Dlouhodobý test – brzdové destičky Ferodo: V servisu

Zkoušet dlouhodobě brzdové destičky může pro někoho zavánět nudou, opak je ale pravdou, protože jde jednak o velmi zajímavou záležitost co do technických detailů, tak ale také zásadní věc pokud jde o bezpečnost.

O našem plánu dlouhodobě testovat brzdové destičky už víte z minulého, úvodního článku, a jste také seznámení s tím, že jsme se rozhodli pro brzdové destičky Ferodo Eco Friction, hlavně ze zvědavosti, jak budou destičky fungovat oproti jiným, vzhledem k tomu, že jde o novinku s potlačeným využitím mědi ve směsi. Teď jsme v servisu, chystáme se na montáž.

Nejprve na jakém autě budeme testovat… Jde o naše zaběhlé Subaru WRX STI a důvod je zřejmý, auto „máme v ruce,“ víme, jak se chovalo s brzdovými deskami jiného typu, plus máme kolem redakce řadu lidí s identickým vozem a jiným brzdovým aparátem, takže bude dobrá příležitost k porovnání. Připomínat, že má WRX STI plochý 2,5litrový boxer s výkonem 300 koní, pohon všech kol a manuální převodovku asi nemusíme, nicméně je třeba zmínit parametry z důvodu, že práva tyto se budou do stylu jízdu a následného opotřebení destiček přímo promítat.

Nicméně pokud si položíme otázku v obecné rovině, kdy měnit brzdové destičky, tak odpověď je nasnadě: „Brzdové destičky je potřebné měnit za nové v okamžiku, kdy se vrstva třecího materiálu blíží minimální tloušťce uváděné výrobcem vozidla v instrukční příručce nebo je uvedena na příbalovém letáku výrobce brzdových destiček,“ říká František Kepka, technický ředitel Federal-Mogul Motorparts Česká republika, který byl u montáže přítomen.

„Zároveň je stav brzdových destiček kontrolován v rámci servisních úkonů při pravidelných servisních prohlídkách vozidla. Brzdové destičky všech novějších vozidel jsou opatřeny indikátory opotřebení, které řidiče upozorní, že se tloušťka destiček blíží minimální hodnotě. Kilometrový „proběh“ brzdových destiček je velmi individuální v závislosti na provozu vozidla (horské oblasti, rovinaté oblasti, městský provoz) a jízdním stylu řidiče. Protože životnost brzdových destiček není součástí testů pro splnění legislativního předpisu R90 , může být životnost neznačkových destiček i velmi nízká. Obvykle se životnost značkových brzdových destiček pohybuje v rozmezí 40-60 tisíc km a představuje cca 1/3 opotřebení brzdového kotouče. Takže obvyklá praxe je 3 výměny brzdových destiček na jednu výměnu brzdového kotouče.“

Další důležitá věc – měníme pouze destičky a ne kotouče a důvod je ten, že obvykle se mění destičky cca 4x za životní cyklus jedněch brzdových kotoučů. Takže pokud na fotkách vidíte nové desky a kotouče evidentně opotřebené, je to správně a jde o záměr a ne naši ledabylost. Výměnu brzdových destiček a s tím spojené úkony provede Porsche Park, nezávislé servisní a prodejní centrum značky Porsche a pokud chcete vědět proč, tak důvody jsou jednoduché. Spojili jsme příjemné s užitečným, výměna destiček není – při dodržení správného postupu závislá na té které značce – a my jsme rovnou při čekání domluvili dlouhodobé zapůjčení Porsche 911 na test sportovních pneumatik značky Dunlop, jehož úvodní část už jste možná zaregistrovali.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Kotouče, i když vypadají hrozně, ještě nejsou sjeté pod minimální míru a ani nebyly křivé, takže jsme se majitelem dohodli, že je vyměníme až s dalšími destičkami. Stočit už by nešly, pak už by nejmenší přípustnou tloušťku nesplňovaly. Kdyby se majitel pro příští destičky rozhodl pro polozávodní, nebo závodní variantu, pak by ještě i tyto kotouče šly použít,“ vysvětluje Jiří Kotyk, vedoucí servisu Porsche Park. „Máme vyzkoušené, že závodní směsi kotouče extrémně ničí ve smyslu úbytku materiálu, ale nezkřiví. Pak už je hlavně pečlivě potřeba hlídat, aby kotouč nepraskl.“ Co je spojeno s výměnou brzdových destiček? „Výměna brzdových destiček je vždy spojena s kontrolou a ošetřením brzdového systému,“ dodává František Kepka, „tj. kontroly stavu a tloušťky brzdových kotoučů, volného pohybu třmenu a stavu hydraulické soustavy( pístu, manžet..) včetně stavu a množství brzdové kapaliny.“

My samozřejmě dbáme na rady profesionálů, takže čím jsme ve výsledku plnili? „Subaru WRX STI může být vybaveno, a často také bývá, vzhledem četnému zvyšování výkonu motoru sportovním, respektive závodním brzdovým aparátem, my jsme vzhledem k použití standardní směsi destiček neplnili systém brzdovou kapalinou DOT 5.1 s vyšším bodem varu,“ vysvětluje Jiří Kotyk z Porsche Park.

„Při instalaci destiček závodních je lepší kapalina nutností, protože o brzdovém pedálu, který se po ujetí několika kol na okruhu najednou bez varování propadl (vlivem uvařené kapaliny), mohou dlouze závodní jezdci vyprávět. V tomto případě by to bylo ale zbytečné, takže jsme použili DOT 4 variantu s nižší viskozitou, vhodnou pro stabilizační systémy.“ Ještě jednou a naposledy k montáži, která patří sice k těm méně náročným „operacím“ nebo kratším, chcete-li, s ohledem na jiné, časově náročnější servisní úkony, ale vzhledem k práci s brzdami, které jsou podle nás tím nejdůležitějším, co na autě je třeba ošetřovat, je opravdu zapotřebí se velmi pečlivě montáži věnovat a nic nepodcenit.

Takže tady máme pro jistotu postup výměny brzdových dílů a kontrolních úkonů na některých „vzorových“ vozidlech tak, jak je prezentuje Ferodo, v rámci technické podpory. Montáž trvala asi dvě hodiny – i když přiznáváme, že čistý čas b byl asi jiný, vzhledem k tomu, jak jsme „zdržovali“ s focením. A zahrnovala samozřejmě demontáž kol, starých brzdových destiček, čistění jednotlivých komponent brzdového systému, výměnu brzdové kapaliny a nasazení nových brzdových destiček. Příště si řekneme, jak zajíždět nové brzdové destičky a popíšeme první dojmy za volant vozu, který je nově vybaven destičkami Ferodo Eco Friction, destiček bez přísady mědi.

30.6.2016 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist