Daewoo Espero (1994 – 1999)

Korejské Daewoo Espero patří do kategorie nejlevnějších ojetých vozů. Dobře vybavený nový automobil stál přitom přes půl milionu korun.

Model Espero uvedla automobilka Daewoo v roce 1994. Prostorný sedan se však kvůli příliš korejskému vzhledu v Evropě výrazněji neprosadil. V České republice se nabízel od roku 1996 a lákal bohatou výbavou a později i příznivou cenou.

Základní provedení s motorem 1.8 se z počátku nabízelo za 474 000 korun a s dvoulitrem za 555 000 Kč. Postupem času ale ceny klesly až na 352 000 korun za osmnáctistovku, verze s motorem 2.0 stála o 20 000 Kč více (ceny z roku 1997). To bylo dáno blížícím se koncem produkce, který signalizoval příchod nástupce – modelu Laganza. Výrobní linky Espero vyklidilo ale až o dva roky později.

Za volantem

Palubní deska laciného vzhledu a zastaralých tvarů dnes mnoho motoristů nenadchne. Nižší kvalita dílenského zpracování se v interiéru nezapře, některé díly hůře lícují, šrouby často postrádají krytky a klapání platů za jízdy není u ojetin výjimkou.

Automobil má měkčí a pohodlná sedadla, prostoru nabídne dostatek i cestujícím vzadu. Stěhovavé řidiče osloví zavazadelníkem o objemu 560 litrů.

Pod kapotu vozu se dostaly pouze tři zážehové motory, příznivce nafty tedy musíme zklamat. Nejslabší patnáctistovku téměř nepotkáte, pohonnou jednotka 1.8 disponuje výkonem 70 kW, silnější dvoulitrový agregát nabídne pouze o 7 kW více. Na cenu ojetiny volba motoru nemá vliv, rozhodující je stav konkrétního kusu. Právě proto je naším tipem silnější agregát.

Řazení bylo u nových vozů celkem přesné, ale u ojetých je většinou dost žalostné. Opotřebení se zde projevuje ve větší míře, než například u stejně starých evropských automobilů. To platí i pro nejnamáhanější části interiéru. Značně ohmataná madla a kliky dveří, volant i hlavice řadicí páky jsou takřka pravidlem.

Jízdní vlastnosti nejsou vyloženě špatné, limituje je však měkkce nastavený podvozek. Hodně také záleží na stavu silentbloků zavěšení náprav a tlumičů, které bývají za hranicí životnosti. Komfortní podvozek dokáže zdatně tlumit i větší nerovnosti, náklon karoserie v zatáčkách je však značný.

Časté závady

Daewoo Espero rozhodně není vzorem spolehlivosti. Karoserie a výfuk korodují, z motoru uniká olej a k častým poruchám patří i problémy s dobíjením. Známé jsou závady elektrického stahování oken i centrálního zamykání.

Pozor si dejte zejména na poruchy převodovek, opotřebené poloosy a stav spojky. Mnohdy má vůz vytlučené čepy, silentbloky zavěšení náprav a tlumiče na konci životnosti. Méně často se můžete setkat s odcházejícím ložiskem kola.

Motorizace

Benzinové motory: 1.5 16V/66 kW, 1.8/70 kW, 2.0/77 kW

KLADY
nízké ceny ojetin
objemný zavazadelník
komfortní pérování
vnitřní prostornost

ZÁPORY
vyšší spotřeba
absence dieselu
příliš účinný posilovač řízení
pouze jedna karosářská verze

autoweb.cz

1.8.2008 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist