Dodavatelé VW, Porsche, Mercedes a BMW nestíhají

Produkci německých automobilek brzdí nečekané problémy malých doavatelů. Ti nestačí tempu, kterým roste zájem zákazníků.

Volkswagen musel včera na den zastavit výrobu ve své továrně ve Wolfsburgu, když dělníkům jednoduše došly motory a další díly. Automobilka využila pauzy k instalaci nového vybavení. Stejné problémy hlásí BMW, MercedesPorsche. Na vině jsou dodavatelé, kteří po krizi a propouštění nestíhají držet krok s rostoucí poptávkou.

Externí dodavatelé, jejichž díly dnes tvoří asi 75 procent ceny každého německého auta (před patnácti lety to bylo 65 %), jsou sami závislí na dalších firmách. Hospodářská krize složitou sítí otřásla a zlikvidovala část kapacit. „Problém je, že někteří naši partneři museli omezit výrobu,“ vysvětlil šéf evropské asociace dodavatelů autoprůmyslu Clepa. „Nedostává se nám především elektronika. Je to skutečný problém a je den ode dne větší.“Nečekaný růst poptávky táhnou především dva největší světové trhy: ČínaUSA. Ani jedna ze zemí nejeví sebemenší známky vadnutí. Volkswagen letos plánuje překonat svůj loňský rekord (7,14 milionu kusů) v počtu vyrobených aut o pět procent. BMW i Daimler investují do navyšování výroby, prognózy Mercedesu vidí příští rok rovněž jako rekordní, značka prý prodá víc než 1,29 milionu aut, pro která našla majitele v roce 2007.Potíže dodavatelů netkví jen v dočasně snížené kapacitě, byť krátkodobě jde o určující faktor. Je o to důležitější, že banky se po hluboké krizi stále ještě zdráhají půjčovat peníze. Systémovým problémem příštích několika let bude jiná skutečnost: automobilky koketují s elektrickým pohonem a investují velké sumy do vývoje baterií. Klasický spalovací motor může kdykoli velmi rychle zastarat. Do velkých investic se tak nehrnou ani sami dodavatelé.

Nedostatek kapacit pomáhají překonat samy automobilky, když se svými dodavateli spolupracují stále těsněji. Velké firmy mezitím rychle nahrazují krizové strategie plány na expanzi. Bosch zažil vloni nejlepší rok ve své 125 let dlouhé historii a bude nabírat 16 500 zaměstnanců. Výrobce kuličkových ložisek Schaffler Group shání pět tisíc nových dělníků. Pirelli rovněž pracuje na plný výkon a bude zvýšovat kapacity. Poptávka po italských pneumatikách už přesáhla úroveň před krizí.

autoweb.cz

1.2.2011 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist