Detroit Auto Show: BMW řady 3 kabriolet

Plechová skládací střecha, inovovaný iDrive a přímovstřikové motory: na trojkovém kabriu nezůstal kámen na kameni.

Ještě na premiéře kabrioletu řady 6 inženýři BMW tvrdili, že pevná střecha je příliš složitá a těžká, než aby se hodila pro auta tak sportovní, jako jsou bavoráky. Ode dneška je ale všechno jinak: seznamte se s novým kabrioletem řady 3 – prvním BMW v segmentu kupé-kabrioletů.

Střecha je trojdílná, vyrobená z oceli a její otevření trvá 23 sekund (zavírá se ještě o vteřinu rychleji). Soudě podle fotek se zdá, že konstruktéři úspěšně odolali nástrahám třídy C+C a dokázali postavit elegantní auto bez hrbu na zádi a čelního okna sahajícího div ne až za hlavy předních cestujících.

Společně s kabrioletem řady 3 přichází série malých, ale důležitých inovací pohonných jednotek BMW. Už základní čtyřválec 320i je vybaven přímým vstřikováním benzínu a variabilním časováním ventilů VANOS. Dosahuje výkonu 170 koní a točivého momentu 205 Nm. Akcelerace 0-100 km/h trvá s tímto motorem 9,2 s a nejvyšší rychlost činí 220 km/h. BMW  uvádí průměrnou spotřebu 6,7 l. Tento model využívá technologii někdy nazývanou stop-start, která automaticky zhasíná motor při každém zastavení. Jakmile pak sešlápnete spojku, čtyřválec znovu sám naskočí.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Přímé vstřikování dostal rovněž řadový šestiválec 3,0 l, který teď vyvine 272 koní a 320 Nm. Kabriolet 330i zrychlí na stovku za 6,7 s a v 250 km/h ho musí zarazit elektronický omezovač. To vše při kombinované spotřebě 8,1 l/100 km.

Menší řadový šestiválec 325i zatím zůstává u původní specifikace, uvedené na trh společně s aktuálním kombi řady 3. Jeho 218 koní a 270 Nm stačí ke zrychlení na stokilometrovou rychlost za 7,6 s a dosažení 245 km/h. Spotřeba 7,9 l/100 km je téměř stejná jako u daleko výkonnějšího přímovstřikového třílitru.

Z horní strany nabídku motorizací uzavírá 335i. Pokud jste o tomto motoru neslyšeli v souvislosti s novým kupé řady 3, vězte, že má všechno jako 330i – plus dvě malá turbodmychadla navíc. Dvoufázové přeplňování dokáže prakticky eliminovat obvyklý turboefekt a nahradit ho okamžitou smrští síly v téměř jakýchkoli otáčkách. Vždyť nejvyšší točivý moment 400 Nm (na chlup stejný jako u Porsche Carrera S) je dostupný v rozmezí 1500 až 5000 ot./min. Ani výkon 306 koní není úplně zanedbatelný. BMW 335i kabriolet akceleruje na 100 km/h za 5,8 s, maximálka je samozřejmě daná obligátním omezovačem. BMW udává spotřebu 9,9 l/100 km.

Achillovou patou kupé-kabrioletů bývá hmotnost. Složitý mechanismus ocelové skládací střechy něco váží, hlavními podezřelými jsou však výztuhy karoserie. BMW 3 kabrio je o 200 kg těžší než odpovídající kupé. A střecha se pochopitelně musí někam skládat, takže při jízdě s větrem ve vlasech vám ze 350 litrů zavazadlového prostoru zbude jen 210.

Velká revoluce přichází v interiéru. Pět let po uvedení nové řady 7 BMW konečně přiznává, že koncept sdruženého ovládání iDrive od začátku nabízel prostor ke zlepšení. K centrálnímu ovladači přibylo osm tlačítek, podobně jako ve vozech Audi se systémem MMI. Modernizovaný iDrive bude od nynějška nabízen rovněž pro modely řady 5.

Na pohled méně efektní, ale v praxi (snad) velice užitečnou inovací je příplatkové kožené čalounění, které umí odrážet infračervené záření. Až zaparkujete svůj kabriolet před koupalištěm, nemusíte se podle BMW bát, že vám rozžhavená kůže způsobí popáleniny. Jsme docela zvědavi, jestli je to jen vábnička na zákazníky, nebo to bude skutečně fungovat.

V současné době nemá BMW žádnou přímou konkurenci. Audi A4 kabriolet má plátěnou střechu, zatímco Mercedes-Benz SLK neodveze víc než dva lidi. Postavením na trhu je nový trojkový kabriolet asi nejblíže teprve nedávno představenému Volvu C70.

autoweb.cz

10.1.2007 9:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist