Dlouhodobý test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 All Mode 4×4-i (2016): Do terénu? Ano!

SUV s pohonem všech kol, to podbízí k tomu, aby jeden vyrazil do terénu. A tím terénem myslíme opravdu drsnou offroadovou zkušenost.

V minulém povídání o našem dlouhodobě testovaném Nissanu jsme řešili, jak moc zavazadel a lidí se do něj vejde a přišli jsme na to, že v klasickém formátu rodiny odvezete asi všechno, co vás napadne, snad kromě rozložené palandy. Nicméně Nissan je pro nás, minimálně u určitých modelových řad, synonymem značky, která se nebojí vyrazit do terénu, a tak je tady naše zbrusu nová zkušenost.

Vyrazili jsme na výpravu za dobrodružstvím, „neautomobilovým“ dobrodružstvím, aby bylo jasno a X-Trail měl být vhodným dopravním prostředkem, protože bylo už dopředu jasné, že pojedeme polní cestou, lesem, a zjevně se nám do cesty postaví potok s brodem „asi dvacet centimetrů hlubokým.“

Ve snaze o teoretickou přípravu jsme mrkli do brožury a zjistili jsme, že Nissan X-Trail má přední nájezdový úhel 18,1 stupně, zadní nájezdový úhel 26,5 stupně, rozvor 2705 mm a světlou výšku 210 mm, což jsou pro jízdu terénem příznivé zprávy, nicméně o brodivosti jsme nenašli nic. Takže nezbylo nic jiného než vyjet s tím, že až na místě dojde na pomyslné lámání chleba. Když se přeneseme přes jízdu na silnici, která probíhala zcela v pořádku, tak musíme prohlásit, že na rozmoklé polní cestě si X-Trail vedl dobře, mírně klouzal při svižné jízdě v zatáčkách, ale za to mohly pneumatiky.

Klasické silniční gumy, a o nich bude ještě řeč. Být auto na nějakém hrubším vzorku, jelo by jak nůž máslem, nicméně klasické „civilní“ obutí se jevilo, logicky, podle očekávání, jako mírný hendikep pro jízdu v terénu. Lesní cesta, kde bláto z polňačky bylo vystřídáno spíše pískem prorostlým kořeny stromů? Také v pořádku, i přejezdy přes ostrůvky s mokrou travou. A opět, pokud někde bylo třeba uvážlivějšího stylu jízdy, protože bylo zřejmé, že si auto klouzne, na vině byly pneumatiky.

Brod „asi dvacet centimetrů hluboký,“ jak zněla informace od správce areálu, kam jsme mířili, se ukázal jako klasický potok, vcelku hluboký, se silným proudem. Takový potok, že bude zásobovat za pár měsíců rybník, který na místě vznikne. Potlačil jsem racionální část mozku a rozhodl se projet… a naštěstí včas si manévr rozmyslel, protože brod nebyl brodem, ale prostě potokem, spletl jsme se, brod byl o deset metrů vedle schovaný za křovím. Nicméně ale ani po přejetí na správné místo jsem nebyl o mnoho klidnější, protože dno sice asi nebylo tak hluboké jako při prvním pokusu, ale i tak… Nerad bych X-Traila utopil nebo ho „jen“ nechal „cucnout.“

Takže gumovky na nohy, klacek do ruky a zkoušíme prozkoumat, jak je na tom brod ve skutečnosti. Jedná se opravdu o brod, což je dobrá zpráva, je to dlážděný pás, s pevným podložím. Bohužel ale zanesený mazlavým bahnem a jílem, podle „pohmatu“ až s deset centimetrů vysokou vrstvou. A co je horší, v gumovkách se dostanu tak do tří čtvrtin vzdálenosti, rozhodně ne až do středu potoka, takže hloubka je vyšší, než se původně zdálo. Půl metru? Odhadem asi tak, a myslím si, že půlmetrovou brodivost X-Trail v popisu práce nemá.

Což mi nebrání v tom, abych sedl do auta, na voliči jízdního režimu přepnul na zamknutou čtyřkolku,  a do vody vjel. Maximálně opatrně, tak, jak se vodou jezdí, žádný velký náraz, aby vlna nešla přes kapotu a opravdu se voda nedostala do útrob auta. I tak je tlak vody poměrně vysoký, jak se ukazuje po výjezdu ven z vody, odnesla to registrační značka, respektive podznačník, který se utrhl a i se značkou zmizel pod hladinou. Takže znovu do gumovek, hrábě do ruky a hledáme a hledáme. Marně. Na druhou stranu pan správce, který mluvil o brodu, pak sám do potoka vlezl, značku našel, přivezl nový podznačník, SPZku přišrouboval. Takže velký dík a pokud někdy přijdete do kontaktu se společností Anexia z Rakovníka, my můžeme potvrdit, že jde o chlapy na svém místě.

Výjezd z potoka nahoru opět poukázal na jednu souvislost, a potřetí, na pneumatiky, které jsou v terénu prostě tím nejslabším článkem na autě. Na druhou stranu, seriozně chci říct, že takovým terénem, jakým jsme jezdili, asi nikdo nikdy X-Trailem jezdit nebude a cokoli méně náročného vůz zvládne bez potíží, a to na obutím vhodným pro silniční provoz. Právě v něm odjede X-Trail asi většinu svého nájezdu, tak proč si kazit jízdní komfort nějakými tvrdými špalky?!

Ještě bych zmínil motor. Šestnáctistovka není asi do terénu ním pravým ořechovým ale opět, jak s těmi pneumatikami – je relevantní řešit, že by velký atmosférický motor byl lepším společníkem pro šplhání po srázech, když jsme do terénu vjeli jen v rámci pokusu, a naopak se nám líbí, že kompaktní turbodiesel má na silnici síly tak akorát a spotřebu velmi, velmi příjemnou? Takovou, že dlouhodobě jezdíme za 6,2 l/100 km a naše offroadové hrátky jí zvedly dočasně na 6,4 l/100 km? Ne. X-Trail není offroad, není primárně určen do terénu, ale neztratí se v něm.

Závěrem bych chtěl ještě jednou říct, že pokud v terénu (a tím myslím opravdový terén typu potok, bahno, kopec, atd.) X-Trail trochu ztrácel dech, bylo to silničním obutím. Nicméně všechny stezky, na které jsme i takto obutí vyrazili, projel náš Nissan s přehledem. Smysl měnit pneumatiky za terénní podle mého názoru nemá, bylo by škoda přijít o slušný jízdní komfort za cenu specifické výbavu, kterou reálně nepotřebujete.

Nás X-Trail přesvědčil při jízdě v terénu o tom, že i když dojede někam, kam jste třeba ve výsledku ani jet nechtěli, třeba zabloudíte, tak ani nečekané přírodní překážky nebudou pro vůz definitivním koncem. Naopak, s uvážlivou jízdou, rekognoskací terénu si jízdu v terénu užijete. A zcela neobjektivně a „mimo zápis,“ klobouk dolů za tu jízdu potokem, podruhé už bychom tam nejeli, s vědomím jak hluboké místo to je, a X-Trail nás nenechal na holičkách. Opravdu nás moc mile překvapil, nicméně příště asi necháme terén terénem a zaměříme se na něco méně dramatické, třeba na dálkové cesty a dálniční spotřebu.

10.10.2016 3:16

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist