Dacia: Příběh úspěchu

Dramatické ekonomické zlomy, zrod v polovině dvacátého století a úspěch po přelomu milénia, v retrospektivní zprávě od samotné automobilky.

60. léta minulého století: počátek rumunského automobilového průmyslu

Rumunská automobilka Dacia byla založena v roce 1966 v Colibasi, přičemž výrobní závod byl postaven ve zhruba 20 kilometrů vzdálené Pitesti. V roce 1968 byla podepsána první licenční smlouva se společností Renault a první model Dacia 1100, což byl v podstatě Renault 8, sjel z výrobních pásů 20. srpna 1968. V roce 1969 se v rámci francouzské licence začíná vyrábět Dacia 1300 (Renault 12), v roce 1973 přibývá provedení Dacia 1300 Combi. V druhé polovině sedmdesátých let končí licenční smlouva s Renaultem a Dacia se osamostatňuje. Po dramatických politicko-ekonomických změnách na přelomu devadesátých let se rumunská značka ocitá ve velmi složité situaci a hrozí její úpadek.

Francouzský partner znovu na scéně

Do hry ale znovu vstupuje její dřívější francouzský partner a hned v roce 1991 dochází k dohodě o navázání nové spolupráce, která je oficiálně zahájena v roce 1993. Dva roky poté se na trhu objevuje první 100 % rumunský vůz Dacia Nova, a za další dva roky hlásí Dacia rekordní roční produkci 100 000 vozů. Majetková účast Renaultu se postupně zvyšuje, majoritu Renault získává 2. července 1999 a v roce 2000 francouzská automobilka vlastní již 81,4 % Dacie, aby měla ke konci roku 2012 kapitálovou účast již 99,4 %.

Dacia Logan: základní kámen současného úspěchu

Momentem, který navždy změnil vnímání a pozici značky Dacia na evropských a světových trzích, bylo představení modelu Dacia Logan 2. června 2004. Vůz, který byl svou robustností a nízkou cenou původně určen pouze pro vybrané rozvojovější trhy, začal záhy dobývat i vyspělé evropské trhy, kde nacházel řadu zákazníků. Logan odstartoval vítězné tažení značky Dacia Evropou, a výrazně promluvil i do českého trhu.

Dacia na našem automobilovém trhu

Rumunskou automobilku a její vozy znají naši řidiči již několik desetiletí. Na tehdejším československém trhu byly rumunské vozy dostupné v síti prodejen Mototechna, popř. Tuzex, a to za ceny víceméně srovnatelné s vozy Škoda či Lada. Po roce 1989 zájem tuzemských řidičů o Dacie postupně klesal a modely jako Dacia Nova (1995), Dacia Super Nova (2000) či Dacia Solenza (2003) si jen obtížně hledaly větší počet majitelů. Od počátku roku 2004 však převzalo značku Dacia pod svá křídla české zastoupení Renaultu, což byl další důležitý krok na cestě k rozvoji této značky u nás.

Start nové éry

V novodobém historickém kontextu lze za počátek celosvětového úspěchu značky považovat představení modelu Logan v červnu 2004 – vozu, jemuž dal management značky Renault do vínku hned od samotného počátku projektu v roce 1998 nesnadný úkol. Výsledný automobil se měl totiž v základní výbavě prodávat za cenu 5000 eur, přitom se však mělo jednat o vůz, který, co do prostoru a užitku, vyhoví základním potřebám až pětičlenné rodiny. V roce 1999 bylo rozhodnuto, že se tento model, zařazený do programu X90, bude vyrábět v rumunské továrně Dacia v Pitesti. „Museli jsme obnovit úplně všechno, všechno rekonstruovat, výrobní prostory, jejich uspořádání, a to vše do pěti let. Věděli jsme však, že se můžeme plně spolehnout na podporu Renaultu a na výdrž a zaujetí našich rumunských spolupracovníků“, vzpomíná na tuto dobu Christian Estève, první ředitel Dacie jmenovaný Renaultem.

Po zahájení prodejů na vybraných ekonomicky méně vyspělých trzích (na některých byl Logan prodáván pod značkou Renault), došel management automobilky po velmi krátké době k překvapivému zjištění – o konstrukčně jednoduchý, avšak praktický, robustní a cenově mimořádně dostupný vůz projevují zájem i zákazníci z vyspělých evropských trhů, pro které Logan původně vůbec nebyl určen. Flexibilně dochází k přehodnocení plánů a uvádění tohoto modelu např. i na náročný německý trh.

Dacia Logan byla jasným důkazem toho, že o osvědčenou techniku automobilky Renault je v tzv. budgetovém segmentu velký zájem. Značka Dacia zažila znovuzrození!

Mistrovsky jednoduchý recept na úspěch

V dubnu 2010 se pro značku Dacia odehrál další velmi významný moment. Do jejího portfolia totiž přibyl model Duster. Průkopník v segmentu cenově dostupných kompaktních SUV se doslova přes noc stal hvězdou programu automobilky Dacia. Fenoménem, který zásadní měrou přispěl k dalšímu pozitivnímu zvýšení image a popularizaci rumunské značky. Tento model je úspěšný na každém trhu, na který vstoupí.

Hrdá komunita majitelů

Během uplynulých deseti let Dacia v mnoha ohledech předčila očekávání či jinak překvapila. Jedním z pozoruhodných jevů, který by v roce 2004 čekal asi málokdo, je spontánní vznik přátelské komunity majitelů současných vozů Dacia. Majitelé modelů rumunské automobilky se k jejich vlastnictví hrdě hlásí a například na facebooku má Dacia po celém světě přes 3.3 milionu fanoušků. I to je důkazem, že vlastnictví vozu značky Dacia může být i vyjádřením životního stylu.

Dacia: každodenní součást našeho života

V Česku se vozy Dacia staly za uplynulých deset let běžnou součástí nejen silničního provozu, ale také každodenního života nás všech. Hojně je využívá například městská policie či hasiči, často jsou jednotlivé modely součástí firemních vozových parků. Právě v reakci na rostoucí popularitu této značky se v České Republice uskutečnila již 2 setkání majitelů a příznivců vozů Dacia pod názvem Dacia Piknik. Na první ročník dorazilo téměř 4 000 spokojených zákazníků značky a byly realizovány 2 české rekordy v poštu vozů Dacia na jednom místě a největšího lidského loga, druhého ročníku se pak účastnilo přes 6 200 lidí a oba rekordy z předchozího ročníku byly překonány. Jedná se o úspěšný koncept, který se ve Francii uskutečňuje každoročně Letos se jednodenního volnočasového odpoledne, jehož součástí je i koncert, ve Francii zúčastnilo přes 11 000 lidí.

Milníky v historii značky Dacia

  • 1966 – Výstavba továrny v Pitesti
  • 1967 – Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
  • 1978 – Ukončení licenční dohody Renault-Dacia
  • 1991 – Studie průmyslového projektu Renault-Dacia
  • 1995 – Uvedení na trh modelu Nova, první 100 % rumunský vůz
  • 1997 – Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
  • 1999 – Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
  • 2000 – Renault zvyšuje svou účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení na trh modelu SuperNova
  • 2001 – Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu
  • 2003 – Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
  • 2004 – Uvedení na trh modelu Dacia Logan
  • 2010 – Uvedení na trh modelu Dacia Duster
2.12.2016 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist