Deset zásadních momentů v životě Ayrtona Senny na videích

Dnes je tomu přesně 20 let od tragického úmrtí jednoho z nejlepších pilotů Formule 1 všech dob. Podívejte se na desítku nejzásadnějších momentů v životě tohoto génia.

Interlagos 1973

Závodní kariéra Ayrtona Senny začala, jako u většiny závodníků, na motokárách. Pozoruhodné však je, jak se k nim dostal. Jeho úplně první motokáru mu sestrojil otec, když mu byly čtyři roky, aby si malý Ayrton měl jak procvičovat svoje potíže s koordinací a motorikou. Ano, dalo by se říci, že jeden z největších mistrů volantu všech dob byl nemotorný.

V devíti letech mu otec pořídil motokáru přímo po Emersonu Fittipaldim, se kterou závodil proti dvakrát tak starším odrostlým maldíkům. Oficiálně se však mohl účastnit závodů až od svých 13 let, poprvé do nich nastoupil 1. července 1973 na okruhu Interlagos. Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat, do prvního závodu startoval z pole-position. Roku 1977 se stal misterm Jižní Ameriky, v letech 1979 a 1980 vicemistrem světa. Poté následovaly nižší formulové série a kolotoč F1.

Monaco 1984

Ve svých 24 letech získal angažmá u druhořadé stáje Toleman, to mu však nebránilo hned ve své první sezóně v královské disciplíně motorsportu všem ukázat, co je zač. Ve zmáčené Velké ceně Monaka náháněl Alaina Prosta a vítězství mu sebrali až závodní komisaři, kteří v polovině závodu uznali trať jako příliš nebezpečnou pro pokračování. Při vší smůle pro Sennu se brala v úvahu situace jedno kolo před přerušením závodu, v tu chvíli byl však Senna stále pouze druhý.

Estoril 1985

Senna se svého prvního velkého vítězství dočkal o rok později hned při druhém podniku Formule 1, při Velké ceně Portugalska na okruhu Estoril. Na trati panovaly podobné podmínky jako při jeho první šanci na vítězství v Monaku, tentokrát však seděl ve schopnějším Lotusu.

Monaco 1988

Nejúžasnější moment v životě Ayrtona Senny. Kvalifikaci na Velkou cenu Monaka ovládl takovým způsobem, který dodnes nikdo nedokáže pořádně pochopit. Jako jediný se dostal po hranici jedné minuty a čtyřiadvaceti sekund, když zajel kvalifikační čas 1:23.998. Druhému Alainu Prostovi nadělil v úzkých a klikatých ulicích Monte Carla sekundu a půl! Prý i díky tomu, že tam, kde se ostatní piloti přiblížili k bariéře na šest palců, Senna se nalepil na palce tři.

Suzuka 1989

Rivalita Senna vs. Prost eskalovala roku 1989 při Velké ceně Japonska. Oba piloti si brousili zuby na mistrovský titul, nicméně byl to Senna, který byl pozadu a na Suzuce potřeboval vyhrát, aby měl v posledním závodě ještě nějakou šanci. Naopak Prost mohl být v klidu, kdyby Senna nedojel. Poté došlo k něhodě – správně, mezi Sennou a Prostem. Kudrnatý Francouz v klidu odešel z místa nehody a obrazně řečeno hodil nohy na stůl, Senna naopak dovezl svůj monopost do boxů, kde se opravilo to nejnutnější a jal se honby za vítězstvím.

Boxy opustil na druhém místě daleko za vedoucím jezdcem pět kol před cílem. Pro obyčené smrtelníky neuskutečnitelná výzva. Ayrton Senna však nebyl obyčejným jezdcem a dvě kola před finišem se ujal vedení. Nicméně po závodě se Alain Prost rozhodl podat odpor a talentovaný Brazilec přišel o svoje vítězství. Titul tak spadl do klína Prostovi.

Suzuka 1990

Totéž místo o rok později. Alain Prost po neshodách v týmu (není se čemu divit) přešel k Ferrari, dominance obou McLarenů tak skončila, ovšem rivalitě mezi oběma jezdci zdaleka nebyl konec ani po změně barev. Situace však byla poněkud opačná než loni, tentokrát měl mistrovský titul na dosah Senna. To, co následovalo v první zatáčce, je jeho dost možná největším zkratem v kariéře, a tom, jestli byl úmslný, se polemizuje dodnes, nicméně skóre v bitvě Senna vs. Prost bylo vyrovnané na 1:1.

Interlagos 1991

Přes všechny úspěchy Ayrton Senna stále nedokázal ukořistit vítězství na domácí půdě. Roku 1991 se mu to konečně povedlo, „fotbalovou“ atmosféru na okruhu snad není třeba nijak dál komentovat.

Spa-Francorchamps 1992

Legendární belgický okruh a jedna z nejlidštějších chvilek Ayrtona Senny. K nehodě Erica Comase při kvalifikaci na závod dojel jako první, a přestože už bezpečnostní opatření při závodech zdaleka nepřipomínaly rok 1976 a nehodu Nikiho Laudy na Nordschleife, neváhal v oblaku prachu vystoupit ze svého monopostu a jít soupeři na pomoc.

Donington Park 1993

Další z geniálních představení řidičského umění Ayrtona Senny. Na startu zmáčené Velké ceny Evropy na britském okruhu Donington Park stál na čtvrtém místě, po nepovedeném startu se propadl na místo páté, ale na konci prvního kola už vedl celé pole za sebou.

Imola 1994

Osudný první květnový den roku 1994. V nájezdu do zatáčky Tamburello ztratil Ayrton Senna kontrolu na vozem a v plné rychlosti narazil do bariéry. Později ten den svým četným zraněním podlehl, přesná příčina nehody je dodnes záhadou. Společně s ošklivou nehodou Rubense Barrichella a smrtelným karambolem Rolanda Ratzenbergera jde o nejčernější víkend v historii Formule 1, při kterém se děly vážně divné věci.

1.5.2014 9:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist