Dlouhodobý test Kia Sorento: obývák na kolech

Velký automobil na pomezí SUV a off-roadu je jako ojetý za velice zajímavou cenu. Co nabízí po stránce jízdních vlastností?

V minulých dílech našeho dlouhodobého testu ojeté Kii Sorento jsme si vůz představili a také si řekli něco o prvním servise a nákladech na něj. Přiblížili jsme si i ceny vybraných náhradních dílů, které by mohlo být třeba časem vyměnit.

Od té doby vůz z nabídky AAA AUTO urazil další kilometry a s těmi přišly i zkušenosti z běžného provozu. Proto se nyní podíváme na jízdní vlastnosti auta a poznatky z jeho denního užívání. Jaká je jízda s tímto velkým vozem v městském provozu nebo naopak po dálnici? Výhoda Sorenta je v každém případě jeho robustnost a odolnost podvozku. Této vlastnosti si našinec brázdící české tankodromy, jimž ještě stále někteří optimisté říkají silnice, jistě hodně váží.

Různé výmoly a pod rouškou tmy schované díry tak nepředstavují riziko, jako kdyby je člověk vymetl třeba v kombíku. Podvozek Sorenta v těchto situacích zafunguje skvěle a ráz brilantně utlumí, případně se auto jen zhoupne. On je podvozek vůbec o něco houpavější, než bývá obvyklé. Odpovídá spíše takovému americkému naladění. Nakonec i na trhu v USA se Sorento prodávalo a právě s myšlenkou na tamní trh bylo vyvíjeno. Jak zde již v úvodu padlo, Kia Sorento stojí někde na pomezí SUV a off-roadu. Svou stavbou a schopnostmi v terénu se blíží spíše off-roadům. Má totiž žebřinový rám, tuhou zadní nápravu s Panhardskou tyčí a elektronicky řízenou redukční převodovku. To je výbava, která vás dokáže protáhnout i nečekaně náročnými podmínkami.

Náš výlet do terénu díky tomu dopadl naprosto skvěle a auto nikde nezaváhalo. Navíc systém pohonu všech kol platí za spolehlivý, což je u ojetiny velice ceněná vlastnost. Nutno dodat, že testovaný automobil má standardní pohon s manuálním ovládáním, zatímco za příplatek byla v nabídce automatická čtyřkolka a ani ta není na trhu ojetin výjimkou. Ovladač pohonu ve zkoušeném automobilu má tedy tři polohy, pro pohon pouze zadních kol, všech kol a všech kol s redukcí. Na rozdíl od dražšího řešení se s tímto provedením nesmí jezdit na nekluzkém povrchu v režimu pohonu všech kol. To může některým motoristům činit potíže. Nám se však problémy vyhýbaly, jen to chce najíždět do zatáček s rozumem, zejména pokud může být vozovka namrzlá (vozidlo testujeme již od prosince 2013).

Změnu pohonu mezi dvoukolkou a 4×4 lze provádět i za jízdy, pokud jedete nižší rychlostí než 80 kilometrů za hodinu. Chcete-li však zařadit redukci, je nutné zastavit, sešlápnout spojkový pedál a vyčkat dokud se nerozsvítí kontrolka na palubní desce. Při samotné jízdě musí řidič počítat také s dlouhým převodem řízení i velkými náklony karoserie. Přesto je vozidlo stále dobře čitelné a to jak na silnici, tak mimo ni. Řada motoristů se ale mimo asfalt ani nedostane, takže co mohou očekávat v silničním provozu? Turbodiesel 2.5 CRDi o výkonu 103 kW disponuje maximálním točivým momentem 314 Nm při 2000 otáčkách za minutu a s vozem nemá nejmenší potíže. Jde ochotně za plynem a třeba ve srovnání se stejně starými turbodiesely koncernu Volkswagen je až nečekaně kultivovaný.

Více si o motoru, ale také spotřebě řekneme příště. Teď se pojďme ještě krátce vrátit k chování automobilu za jízdy. Zde totiž hraje důležitou úlohu nejen vyšší stavba karoserie a měkce naladěný podvozek, ale i hmotnost automobilu. Sorento má do drobečka opravdu daleko, spíše připomíná obývák na kolech. Technicky nejvyšší přípustná hmotnost vozu je 2605 kilogramů, prázdný vůz má lehce přes 2000 kg. Pokud tedy budete brzdit, hmotnost vozidla určitě pocítíte, zejména pokud půjde o intenzivnější brzdění za jízdy z kopce. S tím je třeba počítat.

Při jízdě ve městě, respektive při parkování to chce pevné nervy. Jednak rozměry vozu opravdu vyžadují parkovací místo důkladně vybírat a kromě toho parkovací asistent nějakou přesností zrovna neoplývá. S couváním je tedy dobré přestat o něco dříve, než akustický signál dá znamení o minimální vzdálenosti od překážky. Trochu cviku to spraví. Velkou výhodou Kii Sorento je schopnost tahat těžké přívěsy, tedy pokud je k tomu vůz vybaven. Testovaný automobil nemá tažné zařízení, proto představuje na trhu ojetin poměrně cenný artikl. U automobilů s tažným zařízením se totiž předpokládá větší opotřebení.

Kdyby byl vůz k tažení přívěsů vybaven, zvládnul by brzděný přívěs o nemalé hmotnosti 2795 kilogramů. Příště se podíváme podrobněji na motor a spotřebu dlouhodobě testované Kii Sorento z nabídky AAA AUTO. To je téma, které bude jistě nejednoho zájemce o tento automobil hodně zajímat.

28.5.2014 12:31| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist