Den bez aut? Na to vám každý dlabe!

Tuto neděli vyvrcholily "oslavy" Týdne mobility akcí nazvanou Den bez aut.

Tuto neděli vyvrcholily „oslavy“ Týdne mobility akcí nazvanou Den bez aut. O co šlo? Obecně o to, že parta několika málo profesionálních aktivistů obsadila náměstí ve velkých městech a pořádala happeningy, ve kterých vydlabávala do mozečků zúčastněných ovčanů fréze jako „auta jsou špatná ááááno“ a „kdo jezdí na kole je chytrý, hodný a in“. Pominu, že akci v Praze sponzorovalo například Ředitelství silnic a dálnic…

Ať si každý pořádá happeningy o čemkoli pro kohokoli. Na to má právo. Stejně jako já mám (zatím) právo vyjet si s autem na okruh a uspořádat tu happening s kamarády na téma „ideální stopa a apex„.

Dobře tedy, parta aktivistů si vyhonila před přikyvovači a médii své ego. Co mě ale dostalo, byla skutečnost, že na každé větší akci spojené s Dnem bez aut byla spousta lidí, kteří se sem dopravili autem (nebo autobusem, což je vlastně mnohem větší – tedy zlejší auto). A také záchranka, která sem přijela s autem. A policie, která sem přijela autem.​Nejvíc mne štve, jak to spousta lidí těmhle aktivistům žere. Přitom jsou závislí na motorizované přepravě stejně jako na kyslíku a oxidu uhličitém (bez něj by to v přírodě nefungovalo, tak nám ho neberte). Když si totiž tenhle aktivista jde koupit nové levném kecky Made in China, musela je sem dovézt nákladní loď, pak náklaďák a nakonec menší náklaďák. V krámu si nakoupí biopotraviny, které také přivezl náklaďák (s velkým motorem).

I kdyby tenhle aktivista udělal nemožnou věc a místo chození v keckách z Číny a konzumace biojogurtů z biochemikálií by nosil kolem pasu lopuchový list a stravoval se u popelnic (pomůže recyklaci a sníží emise), stejně bude jednou (nebo spíše víckrát) za život závislý na motorizované dopravě – tedy na autě.

Až totiž tenhle aktivista upadne na kole a někdo mu zavolá záchranku (telefonem, který je vyroben ze zlé ropy a spotřebovává elektrickou energii ve zlých akumulátorech), těžko pro něj poběží dva chlapíci s nosítky a kriplkárou přes půl Prahy. Pošlou pro něj auto. Až mu v bytě začne hořet konopná čepice od špatně ubaleného špeka, také k němu nepoběží parta hasičů s kbelíky přes půl Prahy, pošlou tam auto. A na konci jeho životní pouti (která bude, doufám, co nejkratší) ho také neodnesou v pytli na zádech přes půl Prahy, nýbrž pro něj pošlou dodávku z firmy Černý & Havran s.r.o. Tady mne ještě napadá, že si musí onen aktivista rozmyslet, jestli bude zakopán (během hnití v zemi se uvolní nebezpečné látky a on naruší kvalitu spodní vody) nebo spálen (čímž se uvolní oxid uhličitý a zahyne pár ledních medvědů). Sofiina volba, co?Na autech nejsme závislí jen my normální, ale i tihle aktivisté. Já bych jim přál jeden den bez aut. Co den… Týden, celý měsíc nebo klidně i rok! Stejně jako bych přál lidem, kteří volí komunisty, aby se jim to zase na pár dní vrátilo se vším, co k tomu patří.Osobní, nákladní nebo jakékoli jiné auto je nedílnou součástí rozvinuté civilizace. Je to věc, kterou jsme si vymysleli, protože ji potřebujeme. A dokud nenajdeme něco lepšího, budeme ji potřebovat dál. Plechovou věc, která má čtyři gumová kola a motor. Bez aut bychom se vrátili do šestnáctého století.

Já jsem Týden mobility oslavil demonstrativní projížďkou, kterou pořádal známý blogger D-FENS, a Den bez aut soukromou projížďkou v BMW M3. Průměrnou spotřebu jsem pak ustálil na hezkých 15,7 litrech na 100 km. Nejlepší pocit ale nemám z toho, že jsem si trošku zarebelil. Mám ho z toho, že všude jezdilo stejně aut, autobusů, motorek a náklaďáků, jako jindy. Prostě aktivistům na nějaký Den bez aut všichni zvysoka… tento. A to mne opravdu těší.

20.9.2010 3:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist