Dieselgate v Čechách: Ztratily postižené vozy VW a Škoda na ceně?

Pokud je tady doložená a přiznaná skutečnost s manipulacemi proklamovaných hodnot spotřeby, resp. emisí, jeden očekává, že postiženým autům zásadně klesne cena.

Takzvanou aféru Dieselgate jistě netřeba představovat, jde o to, že došlo k odhlení manipulace se softwarem u řídících jednotek při napojení na diagnostiku, lidskou řeší auta připojená k diagnostice „poznala,“ že jsou testována a fungovala v jiném režimu než běžném, čili výsledná spotřeba byla „optimalizovaná.“

Všichni víme o co jde, všichni víme, že padaly hlavy ve vedení koncernu VW, kterého se to týká, že v USA se strhla lavina právních sporů a že se o žalobách mluví i u nás (a tím „mluví“ myslíme že už možná nějaké žaloby byly podány, přiznáváme, že zase tak podrobně věc nesledujeme).

Každopádně nutně dříve či později musely zaznít dvě otázky. Ta první zní, jestli se aféra nějak projevila v našem prostředí a druhá, pokud ano, jestli šlo o výrazný propad cen dočtených ojetin. Odpověď svým způsobem přinesla společnost Audatex Systems, která provedla v březnu 2017 v rámci své analytické činnosti rozbor vlivu kauzy „Dieselgate“ na český trh s ojetými vozidly, resp. na to, zda změnila cenovou úroveň prodávaných vozidel, „postižených“ uvedenou aférou.

Jako srovnávací vzorek byla zvolena vozidla VW a Škoda s „postiženými“ vznětovými motory a rozdělením do 3 skupin podle data ocenění: A. Ceny vozidel v období březen 2015 B. Ceny vozidel v období září 2015 (počátek Dieselgate) C. Ceny vozidel v období březen 2016 Dalšími srovnávacími podmínkami byly délka provozu 24 měsíců a kilometrický proběh 50 000 km. Výsledek provedeného cenového srovnání je patrný z následujícího tabulkového přehledu:

Je vhodné porovnat zejména skupiny A a C v rámci jednotlivých modelů. Až na jednu výjimku jsou hodnoty „A“ nižší než hodnoty „C“. K poklesu obvyklé ceny dochází u modelu Superb II, a to z důvodu očekávání na zcela novou generaci modelu. Zkuste hádat, jestli český zákazník zareagoval nějak na aféru… Ehm, ne. Poněkud hrubším jazykem lze říct, „nám je to jedno“ a tím „nám“ myslíme Čechům.

Až na výjimky – viz, ty zmiňované žaloby, u nás nikoho Dieselgate ve vtahu k ojetým autům nezajímá, čímž se nijak cenová hladina aut nezměnila. Podíváme-li se na tabulku, tak „je zřejmé, že u konkrétních motorových jednotek koncernu VW v žádném případě nedošlo k žádnému propadu ani plynulému snížení obvyklých cen a zůstatkových hodnot těchto ojetých vozidel,“ popisuje Zdeněk Šustr, vedoucí divize Automotive Market Research společnosti Audatex.

Závěrem lze tedy potvrdit tezi, že českým zákazníkům je nějaká aféra Dieselgate volná, koncernové ikony jsou koncernové ikony a v bazarech žádané zboží a že se jejich cena, minimálně podle analýzy ve zde doložených podkladech, nijak nepohnula, tedy přesněji řečeno neklesla či dokonce nepropadla.

zdroj: Audatex.cz

29.3.2017 10:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist