Daewoo/Chevrolet Kalos (2002 – 2008)

Kalos není častým návštěvníkem bazarů, nepatří totiž k nejrozšířenějším vozům. Když jej potkáte, bude lákat příznivou cenou, ta má ale svůj důvod.

RADOSTI
Velice příznivé ceny ojetin, až nečekaně velký vnitřní prostor, příznivá spotřeba čtrnáctistovek.

STAROSTI
Hachback s malým zavazadelníkem, nepřesné řazení s dlouhými drahami, laciné plasty v interiéru, sedadla postrádající boční vedení těla, rychlá ztráta hodnoty automobilu, neexistuje ve verzi kombi.

Malý automobil pro nenáročné jménem Kalos, vstoupil na trh ještě pod značkou Daewoo. Stalo se tak v roce 2002. K dispozici byl pouze s osmiventilovou čtrnáctistovkou. Pětidveřový hatchback o rok později doplnil sedan a nabídku rozšířily dva šestnáctiventilové motory o objemu 1,2 a 1,4 litru.

Silnější z nich bylo možné objedna i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, případně se sportovnější maskou. Na některých trzích byla uvedena také šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 78 kW. Naši řidiči se jí ale nedočkali.

V roce 2004 se korejská automobilka Daewoo proměnila na Chevrolet (změna značky, továrna zůstává stejná) a model se tedy přejmenoval na Chevrolet Kalos. Do prodeje přišla také další verze – třídveřový hatchback (již v modernizovaném provedení).

Následující rok prošel pětidveřový vůz modernizací a na podzimním autosalonu ve Frankfurtu, byl představen nový čtyřdveřový Chevrolet Aveo. Ten v roce 2006 nahradil sedan Kalos. Na některých trzích se pak hatchback Kalos přejmenoval na Aveo, což se stalo i v České republice. Stejné jméno tedy nesly dva odlišné modely. Výroba vozu byla ukončena v roce 2008.

Není bez zajímavosti, že konstrukčně starší Kalos je podle techniků Euro NCAP bezpečnější než sedan Aveo z roku 2006. Ten totiž v testech zcela propadl, když si za ochranu posádky při nárazu připsal pouze dvě hvězdičky, z nichž mu byla jedna dodatečně škrtnuta.

Ale zpět k modelu Kalos. Nárazovou zkouškou Euro NCAP prošel taktéž v roce 2006. Za ochranu posádky dostal tři hvězdičky z pěti možných a stejně byla ohodnocena bezpečnost dětí v autosedačkách. Ohleduplnost při střetu s chodcem pak zástupci Euro NCAP ohodnotili přidělením dvou hvězd z maximálních čtyř.Pozice na trhu
Model Kalos je vyhledáván méně náročnými motoristy. Ty oslovuje cenou a mnohdy i poměrně nízkým počtem ujetých kilometrů, což je dáno cílovou skupinou zákazníků. Tento vůz si zkrátka lidé, kteří jezdí více, často nekupují.

Nejde ani o tuctový vůz, takže zájemce musí více hledat. Vyloženého nedostatku se ale bát nemusíte. Na trhu je jasná převaha pětidveřových hatchbacků. Sedanů najdete méně a třídveřový model se vyskytuje opravdu zřídka.

Cena Deawoo Kalos začíná zhruba na 65 000 Kč, novější Chevrolet Kalos lze pořídit přibližně od 75 000 Kč. To se bavíme o vozech vyrobených v roce 2005. Mladší automobily jsou tedy vzhledem jen k malému příplatku výhodnější.Zpracování
Interiér Kalosu nabídne až překvapivý prostor pro posádku, avšak na zavazadla jej mnoho nezbylo. Hatchback totiž disponuje nákladovým prostorem o objemu pouhých 220 litrů, sedan nabídne o 100 litrů více. To jsou značně podprůměrné hodnoty. Například konkurenční Škoda Fabia první generace má zavazadelník o objemu 260 litrů (hatchback), či 438 litrů v případě sedanu.

