Dlouhodobý test Peugeot 208 1.2 PureTech 110 k EAT6 (2016): Na dálnici ne?

Kompaktní karoserie, kompaktní motor, automatická převodovka, benzín v nádrži, to vše určuje autu spíše městské zmaření. A proto s ním vyrazíme, ehm, na dálnici!

Někde v úvodu našeho dlouhodobého testování, tedy v úvodních reportech, zaznělo, že svou podstatou bude Peugeot 208 tak, jak ho máme k dispozici, ideálním autem do města, protože malý benzínový motor s automatickou převodovkou k tomu podbízí více než k nějakým dlouhým dálničním přesunům. Paradoxně k tomu jsme ale museli nedávno absolvovat stovky kilometrů právě v tomto duchu a jako dopravní prostředek jsme zvolili náš Peugeot. Abychom prokázali či vyvrátili správnost našeho předpokladu s ryze městským charakterem vozu.Rovnou lze prohlásit, že jsme se mýlili…

Ne že by Peugeot 208 s automatickou převodovkou a tříválcovým motorem byl prototypem dálničního korábu, to není ,ale ani na dálnici se neztratí a chová se tam, k našem velkému překvapení, zcela kompetentně. Nejprve k technickým datům, které popisují základní schopnosti vozu.

Pod kapotou pracuje benzínový přeplňovaný tříválec s objemem 1,2 litru, výkon je 110 koní v 5500 otáčkách a točivý moment je vyjádřen hodnotou 205 Nm v 1500 otáčkách. Maximální rychlost auta je 188 km/h a na stovku se Peugeot rozjede bratru za deset sekund a nějaké drobné.

Přejdu-li ke konkrétní cestě, tak jsem jeli v obsazení třech dospělých a jednoho dítěte, s plným kufrem, a dynamika nebyla nijak zásadně postižena takovým „nákladem.“ Pokud se zatížení nějak projevovalo, tak možná na zvýšené spotřebě, která byla v průměru 7,5 l/100 km a to ještě navíc při stylu jízdy, který bych označil jako „velmi dynamický.“ Což prosím chápejte tak, že jsme jezdili v rámci pravidel silničního provozu a selského rozumu, ovšem bez obav z dynamického předjíždění, prostě žádné zbytečné courání.

Spotřeba tak, jak jsem ji oznámil, mi přijde jako velmi dobrá, víme, že lze s Peugeotem jezdit mnohem úsporněji, ale tady jsme se pohybovali skutečně velmi blízko limitu nosnosti a zároveň využívali maximální dynamický potenciál.

Spojení kompaktního motoru a automatické převodovky má své dané hranice a čekat, že při prošlápnutí plynového pedálu vystřelí Peugeot 208 dopředu jako hladový gepard by bylo nepatřičné, ovšem – a myslím, že už jsem to v minulosti zmiňoval – převodovka je příkladně naladěná a funguje přesně tak, jak má. Takže při kickdownu velmi rychle podřadí na správný kvalt, a motor zabere tak, jak má (resp. vzhledem k objemu a turbu může).

Dynamické zrychlení ve vysokých dálničních rychlostech samozřejmě nelze srovnávat třeba s Audi A6 3,0 TDI (neporovnávám jablka a hrušky, ale reaguji na skutečný zážitek z dálniční jízdy, kdy jsem právě s tímto vozem dokázal držet tempo – v rámci povozu nešlo jet rychleji než 120 km/h a do chvíle, než se dálnice otevřela a „Němec“ mi zmizel kdesi v tempu blížícímu se dvoustovce opravdu náš Peugeot neztrácel dech a patřil mezi ty agilnější na silnici.

Peugeot 208 (od 2012)

Ojetá auta | vydáno 1. 8. 2016

Tříválcová koncepce motoru samozřejmě nabízí zvukovou kulisu odpovídající objemu a charakteru, jadrný zvuk nepřeslechnete, hlavně pokud auto rozdivočíte k vyššímu tempu, ale překvapivě to nepůsobí až tak rušivě, zvolníte-li, samozřejmě se sníží i podíl hluku, který do auta proniká.

O vybavení auta budeme podrobněji mluvit jindy, teď bych jen chtěl zmínit, že s navigací, která funguje jak má (jen vyžaduje asi 3x potvrdit, že opravdu chcete z Prahy do Českých Budějovic, ano, chcete navigovat, ano, souhlasíte), to samé platí o klimatizaci. Anebo o detailu, jakým jsou gumové koberečky na podlaze. Snadno je vyjmete, pokud posádka vstoupí na palubu s blátem na botách, tohle je opravdu prvek, který jako nadšený turista ocením, nemusím stále luxovat. A kvituji s povděkem také slušný zavazadelník. V základní konfiguraci má kapacitu 285 litrů, což už samo o sobě stačí pro většinu jízd, které s takovým autem hodláte absolvovat, 1152 litrů objemu pak 208 nabídne se sklopeným zadními sedadly a to už je dostatečně praktické.

Abych dálniční zkušenost uzavřel, tak prohlásím na adresu Peugeotu 208, že malý motor spojený s automatickou převodovkou není překážkou pro dálniční jízdu, nebo důvodem, pro který by si jeden cestu po víceproudové komunikaci rozmyslel. Že spotřeba odpovídá stylu jízdy a zatížení auta a lze s ní pracovat. A že dynamika auta na dálnici není nedostatečná, v rámci legálních rychlostí určitě ne a pokud je třeba plánovat manévry, tak jen při vyšších rychlostech při předjíždění mimo dálnici, s potencionálním autem v protisměru.

9.9.2016 5:46| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist