Divize VW se loni vrátila do zisku

Přes aktuální uspokojivé výsledky se německé továrny nevyhnou tvrdé restrukturalizaci.

Divize VW Brand Group, vlajková loď největší evropské automobilové skupiny Volkswagen, se loni vrátila do kladných čísel. Divize, kam patří německá značka VW, česká Škoda, Bentley a Bugatti, vykázala zisk 638 milionů eur po předloňské ztrátě 25 milionů eur, sdělil Volkswagen v rozpisu výsledkové zprávy. Vedení Volkswagenu však upozornilo zaměstnance, že tvrdé restrukturalizaci výroby v Německu se nevyhnou.

Automobilka před měsícem zveřejnila předběžné výsledky za loňský rok. Čistý zisk stoupl o více než 60 procent na 1,1 miliardy eur, což předčilo odhady většiny analytiků. Hrubý zisk skupiny vzrostl o téměř 60 procent na 1,72 miliardy eur a markantně k tomu přispěl dosavadní program úspor pod názvem „ForMotion“. Skupina loni prodala 5,24 milionu vozů, což byl nárůst o 3,2 procenta. Za první dva letošní měsíce se odbyt zvýšil o 15 procent a překonal tempo růstu globální poptávky zhruba dvojnásobně, uvedl šéf Volkswagenu Bernd Pischetsrieder. Firma však v celém roce čeká jen mírný růst.

Škoda Auto loni vykázala největší čistý zisk ve své historii ve výši 7,9 miliardy korun a při nárůstu o 134 procent. Celkem prodala 492.111 vozů, což je také její nejlepší výsledek. Tržby společnosti vzrostly o 14,5 procenta na 187,4 miliardy korun. Ztráta severoamerické divize podle dnešních údajů mírně klesla na 843 milionů eur, avšak čínský společný podnik vykázal ztrátu 119 milionů po předchozím zisku 222 milionů eur. Celá asijská divize utrpěla ztrátu 88 milionů proti zisku 208 milionů eur za rok 2004.

Nejvyšší vedení německé automobilové skupiny Volkswagen však upozornilo odborové zaměstnance, že systematické restrukturalizaci tradičních domácích závodů VW se nelze vyhnout. Jedině tak lze zajistit budoucnost největšího evropského automobilového výrobce, uvedli generální ředitel Pischetsrieder a finanční ředitel Hans Dieter Pötsch. „Naše skupina nemá jinou alternativu,“ uvedl Pischetsrieder ve firemním sdělení. Zopakoval, že hlavním cílem skupiny je zvýšit do roku 2008 hrubý zisk na 5,1 miliardy eur. „Jestliže se zejména tradiční německé závody nepodrobí restrukturalizaci, nebude myslitelná žádná dlouhodobá budoucnost Volkswagen Group, ani kdyby všechny ostatní součásti skupiny své ziskové plány splnily,“ podpořil ho Pötsch.

Volkswagen minulý měsíc oznámil, že závody německé značky VW zasáhne restrukturalizační program, zahrnující snížení výrobních kapacit a zeštíhlení výroby komponentů. Program předpokládá, že v příštích třech letech bude na německých závodech zrušeno až 20.000 pracovních míst. Tvrdé záměry managementu vyvolávají odpor odborových zástupců v dozorčí radě, kde mají zaměstnanci polovinu křesel. Podle zpráv médií se všech deset zástupců zaměstnanců v radě staví proti tomu, aby se Pischetsriederovi prodloužila smlouva i po roce 2007, kdy mu vyprší dosavadní kontrakt. Volkswagen se dlouhodobě potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí na trhu a s neefektivností svých továren v Německu. Jejich produktivita kvůli přísným odborovým předpisům a drahé pracovní síle zaostává za konkurencí údajně až o 50 procent.

autoweb.cz, ČTK

9.3.2006 5:24
Více o tématu: BentleyVolkswagenznačka

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist