Lamborghini Huracán SVJ je posledním ryze spalovacím supersportem značky. Nástupce bude hybrid
poradna
Podívejme se na situaci typickou pro jakékoli město, kde se na semaforu setká cyklista s motoristou. Kdo bude mít přednost?
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Předpokládám, že se jedná o jeden jízdní pruh a vyrozuměl jsem, že pro oba svítí jedna signalizace. Pak ovšem nechápu, proč automobil dojížděl na úroveň cyklisty, natož, aby začal svévolně odbočovat. Vždyť to je vlastně úmyslné způsobení nehody jasným nerespektováním dalšího účastníka sil. provozu.
Myslím si, že když tam byl první cyklista tak má přednost on a auto si mělo stoupnout za něj. Kdyby tam stálo první auto tak má přednost auto. Cyklista je brán jako dopravní prostředek, takže má stejný práva a povinnosti jako řidič auta nebo čehokoliv jiného.
(1) Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.
Z logiky věci tedy plyne, že řidič auta podléhá zákonné povinnosti, protože odbočuje. Pokud tedy cyklistu předjede v křižovatce – pak ho nesmí ohrozit. Omezit ho však může.
Hm… a jak se pak bude řešit a zkoumat, kdo vlastně přijel jako první? To snad nemyslíte vážně?
Jak se bude řešit, kdo přijel jako první?
Neměl dojíždět i proto, že chce odbočovat a musí předpokládat, že cyklista může jet rovně. Může se dojíždět (i když se mi to moc nelíbí), ale podle mne by měl i cyklista zůstat za vozidlem, které bude svítit pravým blinkrem. Pokud přijeli v opačném pořadí, nejsem si jistý, co bude předpisovější a plynulosti provozu ku prospěchu.
Pokud tedy přijel první cyklista tak by se dle mého názoru opravdu neměl řidič automobilu cpát vedle ale měl by zastavit za ním. V podstatě by tím řidič auta cyklistu předjížděl, což by asi mohl i v křižovatce protože kolo je jednostopé vozidlo (pokud by tam nebyl přechod), ale zároveň by ho tímto manévrem bezpochyby i minimálně omezil, spíš ale rovnou ohrozil, takže se o předjíždění nedá mluvit.
Cyklista ma prednost a mel by ji, i kdyby prijel jako druhej.
Omezeni cyklisty se bohuzel vetsinou rovna ohrozeni, zvlast pri rozjezdu na krizovatce.
Tahle situace je reálná i legálně možná – např. v Praze je x cyklostezek, které vznikly jenom jako domalování pruhu pro cyklisty při krajnici, není na nich žádné extra světelné značení pro cyklisty. Předpokládám, že autor obrázku ten pruh nenamaloval pro zjednodušení.
Podle mě musí odbočující vozidlo dát přednost rovně jedoucímu cyklistovi, který jede napravo od něj v cyklistickém pruhu.
To si v praxi dost dobře nedovedu představit, nedělám si iluze o tom jak má každý přilepené oči na zrcátkách když se rozjíždí do křižovatky takže kdyby opravdu každý cyklista slepě vyrazil za autem, které odbočuje vpravo tak nevím kam bychom dospěli. Nemluvě o situaci, kde by figuroval kamion, i kdyby řidič kamionu viděl cyklistu tak těžko odhadnout jestli cyklista jede za návěsem nebo už se pomalu cpe vedle.
tak kdo není slepý a blbý, tak snad pozná, že před ním někdo stojí, ne? co je to za otázku? prostě ten kdo přijede dřív, je první, a vozidla by měla stát za sebou v tom pořadí, v jakém přijela. pokud se sjíždějí, vždycky by měl ten, kdo přijede druhý, dát přednost
Cyklista ma ovsem pravo podjizdet kolonu, takze se za auto stavet nemusi.
Když dojede cyklista nákladní auto a postaví se vedle něj, tak ho řidič nemá šanci vůbec vidět. Takováhle přednost je zjevná blbost, podobná, jako kdyby se doprava odbočovalo z prostředního pruhu a auta v pravém měla před tím prostředním přednost. Tím netvrdím, že to tak de iure u nás není, vzhledem k současnému těžkému protěžování šlapálistů…
Dle mého názoru řidič motorového vozidla nesmí ohrozit cyklistu při odbočování, tudíž by v případě srážky byl viníkem řidič auta. V reálu to samozřejmě znamená dívat se do pravého zpětného při odbočování.
Souhlasím.
Ovšem velmi často se stává že:
– cyklista podjede zprava auta čekající na červené a neřadí se „do fronty“
– semafor bývá dost daleko před křižovatkou na to, aby auto (pokud jezdí tak, jak se na semaforu má – tzn. svižně) bylo u bodu odbočení dřív, než zmíněný cyklista. A dle mého laického názoru, pokud mám cyklistu (auto, kamion, tank…) za sebou (ne vedle sebe, ale za sebou), můžu v klidu doprava odbočit. Pokud mě v tu chvíli zmíněný cyklista začne předjíždět zprava, porušuje pravidla on. Samozřejmě předpokládám, že odbočující vozidlo, resp. řidič, začal včas signalizovat změnu směru jízdy. Nebo se pletu?
můžeme polemizovat diskutovat, ale dle zadání j otázky je vinen řidič auta
A proto je tam to slovicko ohrozit. Muzes pred nim zatocit a pritom ho omezit, ale nesmis ho ohrozit. Coz znamena, ze to pred nej nemuzes svihnout, kdyz ho mas metr za zadkem.