Dlouhodobý test – brzdové destičky Ferodo: Resumé závěrem sezóny

Naše testování brzdových destiček značky Ferodo se sníženým obsahem mědi můžeme pomalu a jistě uzavřít. S jakým verdiktem?

Brzdové destičky Ferodo Eco Friction jsme testovali na Subaru WRX STI a základní snahou bylo zjistit, jestli nová technologie, díky které došlo k zásadnímu snížení obsahu mědi v destičkách, se projevila znatelným způsobem na funkci a jízdních, respektive brzdných vlastnostech. Už na začátku testu jsme avizovali, že nechceme suplovat práci certifikovaných výzkumných pracovišť vybavených přesnou laboratorní měřící technikou, jde nám o subjektivní dojmy, tedy to, co zažívá a vnímá řidič přímo za volantem. A nutno říct, že jiné složení směsi nešlo nijak odhalit.

Problém změny směsi, obecně, nejenom v brzdových destičkách, je ten, že pokud vyjmete jednu složku a nahradíte ji jinou, přesněji řečenou kombinací jiných, je to zdlouhavý proces v tom smyslu, že se změní více než jen jedna vlastnost a je pak třeba laborovat a snažit se opět najít původní vlastnosti materiálu celkově. Ferodo problém substituce mědi zvládlo, neregistrovali jsme rozdíl oproti používání brzdových destiček Ferodo předchozí generace, využívajíc měď.

Brzdové destičky jsme zajeli tak, jak se má a jak nám doporučil odborník z Federal-Mogul, a najeli jsme na nich nejprve stovky kilometrů v zajížděcím režimu, a pak jsme jezdili v tradičním jízdním stylu a vše fungovalo tak, jak má. Pokud budeme chtít srovnat práci brzdové soustavy s jinými systémy, díky možnosti vyzkoušet jiná STI, s alternativními brzdovými komponenty, tak je nutno prohlásit, že Ferodo Eco Friction představuje rovnováhu mezi dobrým brzdným účinkem, cenou, komfortem, a v neposlední řadě legálním provozem.

Ano, ryze sportovní „keramika,“ kterou jsme zkoušeli na voze našeho čtenáře, fungovala na závodní dráze lépe, ale na silnici nebyla homologována. A představa, že stylem „plné brzdy, pak postupné uvolňování brzdového pedálu“ jedeme při běžné jízdě, nebo dokonce přes město, byla kdyby nic jiného, nepatřičná. A otázka ceny je také zřejmá, v rámci tuningu byly na ostatních testovacích autech proinvestovány řádově desítky tisíc korun, což u cenově přijatelných Ferodo Eco Friction nehrozí.

Závěrečné prohlášení tedy musí zaznít asi v tom smyslu, že na sportovním autě s vysokým výkonem a poháněnými oběma nápravami destičky Ferodo Eco Friction fungovaly tak, jak měly, ve srovnání s ryze sportovním vybavením byly méně agresivní, ovšem komfortnější, příjemnější na jízdu. Spotřebu jsme vzhledem k povaze auta neřešili, takže zda měl brzdný účinek nějaký vliv na apetit auta nemůžeme popsat, komentovat nebudeme ani opotřebení brzdových destiček, protože v řádech několika tisíc kilometrů bylo toto v podstatě zanedbatelné.

Definitivní závěrem pak můžeme prohlásit, že změnu směsi z obsahující měď na bez mědi jsme bez měřící techniky nemohli odlišit, a můžeme tedy prohlásit, že navzdory zřetelné ekologické stopě a akcentu na snížení emisí nežádoucích látek se novinka ukázala ve skvělém světle.

5.10.2016 6:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist