Dlouhodobý test Mercedes-Benz C 220d Kombi 4MATIC (2017): V záběhu

Moderní pohonné jednotky obvykle nepotřebují na začátku svého životního cyklu tak jemné zacházení, jak tomu bylo dřív, my přesto na odpovědné zajíždění dbáme.

Odkryjeme-li něco málo ze zákulisí redakčního testování, tak a na výjimky testovací auta, která máme k dispozici, jsou více či méně zajet tak, aby redaktor mohl sednout a rovnou jezdit a testovat bez toho, že by musel řešit přílišnou ohleduplnost k nezajetým komponentům nového stroje.

Což ale není případ naše Mercedesu třídy C, který máme na dlouhodobý test, automobil, který převezmete na testování s dvoucifernou hodnotou nájezdu, optikou životnosti auta blížící se nule, nutně vyžaduje správné zajetí. Už bylo řečeno, co ukrývá náš nový partner s ohledem na výbavu, teď co je pod kapotou. O pohon vozu se stará naftový čtyřválec s objemem 2143 cm3.

Kombinace textilie a umělé kůže není možná tak opulentní jako pravá kůře v nějakém šmrncovním odstínu a Designo prošíváním, výhodu má v tom, že v zimě nestudí a při slunečném počasí se záda nepotí a nelepí.

Výkon agregátu je 170 koní v 3000–4200 otáčkách, točivý moment je pak 400 Nm v 1400–2800 otáčkách za minutu.Síla jde přes devítistupňovou automatickou převodovku na všechna čtyři hnaná kola, naše auto disponuje pohonem všech kol 4MATIC. A jsme u první důvodu, proč nemůžeme hned od první chvíle využívat masivního krouťáku podpořeného přilnavostí čtyřkolky, jakkoli dnes moderní pohonné jednotky podle některých trendů nevyžadují již tak odpovědné zajíždění jako dřív, my na správné uvedení do provozu dbáme.

To znamená, že nenecháváme auto dlouho běžet na volnoběh a ani ho hned nezatěžujeme. Jsme si vědomi toho, že zahřívání materiálů jednotlivých částí motoru může probíhat různě a lepší je pozvolna a postupně zatěžovat motor prvních pár tisíc kilometrů, než pak nečekaně řešit zadřený motor. Pokud toto u Mercedesu nehrozí a my jsme s našimi názory sto let za opicemi, nic se nestane. V neposlední řadě, připomeneme-li náš záměr vyzkoušet tažné zařízení, si na to, než za céčko zapřáhneme vlek, ještě počkáme.

Zajet je zapotřebí i brzdy, v mechanické fázi záběhu je potřeba zajistit správné dosednutí brzdových segmentů na kotouč a toho, jak víme, dosáhneme tak, že prvních 200 km nebrzdíme ostře, ale tak, aby síla sešlápnutí brzdového pedálu nepřekročila cca 70% síly běžně používané a interval mezi jednotlivými brzděními byl dostatečný k ochlazení brzdových kotoučů.

Pokud je to možné tak se vyhýbáme sjíždění dlouhých horských svahů. Tohle už máme za sebou, aktuálně je najeto nějakých 2500 km, takže jsme prošli jak první fází, tak i tou druhou, při které jsme decelerovali opakovaným intenzivním brzděním, ale pokud možno s ochlazením brzd mezi jednotlivými brzdovými cykly.

Naše motorizace je tou slabší z nabídky objemu 2143 cm3, jak je patrné z dosavadního testování, nedostatkem síly netrpí. A začíná se ukazovat, že silnou stránkou bude velmi příznivá spotřeba bez kompromisu u dynamiky.

A zajíždění se týkalo i pneumatik, které jsme logicky také šetřili. U nových pneumatik je zapotřebí nechat srovnat gumu na ráfku tak, aby si sedla, je žádoucí osmýknout „film,“ který na nových gumách je. A v rámci bezpečnosti také počkat, jestli náhodou nejde o nějaký vadný kus, což by se projevilo defektem. V nižší rychlosti raději než ve vyšší, samozřejmě.

Tolik tedy teorie přenesená do praxe, blíží se hranice třech tisíc najetých kilometrů, takže můžeme decentně zrychlovat. Můžeme tedy řešit udávanou dynamiku auta, Mercedes-Benz C 220d Kombi 4MATIC umí zrychlit z nuly na stovku za 7,7 sekundy – to je pro srovnání o dvě desetiny déle než u verze s pohonem zadních kol, maximální rychlostí je 225 km/h.

Tak jako je nepatřičné zaobírat se v době hájení, tedy ehm, zajíždění, dynamikou, nehodí se řešit spotřebu. I když pomalu můžeme začít sledovat, kam se posune – aktuálně jsme na 7,7 l/100 km a stále klesá. Uvidíme, jestli se dostaneme na 5,1až 4,7 litru kombinované spotřeby, tak, jak je udáváno v oficiálních technických tabulkách, zatím tomu tak není, ale jsme na začátku.

28.3.2017 8:08| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist