autoweb.cz > Volvo > Daňová přepážka již brzy minulostí?
Daňová přepážka již brzy minulostí?
Lehké užitkové vozy kategorie N1 jsou v České republice nesmírně populární: jen v loňském roce se jich tady prodalo přes šedesát tisíc.
Důvodem není to, že bychom tak rádi jezdili dodávkami: do kategorie N1 spadá celá řada osobních aut, pokud jsou vybavena pevnou přepážkou mezi zavazadlovým prostorem a prostorem pro cestující. Takto modifikované osobní auto je pro Finanční úřad vozem užitkovým, což dovoluje zákazníkům z řad podnikatelů požádat o vrácení DPH. Auto za milion je tak rázem o sto padesát tisíc levnější.
Jde o českou specialitu, díky které vypadají statistiky prodaných „náklaďáků“ velmi bizarně. Zatímco u kombíků a MPV vypadá taková úprava ještě docela logicky, Porsche Cayenne Turbo S coby užitkový vůz působí přinejmenším úsměvně, kdežto třeba Volvo C30 N1 je kvůli svému miniaturnímu kufru spíše k pláči.
Od dubna 2009 by ale mohl být povinné přepážce konec, napsal server iDnes. Začne totiž platit nová evropská směrnice, která upravuje schvalování nových modelů aut. Podle ní bude pro zařazení do kategorie N1 stačil, když celková nosnost vozu převýší nejvyšší dovolenou hmotnost lidské posádky. „Někdy může rozdíl činit jen několik kilogramů,“ řekl pro iDnes tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Ministerstvo financí nicméně už teď přemýšlí, jak se nové úpravě bránit. Má totiž obavu, že po uvolnění pravidel pro zařazení do N1 počet podnikatelů, kteří žádají vrácení DPH z nákupu nového vozu, poroste ještě strměji. Už v loňském roce mělo „odečitatelnou“ mřížku jedno ze tří prodaných aut v ČR.
autoweb.cz