Kalos má jednoduchou palubní desku z laciného tvrdého plastu. Sedadla postrádají boční vedení těla, což je při větším náklonu karoserie v zatáčkách docela znát. Celkové dílenské zpracování je jasně pod průměrem.Jízda
Náklon karoserie v zatáčkách donutí řidiče dát nohu z plynu dříve, než je tomu u jiných vozů. Kdo překoná tuto psychologickou hranici, zjistí, že držení jízdní stopy není ani z daleka tak zoufalé, jak mnozí odpůrci korejských vozů vyprávějí. Mezi nadprůměrná vozidla Kalos rozhodně nepatří, vyloženě zle na tom ale také není.

Nepříjemný je průnik hluku od motoru do interiéru. Pocítíte to ve vyšších rychlostech, kdy agregát pracuje ve vyšších otáčkách. Dobrý dojem na nás udělaly brzdy, které nepřestaly fungovat ani při větším zatížení.

Výtku máme k umístění řadicí páky s dlouhými drahami, která je blíž řidiči, než bývá obvyklé. Při řazení sudých rychlostí se tak loktem dostáváte hluboko mezi sedadla, což není vůbec pohodlné. Naopak kladné body připisujeme za výborný výhled z vozu. I díky tomu se s hatchbackem bude do řady stojících automobilů zajíždět snadno i méně zkušeným motoristům.Motorizace
Základní pohonnou jednotkou se stal osmiventil o objemu 1,4 litru. Později jej na tomto postu vystřídal šestnáctiventilový motor o objemu 1,2 litru. V České republice se prodávala ještě jednotka 1.4 16V. Vznětový motor se pod kapotu Kalosu nikdy nedostal.

Obecně lze doporučit spíše čtrnáctistovky, které jsou silnější. Poznáte to zejména v táhlých stoupáních a při cestování vyšší rychlostí – například po dálnici. V městském provozu má i dvanáctistovka dostatek sil.

Zážehové motory: 1.2 16V/53 kW, 1.4/61 kW, 1.4 16V/69 kW a 1.6 16V/78 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.4 16V
Šestnáctiventilová čtrnáctistovka poskytne největší výkon. Ten činí 69 kW a Kalosu stačí na svižnou jízdu i bezproblémový pohyb vyšší rychlostí. Přitom přijatelná je také průměrná spotřeba těsně nad sedm litrů. Nevýhodu vidíme v kratších servisních intervalech pro výměnu rozvodů – 60 000 km.

Nevhodný: 1.2 16V
Dvanáctistovka je dobrá pro pohyb po městě, mimo něj se potýká s nedostatkem výkonu pro předjíždění ve vyšších rychlostech (na dálnici) a ve stoupáních. Spotřebou se přitom vyrovná silnějším čtrnáctistovkám, které jsou po výkonové stránce mnohem lepší.

Časté závady
Při pořizování vozu si velmi dobře ohlídejte interval výměny rozvodů. Mnoho majitelů auto prodává právě v době, kdy je potřeba tento servisní úkon udělat. Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont, doporučuje věnovat velkou pozornost podvozku: „Častěji se můžete setkat s nadměrně opotřebenými zadními tlumiči. Na přední nápravě se zase někdy objevují vůle v silentblocích či čepech.“

Známé jsou také potíže s ložisky kol na přední nápravě. Stejně jako zadní tlumiče jsou poddimenzovaná. „Pozorně si prohlédněte také manžety poloos, někdy jsou poškozené,“ varuje Žilina. „Taková poloosa potom může velice rychle odejít,“ dodává.

Kratší životnost lze pozorovat také u brzdových kotoučů. Vyskytují se potíže s elektronikou a klimatizací. Některá vozidla trápí vadné zámky. „Mezi známé poruchy vozu patří také nefunkční elektrické stahování oken nebo potíže s dobíjením,“ říká zástupce Auto Diskont. Občas Kalos trápí zatuhlé řazení.

6.2.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist